Annons:
Etikettallmänt
Läst 558 ggr
sp0ngeb0b
7/4/19, 5:52 AM

Nybörjarfrågor om städning

Kanske är dumma frågorjag har men jag är nybörjare så keep that in mind please. Jag har precis fått hem ett par kaniner som jag ska passa några veckor. Jag har ingen erfarenhet av kaniner sedan tidigare och bad om utförliga instruktioner från ägaren, och det mesta har jag koll på nu men en sak gör mig osäker. Det gäller städning av bur. Ägaren skrev bara hur ofta hon brukar städa (ca 1-2 grr/vecka), men jag förstår inte vad "städa" betyder. Är det tömma buren på spån, tvätta den och lägga nytt spån? Ska jag ta bort bajs där emellan? För övrigt provade jag igår och jag tycker det är jäkligt svårt att ta ut bara bajs. Fick en sån spade som liknar en som man använder till kattbajs, fast mindre hål. Men jag får ju upp massa spån med som inte riktigt åker genom hålen, och jag höll på hur länge som helst och fick bara upp lite bajs. De blandar ju runt alltihop så jag får liksom leta massor bara för att hitta ett par pluttar. Snälla, kan inte ni berätta exakt hur ni gör rent hos era kaniner? Vad ni gör och hur ofta. Tack på förhand!

Annons:
Arcade-Foodie
7/4/19, 10:01 AM
#1

Jag gör en renstädning med diskning och städa hela buren 1 gång i veckan. Då byter jag ut all spån :3 Men har rumsrena kaniner som går på låda, lådan städar jag om den börjar lukta 1-3 gånger i veckan ^^

Alex&company
7/4/19, 1:50 PM
#2

Spån är det värsta jag vet och jag hade det aldrig till mina. Lägg matta eller filt i botten på buren och sen tar du en större låda vid höhäcken (eller lägger höet it) och har i kattsand, så dammfritt som möjligt :) Kaniner är superduktiga på att bara kissa på ett ställe och bajsar mest när de äter.

sp0ngeb0b
7/4/19, 4:54 PM
#3

#1 tack för svar! :) #2 inte riktigt det svar jag sökte, som sagt är bara kaninvakt i sommar och har fått allt som behövs av ägaren. Fick en hel säck spån så kommer knappast gå och köpa något annat. De har en tvåvåningsbur med spån där nere och handduk där uppe. Så de bajsar och kissar i spånet. Tror ni det blir bra om jag städar noga och tar nytt spån 1 gång i veckan, och försöker rensa bort bajs och kiss med spaden där emellan? Eller kan det vara kvar tills det börjar lukta? Sorry om det är dumma frågor… 😅 tycker bara det är jäkligt svårt att ta bort bajset utan att också ta bort allt spån!

ALEVIUSS
7/4/19, 11:37 PM
#4

@Karties Men nää kattsand kan man absolut inte ha! Livsfarligt när kaninen får i sig av sanden! 😓 (klumpande sand).

Arcade-Foodie
7/4/19, 11:51 PM
#5

#3 Det låter som en bra idé, att rensa med spaden med jämna mellanrum. Så länge du städar varje vecka så går det bra ^^ Vet om att spån kan få det att dofta ganska rejält, väldigt fort. #4 använder inte kattsand i mina lådor, kör på återvunnen papper pellets som jag kan kasta i komposten.

ALEVIUSS
7/5/19, 7:01 AM
#6

ja bra att förtydliga att det är pellets du syftade på och inte sand:)

Annons:
sp0ngeb0b
7/5/19, 5:02 PM
#7

Det konstiga är att jag har haft dem typ en vecka nu och det är ju tre kaniners bajs i spånet, har försökt rensa men inte städat. Och det luktar ingenting! Har fått höra "städa när det luktar" men ?? xD städar ändå förstås men verkar konstigt! Förresten hur rengör ni själva lådan efter att ni tagit ut det gamla spånet?

[EM_L]
7/7/19, 8:35 PM
#8

Städar varannan dag i Miras bur.

Brukar då bara skrapa ihop kissspånet, det blöta spånet från när hon druckit vatten och det har runnit över lite och så bajset i en hög. Och så resten låter jag vara kvar.

Tvättar lådan en gång i månaden typ och så tar jag bort allt spån en gång i månaden.

Upp till toppen
Annons: