Annons:
Etikettallmänt
Läst 558 ggr
sp0ngeb0b
7/4/19, 5:52 AM

Nybörjarfrågor om städning

Kanske är dumma frågorjag har men jag är nybörjare så keep that in mind please. Jag har precis fått hem ett par kaniner som jag ska passa några veckor. Jag har ingen erfarenhet av kaniner sedan tidigare och bad om utförliga instruktioner från ägaren, och det mesta har jag koll på nu men en sak gör mig osäker. Det gäller städning av bur. Ägaren skrev bara hur ofta hon brukar städa (ca 1-2 grr/vecka), men jag förstår inte vad "städa" betyder. Är det tömma buren på spån, tvätta den och lägga nytt spån? Ska jag ta bort bajs där emellan? För övrigt provade jag igår och jag tycker det är jäkligt svårt att ta ut bara bajs. Fick en sån spade som liknar en som man använder till kattbajs, fast mindre hål. Men jag får ju upp massa spån med som inte riktigt åker genom hålen, och jag höll på hur länge som helst och fick bara upp lite bajs. De blandar ju runt alltihop så jag får liksom leta massor bara för att hitta ett par pluttar. Snälla, kan inte ni berätta exakt hur ni gör rent hos era kaniner? Vad ni gör och hur ofta. Tack på förhand!

Annons:
Arcade-Foodie
7/4/19, 10:01 AM
#1

Jag gör en renstädning med diskning och städa hela buren 1 gång i veckan. Då byter jag ut all spån :3 Men har rumsrena kaniner som går på låda, lådan städar jag om den börjar lukta 1-3 gånger i veckan ^^

Alex&company
7/4/19, 1:50 PM
#2

Spån är det värsta jag vet och jag hade det aldrig till mina. Lägg matta eller filt i botten på buren och sen tar du en större låda vid höhäcken (eller lägger höet it) och har i kattsand, så dammfritt som möjligt :) Kaniner är superduktiga på att bara kissa på ett ställe och bajsar mest när de äter.

sp0ngeb0b
7/4/19, 4:54 PM
#3