Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 645 ggr
Headwig
6/12/19, 12:05 PM

Bits, för litet utrymme??

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Hej!

Jag har sen 8 månader tillbaka två kaniner som bor med mig och min sambo i våran lägenhet. Dom är honor och kastrerade, inte syskon,  på snart 1 år.

 Den senaste tiden har en av dom (Gin)  börjat jaga och bita den andra (Tintin) i baken mer och mer å nu ser man hur rädd Tintin har börjat bli för Gin. Gin är hälften vildkanin och är väldigt skygg av sig jämförelse med Tintin som vill ha mycket kärlek och uppmärksamhet. 

Har läst att två honor ofta inte går ihop speciellt bra i små utrymmen då de måste få ha sin egen plats men då vi har dom som innekaninner utan bur så undrar jag hur mycket plats de behövs för att dom inte ska gå på varandra. Dom har tillgång till hela vardagsrummet, hallen och köket. 

Ska jag möblera om, eller lägga till saker så de kan gömma sig? Hur ska jag göra med Gin när hon biter?

Tar all hjälp jag kan få!!

Annons:
Kanin080808
6/12/19, 1:27 PM
#1

Många kaniner gillar när det finns två våningar i buren.För då har de lite mer plats så de kan vara för sig själva lite mer. När flyttade dem ihop?

Kanin080808
6/12/19, 1:28 PM
#2

Eller så kan du köpa två hus där dem kan sova

Arcade-Foodie
6/12/19, 2:13 PM
#3

Kan också vara att hon inte trivs med Tintin. Alla kaniner gillar inte vissa andra kaniner eller kräver mer utrymme för att de ska kunna gå ihop. Så du får helt enkelt vänta och se, om det inte blir bättre kanske försöka sära på dem. Blir ju svårt att ha kaniner frigående när de inte tolerera varandra. Speciellt när båda är kastrerade. Om det är allvarliga bett, sära om det är dominans beteende men inga skador. Kan du vänta och se om Gin lugnar ner sig. Vet att när mina hanar jagar varandra, så ropar jag på deras namn så slutar de. Men de har inte bestämt vem som är den dominanta kaninen än.

Maleficum
6/12/19, 6:04 PM
#4

Finns det flera toalådor och matplatser åt dem? Så de inte måste slåss om dem?

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Headwig
6/16/19, 8:28 PM
#5

#1 Ja vi skulle kunna fixa någon höjning som de kan vara på och under, De har bott med varandra sen oktober då båda va ungar. vi försökte med sovplatser som dom kan ligga under/ gömma sig i men de vill hellre ligga utspridda på mattorna eller på bänken i hallen…

#3 Vi misstänker att det har med dominans att göra dock så bråkar inte Tintin tillbaka utan försöker bara bli tvättad av henne ( hon trycker upp sin panna under Gins haka). Nu förtiden kan de inte ens sitta bredvid varandra utan att Tintin ska springa iväg i tro om bitning, hon är på helspänn hela tiden. 

#4 De har två lådor där de får hö och kan gå på toa men ska nog fixa så vi har två kattlådor istället för en!

Tack för svaren!

Upp till toppen
Annons: