Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 749 ggr
Arcade-Foodie
2019-05-22 21:10

Mindre pluttar

En av mina kaniner har börjat få mindre pluttar men de är fortfarande ljusa och fina. Men blir ändå orolig, när de bara blir mindre och mindre. Har varit hos veterinären två gånger med henne, ena för ögon infektion och andra var vaccinering och hälsokontroll men var inget fel. Är det något med hennes ålder, då hon är 6 år gammal att hon börjat äta mindre hö. Hon är fortfarande mat glad men inte lika mycket som innan och hon sover mer nu. Riktig svår är hon att väcka på morgonen, men hon gör fortfarande glädjeskutt, hoppar upp i ens knä och myser upp mot en. Hon får pellets för att hjälpa hålla hennes vikt då hon började få svårt att hålla den stabilt men hon har riktigt fint hull nu. Var hos veterinären slutet av förra månaden. Ska jag kolla upp det hos veterinären igen eller inte, var hos blåstjärnans exotiska avdelning och kollad henne.

Annons:
Ljungåsen
2019-05-25 10:28
#1

Pluttarna blir säkert mindre i storlek just för att hon äter mindre hö, och det kan helt klart ha med åldern att göra, speciellt som veterinären inte hittade något fel. Visst ingick kontroll av kindtänderna i hälsokontrollen? Jag har bra erfarenhet av pro fibre rabbit, som är pellets med hög fibernivå och som innehåller både prebiotika och probiotika. De hjälper till med att skapa en bättre bakterieflora i tarmarna, och gör det lättare för kaninen att ta upp näringen i den mat hon äter. Du skulle också kunna testa om hon vill äta critical care eller Recovery från skål. Båda är stödmatningsmat med hög fibernivå, och brukar uppskattas. På så vis får hon lättare i sig mer fibrer.

Arcade-Foodie
2019-05-25 11:57
#2

Det var en hel hälsokontroll på henne och de kollade hennes tänder. Kan köpa pro fibre åt henne, så hon får i sig mer fibrer. Får se om hennes pluttar blir större och om närings upptaget förbättras.

Arcade-Foodie
2019-06-08 14:07
#3

#1 Tack så mycket för tipset av pro fibre rabbit, efter hon fick det har hennes pluttar blivit större. Innan var de som en dvärgvädur storlek men nu är de normala igen som innan ☺️

Ljungåsen
2019-06-08 15:40
#4

#3 Så roligt att höra att pro fibre rabbit fungerade även för din kanin! Tack för att du berättade.

Upp till toppen
Annons: