Annons:
Etikettallmänt
Läst 663 ggr
[MelliOO]
5/20/19, 5:20 PM

Frågor angående kaniner

Är nybörjare på kaniner och har en del frågor: Kan kaninhanar bo tillsammans? Hur gammal måste en hona vara innan man kan börja avla? Kan man para syskon med varann? (Har inte tänkt att avla, är bara nyfiken)

Annons:
julelii
5/20/19, 5:36 PM
#1

1. Det beror på, endel kan börja slås (hanar då) så skulle helst inte tipsa det men du kan alltid testa. 2. Tidigast är 3 månader, senast är efter 1,5 år rekommenderas att para runt 7-8 månader, om du parar honan senare en 2 år för första gången så kan honan riskera att dö pga för trånga bäckenen, har du deremot en hopp kanin kan du vänta me att para den till den är 3 år då den får rörligare bäckenen av att hoppa, men det tipsas inte, efter första kullen kan du vänta 3 månader tills nästa gång du para hälst inte mer en 1-3 gånger per år, låt honan få villa medans och efter anars kan det finnas stor chans att ungarna dör i magen ( du ska alltså inte bära en dräktig kanin) haha lite mer fakta :) 3: det rekommenderas inte att para syskon då ungarna kan få missbildningar och bli sjuka eller så dör dom bara, para inte två syskon äru snäll det kommer sluta med att ungarna får problem eller dör i värsta fall. ( sen om du är sugen på att para måste du först tänka om tempramentet är bra att avla på, om din hona är sur eller har nån vana fins det chans art ungarna ärver, samma sak gäller om pappan är sur så kan ungarna också bli det, du vill hälst ha en glad å lugn kanin hona och hane när du ska para så kommer ungarna bli det oxå i största sannolikhet) lycka till hoppas jag var till hjälp. :)

Linnea777
5/20/19, 5:53 PM
#2

1. Ibland kan två hanar som är syskon bo tillsammans. Men skulle aldrig rekommendera någon att släppa ihop två hanar då de kan slåss till en av de dör pga skadorna.

2. Man får börja avla på en kanin vid 6 månader men man ska helst vänta till ca10 månader. Då en kanin på 6 månader oftast inte är redo varken fysiskt eller psykiskt. 

#1 Vad menar du med tidigast 3 månader? En hona är knappt könsmogen då och blir hon dräktig är risken stor att hon inte överlever dräktigheten eller födelsen, efter som hon själv fortfarande är en kaninunge. Och nej en kanin får inte ett trångare bäcken när det blir äldre. Man behöver också vänta betydligt längre än 3 månader efter en kull innan man parar henne igen.

3. Många uppfödare parar syskon (eller nära besläktade kaniner) för att se om de finns några defekter. Men skulle inte rekommendera dig att para två syskon eftersom det inte finns någon anledning för det.

julelii
5/20/19, 5:56 PM
#3

#2 jo kaniner kan vist vara könsmogna vid 3 månader det är beroende på kanin till kanin.

Linnea777
5/20/19, 6:03 PM
#4

#3 Ja det vet jag men jag sa oftast är de inte det. Och bara för en kanin är könsmogen behöver man verkligen inte avla på den.

Fridaaaa
5/20/19, 6:36 PM
#5

1. Hanar kan ytterst sällan bo tillsammas, rekommenderar inte att prova
2: minst 8 månader bör hon vara
3. Man kan men inget man ska göra som nybörjare

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fridaaaa
5/20/19, 6:37 PM
#6

#1 Man ska defintivit inte para så tidigt som 3 månader! På tok för tidigt
Och blir inte missbildade ungar bara för att de är syskon om föräldrarna inte bär på defekter samt det är första ledet inavel. Läs på innan du ger info.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Kanin.älskaren
5/20/19, 9:13 PM
#7

1# 3 månader är för tidigt.

julelii
5/21/19, 6:16 PM
#8

#7 #6 #4 hon undrade en fråga o jag svarade då på när dom tidigast kan vara könsmogna tillade inte att man skulle para dom då, o nu kan jag inte redigera mitt svar, men skulle ha skrivit till det om det gick.

Fridaaaa
5/21/19, 7:06 PM
#9

#8 Hon frågade dock inte när de tidigast är könsmogna.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: