Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 487 ggr
Kittymoon
7/8/19, 10:55 PM

Nyssande kanin

Hej jag är första kaninägare som haft mina första kaniner runt åtta månader nu. Mitt problem är detta, en av mina kaniner en kastrerad hanne på cirka 6-7 månader har nyst sens ungefär en månad tillbaka.
Nyssande började ganska i sambandad att jag började blanda ner gräss och maskrosblad i höet vilket jag har taggit en paus från.

Har tagit honom till två olika veterinärer under den här perioden och ingen av dem har kunnat hitta något fel förutom att den ena tyckte han var lite våt om nosen.
Ingen av dem tyckte det var nåt att bry sig i och den ena menade att det kanske berodde på dålig luft i min lägenhet. I övrigt så är han jätte pigg och glad, ätter och skiter som han ska, hans flickvän nysser inte alls så det verkar ju inte smitta. Tycker han nyser mest medan han ätter även om det känns som att hans nysningar har taggat ner lite, ibland går det upp till fem timmar mellan nysningar.

Min fråga är om ni anser att jag borde fortsätta pusha hos andra vertinärer eller avvakta och se till att det inte blir värre.

Tacksam för svar.

Annons:
Arcade-Foodie
7/9/19, 12:48 AM
#1

Skulle försöka hitta en veterinär som kan myclet om kaniner. Vet att en av mina kaniner är väldigt känslig mot allting som dammar. Så hö, spån och dam i huset får honom att nysa. Spån var extra jobbigt då han fick till och med tilltäppta tårkanaler. Den perioden hade han massor av nysattacker. Hö är inte lika farligt men min kanin nyser nästan varje dag när han käkar sitt hö. Så kanske försöka damma av höet innan du ger det, då han nyser när han äter eller försöka hitta hö som inte dammar så mycket.

JessicaOlin
7/12/19, 10:02 PM
#2

En av våra nyser så då och då men veterinär har lyssnat på henne men ingen fara Vi blöter dock höt och ger ensilage och blivit bättre av de

Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙

Tjeckoslovakisk varghund- 2014 🐶

Upp till toppen
Annons: