Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 770 ggr
yoyopro00
2019-05-22 22:36

Hjälp! Vad händer med min kanin?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som ni ser på bilden är det mycket päls. Brukar hitta så mycket päls på mattan en gång i veckan. Men idag hände något underligt. Den pälsen som ni ser på bilden hade hon I munnen. Hennes mun var full och jag fick hålla henne och dra ut det men hon kämpade emot och började stampa. Jag var mycket enveten eftersom jag blev livrädd. Tänk om hon hade svalt det? Till slut så spottar hon ut allting och försöker ta det i munnen igen men jag hann ta det innan henne och kasta det i toaletten. Vad är det som händer???

Annons:
AmandaEkegren
2019-05-22 22:49
#1

Jag undrar om hon inte ryckt päls för att boa. Hon skulle kunna vara skendräktig?. Det passar in med att hon stampar och ”bråkar”. Jag skulle städa ur buren, försöka aktivera henne och försöka vänta ut det. Var lugn och tålmodig. Om det är ett långvarigt/återkommande problem kan det vara en bra idé att kastrera henne

yoyopro00
2019-05-22 23:03
#2

#1 Oj får hon inte ont av att rycka sin päls?? Fast detta har varit så ett ganska bra tag, och dessutom springer hon runt mina ben och är aggressiv om jag ska pilla i buren.

yoyopro00
2019-05-22 23:37
#3

Nu samlade hon på halm i munnen och sprang runt med det. Varför gör hon så här?

yoyopro00
2019-05-22 23:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Hö och halm i munnen samlar hon på

Arcade-Foodie
2019-05-22 23:48
#5

Hon är skendräktig?, vilket innebär att hon bygger ett bo. Detta kan hända flera gånger under 1 år och kan vara olika långa perioder. Du kan googla om skendräktig? kanin om du vill veta mer. Men det sker när honan har satt igång en ovariecykel, vilket har fått hormonerna i henne att nå en topp —-> tror att hon är gravid med ungar —-> bygger ett bo för att förbereda för ungarna. Det är hormonerna som orsakar detta beteende och brukar ofta ändra en kaninsbeteende, lite grann som en människa blir gravid eller har mens så får man humörsvängningar pågrund av hormonerna ligger och spökar i kroppen. Kaniner är inte som andra djur de har inte brunst eller löper, istället så fort de blir stimulerade av något kan en ägglossning att ske och hormonproduktion sätts igång. Till exempel klappningar, våren mm. Som #1 sa så hjälper en kastrering, då kommer detta beteende ofta försvinna. Min hona gjorde samma sak, lugnade först ner sig efter någon månad. Så detta är normalt beteende för honor.

yoyopro00
2019-05-23 00:00
#6

#5 tack nu förstår jag mer men hur kan hon tro att hon ska få ungar när hon inte ska det? Angående pälsen, tänk om hon sväljer det? Farligt? Och kastrerar låter bra ide men vart gör man det?

Annons:
tlover
2019-05-23 07:45
#7

#6 vårvädret drar ofta igång en skendräktighet, även vanligt kel kan göra det. Nej det är inte farligt med att hon drar päls, det är naturligt

l'm back

julelii
2019-05-23 13:09
#8

Hon är nog skendräktig?, tycker inte att du behöver oroa dig, det är ganska normalt att dom drar av päls.

AmandaEkegren
2019-05-23 13:44
#9

#6 Kastrera hos en veterinär med vana av kanin. Vet inte vart i sverige du bor, men i skåne kan jag rekommendera Landskrona smådjursklinik, och om du är i mellansverige kan du kontakta Ulltuna :)

Arcade-Foodie
2019-05-23 15:10
#10

#6 Sterilisering gör du hos en veterinär, när det gäller sterilisering på en kanin så måste man välja en veterinär som är van att göra de på kaniner. Minskar chansen att olyckor sker under operationen. Det som får henne att tro hon är gravid är hormonerna, hormoner kan verkligen styra ens beteende och humör. Detta gäller även för människor. Då hormoner påverkar ens hjärna och kroppen, vilket kan leda till beteende förändring. Du behöver bara ha koll på hennes avföring, ofta sväljer de inte pälsen men för säkerhets skull kan du kolla på avföringen. Om du ser pluttar som ser ut som pärlband sitter ihop med päls eller har päls i sig. Så innebär det att hon får för mycket päls i sig, vilket kan bli farligt då hennes mage kan stanna upp. Men detta är en liten chans att de sker.

Upp till toppen
Annons: