Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 542 ggr
Katti
2019-07-03 12:02

Livmodercancer

Jag har funderat mycket på det här med cancer i livmodern hos kaninhonor, och hur stor risken för det är.  Tänkte börja med att göra en undersökning. Självklart blir den inte statistiskt säker, men en fingervisning kanske vi kan få då vi ju är många kaninägare här!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Annons:
Morötterna
2019-07-03 13:45
#1

Vad jag alltid hört är att det är runt 80% av alla honor över 4 år ålder.

Arcade-Foodie
2019-07-03 14:58
#2

Det kommer att bli intressant, kommer ihåg att jag läste den vetenskapliga artikeln om det. De hade kommit fram att vissa raser hade större risker än andra att få cancer i livmodern. Kom ej ihåg, vad artikeln hette :3 Men har nästan alltid haft hanar, har min första hona nu ^^

Katti
2019-07-03 19:15
#3

Jag har själv haft hundratals vuxna honor genom åren och de har inte blivit sjuka eller infertila i låg ålder. Däremot har inte alla som dött blivit obducerade, så jag kan ju inte svära på att ingen har haft det senare i livet, men att det skulle vara så vanligt som vissa veterinärer vill göra gällande tror jag faktiskt inte ett ögonblick på!

Det som fick mig att verkligen tänka till är att jag har har sålt väldigt många kaniner genom åren och har vidare kontakt med många av dem,  då ägarna fortsätter köpa hö mm av mig. För ett par månader sedan fick jag för första gången någonsin höra att en av de kaniner jag fött upp hade fått livmodercancer. Och då är det ändå ytterst få honor som är kastrerade. 

Jag hävdar att veterinärer inte är i en position där de kan säga något om statistiken, för de ser ju faktiskt aldrig de friska djuren! Tidigare har t ex jättemånga veterinärer sagt att baksporrar på hundar måste bort eftersom skaderisken är enorm, men nu när fler och fler behåller dem ser man att de faktiskt mycket sällan orsakar problem. 

Dessutom är jag enormt skeptisk till de riskkapitalbolag som mer eller mindre har tagit över djursjukvården i Sverige. De vill tjäna pengar, rekommenerar aldrig avlivning utan vill behandla, behandla, behandla till varje pris. Ingen blir gladare än jag om andra har en annan uppfattning, men jag anser mig ha sett alldeles för mycket i den vägen.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Katti
2019-07-16 16:31
#4

Tyvärr har det inte kommit så många svar, men i nuläget är det två av 15 som haft en kanin med cancer i livmodern. Det vore intressant om fler ville svara!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Leucanthemum
2019-07-17 00:47
#5

Hade en hona som fick besvär med andningen, erkänt kaninkunnig veterinär gissade på att det var cancer och missminner jag mig inte helt (är några år sedan) kunde hon se en del förändringar på livmodern på röntgen. Lät kaninen somna in då hon inte svarade på den behandling hon fick för att utesluta andra sjukdomar. Har en hona nu som när hon kastrerades visade ha en hel del förändringar på livmodern och det fanns risk att det hunnit sprida sig men peppar peppar ser jag ännu inga tecken på det.

Upp till toppen
Annons: