Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 419 ggr
novembre
5/21/19, 3:29 PM

beteende hos innekanin - lite frågor

Hejsan!

Det några grejer jag undrar kring mina kaniner nyligen fyllda ettåringar. De båda har ganska nyligen börjat äta på tapeter, väggarna ser bedrövliga ut! dessutom är det en hyreslägenhet med privat hyresvärd så jag är lite orolig hur reaktionen blir när jag flyttar härifrån :/ Därför undrar jag om man kan få dem att låta bli att äta tapet? Går det eller får man helt enkelt skydda tapeterna? För det mesta har de tröttnat på att gnaga på stolar, hur det kommer sig vet jag inte men tapterna är hemskt intressanta av någon anledning.

Kan de vara understimulerade när de äter på tapet? Jag har ganska mycket kaningrejer utspridda trots det. de är frigående i lägenheten med stor yta. båda halmtunnlar, pappershus, toarulle-leksaker och 4 ställen att äta hö på. Jag vet inte riktigt vad jag mer ska göra :/ 

Min ena kanin är desto mer energisk och nyfiken och funderar om hon kanske är i behov av lite mer stimulans trots fri tillgång till lägenheten hela dygnet. Hon är också ganska envis, hon brukar ibland knuffa eller bita på mig när hon tycker att jag är i vägen. Hon är inte aggressiv utan bara lite envis. Hon vill ofta hitta på saker, och kan ibland bita på lite allt möjligt. Hon älskar att springa in i badrummet vilket hon inte får eftersom hon bajsar under badkaret, men det är inte alltid så lätt att hålla henne borta eftersom hon rusar till badrummet så fort dörren öppnas. Nyligen gnagde hon sönder en sladd (sladden till bredbandet :/) den hade till råga på det ett sladdskydd som hon bet igenom så nu blir jag lite orolig om detta kommer hända med fler sladdar trots skydd. Detta var i övrigt sladdskydd  från claes ohlson som liknar en spiral. Har ni också gnag-glada kaniner så skulle jag inte rekommendera det sladdskyddet eftersom hon lyckades gnaga igenom den.  

Hon har inte riktigt lärt sig att "bara" bajsa i  lådan så det är pluttar lite här och där i lägenheten, men framförallt på hennes utvalda ställen som under badkaret och bakom sovrumsdörren där hon även får för sig att kissa. Har försökt toaträna henne sen hon var liten, men hon gör detta ändå :/ 

Vad finns det att göra åt kaniner som vill äta tapet och som bajsar lite här och där? Jag får ofta höra att jag måste uppfostra dem när de beter sig såhär, men går det verkligen?

Annons:
Arcade-Foodie
5/21/19, 3:42 PM
#1

Kastrering hjälper vid rumsrenhet, hon markerar sitt revir genom att sprida lite pluttar här och där och gå på toa. Vet inte med gnagandet, mina lugnade ner sig efter 1 år och kastrering. Sen har den kaninen som älskar att gnaga flera olika leksaker men tunneln är hans favorit att gnaga på. Sladdar får du helt enkelt höja upp dem eller täcka för de delar de kan komma åt. Här hemma där kaninerna får vara på, finns inga sladdar på golvet längre då skydd kan man ge upp med. Har haft många avbitna sladdar, som tur att ingen med el tillkopplat bara antenn och bredband strök fort ☺️

anonympajas
5/21/19, 4:47 PM
#2

Provat ge tyo äppelkvistar t kaninerna? Dom gillar att gnaga på grejjer 🙈

novembre
5/22/19, 3:18 PM
#3

Just det ja, glömde nämna att båda mina kaniner är kastrerade :) hanen blev snabbt duktig på att göra sina behov i toa, men inte tjejen. 

Sladdar har jag det som går upphöjda, kontaktdosor sitter tyvärr nära golvet och så har jag en stående lampa på golvet, men den har det inte rört trots att de brukar vara just i det hörnet. Där har jag ett sladdskydd från ikea. ser ut som ett rör och den kan de inte bita igenom. 

#2 jag ger äppelkvistar ibland :) det är favoriter och äts upp snabbt. jag har ett äppleträd här hemma, men grenarna är ju så himla högt upp och svårt att få tag i.  så det blir att de får grenar ibland. 

Jag köpte en sele igår och ska testa och se om min ena kanin framförallt blir glad av att komma ut. en sån där sele som liknar en väst är det. Jag har redan selar som liknar band runt hals och mage och testade ha ute en av kaninerna förra sommaren. Jag måste ha satt den för löst för hon lyckades ta sig ut! som tur var hände inget och jag fick tag i henne snabbt, men vågar inte använda de där tunna selarna efter det :/ Får se vad hon tycker om "västen" nu bara eftersom hon inte alls vill bli buren. att sätta på västen kan nog upplevas lite obehagligt misstänker jag.

Arcade-Foodie
5/22/19, 3:35 PM
#4

Skaffa bröstsele efter din kaninsmått, de kommer inte åka löst hur mycket din kanin än drar. Bekvämare än en väst om din kanin inte gillar att bli buren. Du kan beställa från folk som tillverkar dem, kostar runt 100kr. Pröva att minska din honas utrymme och träna henne att bli rumsren igen, sedan öka hennes utrymme. Kan mycket väl vara att hon har tappat de hon har lärt sig. Kaniner lär sig väldigt fort att bli rumsrena. Har du vattenskålar +matskålen nära toalådan och hö ovanför/i toalådorna. Kaniner brukar göra sitt när de äter. Händer också ibland att det skvätter när de hoppar ur lådorna. Skrubbar du stället med vinäger efter du har städat, om det doftar toalett kommer kaninen fortsätta gå på samma ställe. Har också en dosa på golvet men har blockerat området där den finns. Då min kanin ville hela tiden få bort sladdarna därifrån.

novembre
5/22/19, 4:11 PM
#5

#4 Tack för tips?! :) Vattenskålen är inte vid toan, men vid de två toaletterna finns hö, sen har de hö på två ställen till men inte toa där. Jag skrubbade med vingäer förr, men har inte varit lika flitig det senaste och tagit urinoff istället.

Upp till toppen
Annons: