Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1475 ggr
Ida Olsson
6/14/19, 11:51 PM

Ska man låta kaninen gräva??

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Min kaninhona som jag haft i ca 3 år har alltid gillat att gräva, hon har väl haft som hobby att gräva hål och sedan täppa igen dem igen och har grävt flera hål som hon sedan täppt igen. Har inte sett något fel med det då hon endast grävt nedåt och inte verkat haft som avsikt att gräva sig ut. Nu har hon fått en hane som kompis och han hjälper gärna till att gräva. De har hållit på med ett hål nu i ca ett halvår och det är flera meter långt och sträcker sig utanför hagen. Jag blev lite nervös när jag tittade ner där idag och såg att det var två hål som verkar vara sammanlänkade, alltså att de kanske bygger ett system. De gillar detta hålet väldigt mycket och brukar vara nere där länge, springer ner dit när de blir rädda och båda kaninerna får plats i hålet samtidigt, man kan kolla ner i hålet utan att se dem. De verkar alltså gilla hålet väldigt mycket och varje gång jag lägger något framför ingången så blir de väldigt irriterade och försöker putta bort det eller gräva under. Det jag undrar då är om ni tycker jag ska låta de ha kvar sitt hål eller om jag ska försöka täppa igen det? Alltså tror ni att de kommer gräva ut sig så småningom eller nöjer de sig med gången som den är? Tacksam för svar och råd!

Annons:
Arcade-Foodie
6/15/19, 12:33 AM
#1

Jag täcker alltid hålen, när kaninerna kan försvinna under eller om de går utanför hagen. Men gör det för att 100% vara säker att de inte rymmer och jag vet var de är. Så länge jag kan se vart de är i hålen, får de finnas kvar :3

[Zingo.s]
6/15/19, 10:10 AM
#2

Lägg stenplattor över ingångarna så dem inte kan gräva där igen. Jag täppte igen min kanins hål men han grävde på samma ställa igen eftersom jorden inte var hårt, så jag lade över stenplattor vid ingångarna. Nu gräver han inte där.

crystalguurl
6/15/19, 9:25 PM
#3

Jag skulle aldrig våga låta mina kaniner gräva gångar som är långa och speciellt utanför buren. Själv har jag nät i botten vilket också skyddar mot rovdjur. Du kanske kan gräva ner nät och ha jord ovanpå för säkerhets skull? Men det är upp till dig.


[EM_L]
6/17/19, 7:36 PM
#4

Jag skulle inte låta dem gräva gångar utanför hagen. Så lägg över jord och om du kan ha nät kanske 3 dm ner i marken med jorden ovanför. Så kan de gräva gångar utan att rymma.

AmandaEkegren
6/17/19, 8:33 PM
#5

En sak att tänka på är att även om kaninerna inte gräver sig ut kan annat gräva sig in. Så det kan vara osäker på så sätt

Upp till toppen
Annons: