Annons:
Etikettkaninhoppning-och-selar
Läst 604 ggr
Elisia_Lenny
6/19/19, 9:31 PM

Hjälp Hur gör man?

Hej! Jag vill lära min kanin att ut och gå på promenad hur gör man? Asså typ att man kan gå med den och att kaninen ska veta vad den ska göra. Har ni några tips? på hur man gör?eller kan man inte lära dom de? Snälla hjälp mig!

Annons:
_Aladdin_Vaiana_
6/21/19, 7:02 PM
#1

Hej!

Jag antar att du menar att du vill gå ut med kaninerna/kaninen i koppel, det gör jag ofta. Det första du behöver är självklart en sele och ett koppel. Detta går och köpa i princip i alla zooaffärer, även vissa stormarknader (med smådjursavdelningar). 

Innan du bär dig ut på upptäcktsfärd över berg och genom skogar med din kanin bör du vänja din kanin vid selen. Hur mycket kaninen bryr sig om den är olika för varje individ. Du seltränar kaninen genom att släppa kaninen på en yta (hage, bur eller kanske matta) med selen på sig bara en stund. Detta kan upprepas tills kaninen inte bryr sig om selen längre. Sedan är din kanin redo för promenader. Spänn på kopplet och låt kaninen leda dig genom naturen. Det finns vissa skillnader på att gå ut med kanin till skillnad från andra djur. När du går ut med en hund är det du som bestämmer vägen. Medans det är kaninen som leder promenaden när du går med den. Såklart kan du hålla emot lite lätt om kaninen går åt ett olämpligt håll, men tänk på att inte dra med dig den. Efter ett tag lär den sig vart den får gå och inte.

Lycka till! :)

PS: Förlåt för långt inlägg.

Kanin.älskaren
6/22/19, 12:49 AM
#2

Du kan köpa ett sele från någon djuraffär, du kan också köpa från personer som gör egna selar. Om din kanin inte har använt en sele innan så borde du testa att lägga selet på hennes/honoms rygg så att h*n får veta hur det känns att ha något på ryggen. Om han skulle bli rädd så tar du du bort selet, men om h*n skulle vara lugn så kan du knäppa selet. Jag har själv bestämt att jag ska kunna stoppa emellan 2 fingrar genom selet vid halsen och "magen". Det finns massa av selar, så du kan välja vad som du tror din kanin skulle känna sig tryggast i. Kom ihåg att aldrig dra din kanin om h*n inte vill gå.

Upp till toppen
Annons: