Annons:
Etikettkaninungar-och-avel
Läst 1422 ggr
multicorocca
5/22/19, 7:32 PM

HJÄLP!

Hej! :)

Min kanin har fött ungar och det är hennes första kull. All päls ligger utanför boet och ungarna är utspridda i boet. Kan jag lägga ihop de samt lägga pälsen under de? Eller skapar det mer stress för min kanin och kommer hon överge ungarna då? Vill inte att ungarna ska frysa. De är endast ca 2h gamla.

Annons:
multicorocca
5/22/19, 8:51 PM
#1

Ingen som vet?

Arcade-Foodie
5/22/19, 9:03 PM
#2

Se till att ungarna ligger nära varandra och är inbäddade i päls, detta är för det är ytterst viktigt att de håller värmen. När de är så små har de svårt med det. Har själv aldrig haft kaninungar men läst på andra forum att det är viktigt. Hoppas att andra kan hjälpa dig och att ungarna klarar sig ☺️

julelii
5/23/19, 1:25 PM
#3

Honan brukar oftast fixa till det själv efter ett tag, men om hon inte har gjort det inom några timmar så kan du lägga dom tillsamands så dom inte fryser, är dom inne eller ute? Min kanin fick bara en unge men den klarade sig bra utan syskon, den kröp Ner själv under höet, sen efter några timmar ungefär så börja honan dra av sig päls att bädda Ner ungen med.

multicorocca
5/23/19, 8:48 PM
#4

De är inne. Jag kikade nyss igen och en av ungarna är hälften så stor som den största i kullen. Hur stor risk är det att ungen inte klarar sig? 😔

Linnea777
5/23/19, 11:00 PM
#5

Det är inte ovanligt att det finns någon/några ungar i en kull som är mycket mindre. Så länge ungen är pigg och rund om magen kommer den förhoppningsvis överleva.

multicorocca
5/24/19, 9:18 AM
#6

De verkar inte vara matade och de föddes 17. 45 för två dagar sen. Tycker det är svårt att avgöra om de fått mat eller inte. Det är 2 små o 2 stora i kullen. Jag höll mamma kanin så de allra minsta åtminstone fick lite mat men det tyckte ju inte damen om efter en kort stund. Ungarna hade väldigt stor aptit så jag antar att hon inte matat de under natten 😔

Annons:
Linnea777
5/24/19, 9:35 AM
#7

Om de är svårt att se om de har fått mat eller inte har det troligtvis inte fått så mycket mat. Man ser tydligt på en kaninungarna när de får mat eftersom magen blir mycket större. Men om de fortfarande lever och är två dagar gamla måste hon ha matat de någon/några gånger. Det du kan göra är att hålla i honan och låta ungarna dia någon gång om dagen, för att öka chansen att de överlever.

multicorocca
5/24/19, 7:39 PM
#8

Har försökt idag eftersom de två små är helt skrynkliga men de har inte ens kraft att suga i sig mjölk 😔😔 de har börjat bli kalla men återfått värmen lite men ja.. Tror de kmr gå bort idag..

Linnea777
5/24/19, 10:49 PM
#9

Är de så dåliga så avliva dem direkt! Annars kommer de svälta ihjäl vilket innebär ett stort lidande…. Så tråkigt men håller tummarna att de andra två klarar sig!

anonympajas
5/24/19, 11:01 PM
#10

#9 hur avlivar man kaninungar? Det är väl inte så att man far in till veterinären och ger en spruta för flera hundra kronor? Eller? 🤔 #8 tråkigt att höra.. Ge honan extra kärlek nu, hon gör sitt bästa för att klara av detta ❤ Lycka till

Linnea777
5/25/19, 2:08 PM
#11

#10 Om man vill kan man såklart avliva kaninungar hos veterinär. Men tror inte att det är särskilt vanligt. Om du är intresserad av att veta kan du googla det. Det finns säkert någon tråd här på kanin iFokus som handlar om avliving.

Rydén91
5/25/19, 9:18 PM
#12

Lägg i boet kolla hur många ungar och första gångs hona kan slarva mee sin första kull. Jag har fött upp kaniner några år så det är bara fråga

Upp till toppen
Annons: