Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1274 ggr
vera.landquist
2019-06-18 19:14

Kanin som kan vara hemma ensam under dagen?

Vet inte om det är rätt kategori menmen ;) Hej! Kanske ska köpa en kanin till hösten och undrar isåfall om det är någon speciell nybörjarras som kan vara hemma själv under dagen när man går till skolan/jobbet? Har läst på lite men inte hittat något runt detta ämne. Berätta gärna om hur ni har det :)

Annons:
Arcade-Foodie
2019-06-18 19:43
#1

Innekaninen springer löst i huset, ofta under dagen så sover han. Så det är inte så mycket aktivitet. De vill ofta ha sällskap på morgonen eller kvällen, de brukar berätta. Genom att de stöter på foten och söker kontakt men detta sker aldrig mitt på dagen.

_Aladdin_Vaiana_
2019-06-21 20:11
#2

Hej!

Alla kaniner kan vara ensamma hemma (med fri tillgång till hö och vatten såklart) i max ett dygn enligt lag. Förutom kaninungar under 6 veckor såklart, de måste ha sin mamma i närhet. Jag har två kaniner inomhus som springer lösa i mitt rum under dagen (när jag är i skolan). Detta brukar inte alls vara några stora problem för dem, däremot är jag inte lika förtjust eftersom jag får sitta och tvätta bort urinfläckar när jag kommer hem. Detta problemet har tyvärr alla kaninägare med inomhuskanin, fast tack och lov är det enkelt att lära sin kanin att använda toalett. Fram till dess finns det också väldigt bra urinbortagningsmedel som du kan hitta på zooaffärer. 

Tänk dock på att om du ska ha kaninen frigående inomhus (vilket är det mysigaste som finns) att ta bort all elektronik den skulle tänka sig komma åt. Kaniner älskar att gnaga på allt möjligt och innan du vet ordet av har den käkat upp TV-kabeln…

En nybörjarras är svår att utse. Alla kaniner är på sitt eget sätt liksom. Beroende på om hur stor kanin du önskar  så kan ju vissa såklart vara lugnare i temperamentet. Om du önskar en mindre dvärgkanin har du dvärgväduren som är mycket lugn och barnvänlig, men även teddyväduren som är (enligt mig) den lugnaste av alla men dock med en ganska svårskött päls.

Lycka till!

PS: Förlåt för långt inlägg.

Upp till toppen
Annons: