Annons:
Etikettkaninungar-och-avel
Läst 1599 ggr
Ninen44
2019-05-21 20:21

Klarar sig 4 veckors kaninungar utan sin mamma?

Min kaninhona har rymt ihop med min andra hane så idag födde hon sex stycken pyttesmå kaninungar. Problemet är bara att hon redan har sex stycken kaninungar som är fyra veckor gamla som fortfarande diar. Vad gör jag nu? Ska jag sära på de större ungarna och mamman eller låta alla bo tillsammans? Honan kan väl inte dia 12 ungar?? Hinner inte åka och köpa någon ersättning idag men troligen i morgon. Klarar de sig en natt, de stora??? De äter ju hö, pellets och gräs. Tacksam för svar

Annons:
Linnea777
2019-05-21 21:03
#1

Kaninungar på ca 6 veckor kan klara sig ytan sin mamma hyfsat bra men 4 veckor är nog lite förtidigt. Om du vill kan du hjälpa till att stödmata kaninerna då honan nästan garanterat inte kommer klara av ta hand om 12 kaninungar själv. 

Men som jag skrev i den andra tråden skulle jag avliva ungarna i den yngre kullen. Det är otroligt mycket jobb med att stödmata en hel kull och det är inte ens säkert att ungarna överlever. Och om alla kaninungarna överlever kommer du kanske stå där med 12 kaninungar som inte hittar nya hem. Och om hälften är hanar behöver de egna burar osv. Jag vet att det låter hemskt med avlivning och det är ditt val, men det är vad jag skulle göra.

julelii
2019-05-21 21:04
#2

Är den 4 veckor kan det med ganska stor sannorlikhet klara sig, det är runt 5-6 veckors åldern man ska låta den få börja små smaka på nya saker, anars kan du köpa ersättning txp climicat för kattungar. Eller ljummen laktosgrädde om du som sagt var inte hinner å köpa nått idag.

Morötterna
2019-05-21 22:36
#3

Säger som #1

Ninen44
2019-05-22 07:55
#4

#1 Honan matar sina små så fint medans de stora får ersättning så avlivning är inget alternativ just nu. Har hittat hem till alla i 1:a kullen och det var fler intresserade då så hem till 2:a kullen ska nog gå bra:)

SiggeSoft
2019-05-22 08:11
#5

Finns härstamsbevis eller stamtavla är jag intresserad :)

SiggeSoft
2019-05-22 08:11
#6

Finns härstamsbevis eller stamtavla är jag intresserad :)

Annons:
Ninen44
2019-05-22 23:04
#7

#6 tyvärr, har ingen koll på sådant eftersom jag har köpt mamman av en tjej som köpt henne av en bondgård ungefär:]

Upp till toppen
Annons: