Annons:
Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 655 ggr
Findus70
2019-06-30 11:51

Är rexkanin en bra ras för ”nybörjare”?

Hej! Jag undrar om rexar (inte dvärg utan vanlig) är en bra ras för ”nybörjare” och hur deras temperament är och om dom är tama. Jag undrar även om dom kan hoppa (lågt eller högt och sånt) samt om kan gå bra i sele. Förstår såklart att det är olika från kanin till kanin men skulle vilja veta hur dom flesta är :)

Annons:
flocken
2019-06-30 14:59
#1

Har alltid haft standard tex. För mig den bästa kaninen. Har haft 4 standard Rex. 2 honor syskon, ena aggressiv, fick avlivas. Den andra var lugnare men osäker. Litade tillslut på mig o var underbar. Hane var frigående inne. Världens snällaste. Sista honan var helt underbar men var avlade fel. Så hade matsmältningsfel. Magrade oavsett kost. Nu har jag bla 2 dvv Rex.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Findus70
2019-06-30 15:21
#2

#1 okej! Skulle du rekommendera rasen? Jag brukar ta hand om 3 rexar (tror det är standard rexar) och dom är alla lite rädda och brukar inte komma fram till en och sånt men kommer man med gräs eller maskrosblad så kommer dom fram och äter och då kan man klappa dom men annars kan man oftast inte det :/

flocken
2019-06-30 15:40
#3

Hur de är beror på uppfödning o hur man själv hanterar dom. Jag som älskar rexar skulle råda alla att ha en. Vilken kanin. Vet många som har sina frigående inne. Har mina kaniner ute. Storlek varierar lite. Mina honor vägde över 4 kg. Har aldrig hoppat med dom. Lite i sele men mest för sällskapet

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Findus70
2019-06-30 17:08
#4

3# Jag tänkte mest också för sällskap (om jag någon gång ska köpa kanin) men att jag kanske någon gång ibland kunde hoppa låga höjder med den och gå ut på en promenad då och då :)

flocken
2019-06-30 17:53
#5

Det är ingen fara. Den klarar det mesta. Enl mig en underbar ras. Kommer köpa mig en ny någongång. Men just nu är mina äldre o behöver inte få in någon ny

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Findus70
2019-07-01 10:17
#6

#5 , Tack så mycket för svar! :D

Annons:
Upp till toppen
Annons: