Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 407 ggr
Haruki_springflower
6/24/19, 7:35 PM

Kastrering

Så jag har en hane på 1 år och 4 mån som jag har bokat tid för kastrering. Anledningen till att jag kastrerat honom är just för att han ska få en liten hona i augusti. Men jag undrar bara kring era erfarenheter om att kastrera en kanin. Vad behöver man göra inför? Hur betede det sig efter? Hur lång tid tog det för dem att återhämta sig efter? Vad är vanliga komplikationer? Vad ska man ge för mat efter? Kan man ge gräs/sallad eller bara typ hö och pellets? Ska jag ha honom inne de första dynen? Vad jag helt enkelt undrar över är bara hur det går till lite innan och efter och hur jag ska agera på bästa sätt för att min kille ska må bra!

Annons:
Russinlimpa
6/24/19, 8:07 PM
#1

Rekommenderar att du även kastrerar honan, risken för cancer är annars väldigt stor. Kastrerade min 1åriga hane för några månader sen. Innan gjorde jag ingenting, såg till att han hade både hö och pellets i transportburen (dem ska äta fram tills sövning till skillnad mot katter/hundar som inte bör äta innan). Hade med extra hö och gottis i en påse ifall han skulle vilja ha när han vaknade upp efter operationen. Hade fleecefilt i botten av buren så det inte skulle irritera såret på vägen hem. Kaninen kommer ha ont såklart, min veterinär skrev inte ut Metacam (smärtstillande) men går du till en kaninkunnig veterinär så bör dem göra det. Min låg mest ihopkurad som en boll första dagarna men kom snabbt igång med att äta. Sen 3e eller 4e dagen var han lika pigg som vanligt. Viktigtaste när kaninen kommet hem är att den börjar äta. Det är större risk att kaninen dör av magproblem efter kastreringen än på grund av sövningen. Köp hem kaninens favoritgodis/grönsaker/frukt och Critical care som är ett pulver du blandar med vatten. Om kaninen inte äter eller dricker själv så ges critical care med spruta i munnen. Du kan ge i stort sett vad som helst (som kaniner tål såklart) för att få den börja äta igen. Min ville bara ha rivet äpple blandat i sitt hö så då fick han det tills magen kom igång ordentligt. :P Tar ca 14 dagar för såret att läka och stygnen att försvinna. Men tar runt 4-6veckor innan han inte kan göra ungar mer och hormonerna lugnat sig. Kaninen ska hållas varm efter sövning så om den normalt bor ute hade jag tagit in den. Infektionsrisken är högre om kaninen bor utomhus, speciellt under sommaren. Ha handdukar eller fleecefilt i botten om du använder bur. Så att du kan byta ut varje dag, måste hållas rent. Spån rekommenderas inte då det kan komma in i såret. :) Rekommenderar också att du kikar in på hemsidan kaninmagazinet. Finns många olika flikar att läsa där. Bland annat om kastrering och Critical care.

Haruki_springflower
6/25/19, 12:31 AM
#2

#2 tack så mycket för svar! Och jag ska gå in o läsa på har redan läst en bra del men ville bara ha en bild av andra ägares erfarenheter!

Upp till toppen
Annons: