Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 709 ggr
Joy.stlund
2019-07-05 00:53

Hjälp mig med min kanin, snälla!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Min kanin Benny är en kastrerad hane på lite över ett år, blandning av dvärgvädur och hermelin. Nu de senaste dagarna har han verkligen mått dåligt och inte alls betett sig som han brukar. Vanligtvis är han en väldigt aktiv och sprallig kanin som aldrig säger nej till t.ex en bit knäckebröd eller annat gott, men det har verkligen ändrats snabbt. Hela hans beteende skulle kunna beskrivas med ordet "loj". Han sitter bara på samma ställe i princip hela dagarna, orkar inte lyfta öronen, ser allmänt trött ut och varken äter eller gör ifrån sig som han ska. Han ryckte även på huvudet flera gånger, lite "ticks" aktigt ungefär. Nu vill han knappt se till pelletsen eller "race:a" runt på soffan som han annars brukar dagligen. Jag och sambon blev såklart oroliga över hans nya beteende och ringde olika veterinärer för att komma in akut, då kaniner är känsliga och när dem väl visar att dem mår dåligt så mår dem egentligen VÄLDIGT dåligt. Detta intygade även receptionisterna vi talade med, att det lät akut och vi borde komma in bums. Men väl hos veterinären så hittar dem absolut ingenting??? De gjorde en röntgen på honom och i tarmarna så fanns det mat sa dem, och de kunde inte känna eller se några abnormaliteter i varken buken/öronen/munnen. Nu snart två dagar senare så äter Benny fortfarande inte som han ska och han har smalnat av rätt rejält. Vi har dock sedan vi kom hem från veterinären matat honom med Critical Care och fått i honom vatten med en liten spruta. Så snälla, jag behöver er hjälp! Vad kan vara felet på vår älskade Benny? Känner ni kanske igen dessa symptom och beteende själva? Vad kan man göra åt det?? Mvh Joy Benny har en kompis, och hon har ej drabbats av dessa symptom.

Annons:
Joy.stlund
2019-07-05 16:26
#1

Puff

Ulvelin007
2019-07-05 18:25
#2

Har ingen aning, testa en ny veterinär och lycka till ❤️ Kolla bajset

Joy.stlund
2019-07-06 02:28
#3

Tack #2 💕

Joy.stlund
2019-07-06 02:28
#4

UPDATE! Vi har matat honom hela dagen med Critical care och så fick han även minifom och olja som några tipsade om. Vi masserade även magen och hjälpte tarmarna på traven, det bubblade rätt rejält! Han har bajsat ut nåt som ser ut som en "plugg" med bajs och slem, och det är så en lättad förstoppning ser ut när den lättar enligt källor från google. Så nu bajsar han relativt bra, men har fått lite diarré. Tänk er som blöt kattmat typ, fast kaninbajs 😅 Så imorgon baka sambon och jag införskaffa prebiotika och probeotika så hans tarmflora kan återställas. Vi får hoppas att det hjälper!

AmandaEkegren
2019-07-06 10:28
#5

När min tjej var lös i magen rekommenderades jag fibreplex av veterinär. https://vetzoo.se/fibreplex?gclid=EAIaIQobChMI1rCe0e-f4wIVGKmaCh0hQwanEAQYASABEgL3J_D_BwE#!child=792

AmandaEkegren
2019-07-06 10:28
#6

När min tjej var lös i magen rekommenderades jag fibreplex av veterinär. https://vetzoo.se/fibreplex?gclid=EAIaIQobChMI1rCe0e-f4wIVGKmaCh0hQwanEAQYASABEgL3J_D_BwE#!child=792

Annons:
Joy.stlund
2019-07-06 11:12
#7

#5 ja vi stack iväg och köpte det nu på morgonen! Vi får hoppas på det bästa 😁

Joy.stlund
2019-07-06 22:18
#8

Update igen. Benny gick tyvärr bort nu ikväll. Himlen har fått en ny ängel 💕

Morötterna
2019-07-07 00:04
#9

Nej vad tråkigt! Styrkekramar till er!♥️

Upp till toppen
Annons: