Annons:
Etikettkaninhoppning-och-selar
Läst 505 ggr
Kaninnn
6/26/19, 2:45 PM

Någon som vet?

Hej, hoppar på fritiden med min kanin och gjort de i några månader nu, och de går super bra. Men ska anmäla mig och min kanin till tävling hade jag tänkt. Men jag vill börja i rak för de är de vi övat på. Men vad är lättast rak lätt eller rak mini klass? Förstår inte skillnaden på mini/lätt klass?

Annons:
silverfiisk
6/26/19, 4:31 PM
#1

Någon får gärna rätta mig om jag har fel, men jag har för mig att i mini så ska det vara minst 6 hinder med maxhöjd 25cm och maxlängd 30cm, och i lätt ska det vara minst 8 hinder med maxhöjd 30cm och maxlängd 45cm. Minsta avstånd mellan hindren är 2,5m för båda klasserna. Lätt är alltså lite svårare än mini.

Kaninnn
6/26/19, 8:48 PM
#2

Tack för svaret. Ska nog starta i mini klass.

Leucanthemum
6/26/19, 10:51 PM
#3

Mini är superbra att börja i! Även om kaninen kanske kan hoppa lätt hemma utan problem så är det vanligt att de blir osäkra på tävlingsplats innan de vant sig och då brukar minin vara alldeles lagom. Skönt att kunna ge kaninen en känsla av att den kan istället för att den ska tycka att lätthindren är för tuffa. En lättbana är ofta betydligt maffigare än en minibana, utöver måttskillnaderna. Lycka till när det är dags!

Kaninnn
6/27/19, 7:20 AM
#4

Ja precis så tänker jag också :) han har aldrig tävlat någonsin innan. När jag fick honom var han inte heller van vid sele. Men efter massa övning så har han blivit super duktig. Men så de blir intressant att se hur han kommer reagera på tävlings banan. Mer folk, andra kaniner osv. Tack 😊

Upp till toppen
Annons: