Annons:
Etikettallmänt
Läst 895 ggr
anonympajas
5/20/19, 10:12 AM

Sälja kanin

Hej hej. Kaninungarna är nu 7 veckor och vi har inte hittat någon ny familj åt dom. En verkar vara hona och en hane, vi ska fara och könsbestämma hos veterinär i veckan. Är det en hona får den stanna då mamman vill ha sällskap! Hanen får flytta. Kanske att våran andra hane också får flytta, kastrerad och typ 5 månader. Släppte ut kaninfamiljen i en Hage 1,5 meter från hans. Han morrar och verkar inte så nöjd. Så vi får se om dom går ihop. Funkar det inte kommer hanen få flytta vidare. Nu till min fråga. Vad kan man sälja dom för ? Ungen är svart med väldigt fin päls (pappan är rex o mamman dvärgvädur med otroligt fin päls), väldigt social och verkar bli som sin far, glaf sprallig och social. Hur mycket bör jag sälja honom för? Min äldre hane är då ungefär 5 månader, dvärgvädur lch tyvärr väldigt rädd för människor. Men förhoppningsvis är han lugnare till slutet i sommaren när han då ev får flytta. Vad kan man få för honom?

Annons:
Arcade-Foodie
5/20/19, 10:32 AM
#1

Om din hane (5 månader) är väldigt rädd för människor, fokusera istället på att hitta ett bra hem. Du kan sätta en symbolisk summa eller lite mer. Men viktigaste är at hitta ett hem som kan hantera honom och ge honom ett bra hem.

anonympajas
5/20/19, 10:58 AM
#2

Jo det är viktigast. Han blir bättre och bättre och kommer inte låta honom flytta förns han är stabil nog. Men vad tror du blir ett bra pris? Aldrig sålt en kanin förut 😬

anonympajas
5/20/19, 10:59 AM
#3

Vill liksom inte att nån av dom ska bli ormmat men inte heller för mycket då jag inte kommer hitta nå hem då 🤷🏻‍♀️

Arcade-Foodie
5/20/19, 12:17 PM
#4

Sätt halva priset för hans kastrering kostnad, det brukar ju kosta någon 1000 lapp, cirka 600-500 kr skulle fungera.

julelii
5/20/19, 12:31 PM
#5

1000 kr blir nog svårt att få sålt på kaniner överhuvudtaget, då dom i vanliga fall säljs för 600kr i butiker, om det inte är en stammtavla på den att den är renrasig och har bra poäng kan du nog inte sätta en högra summa en 600-400kr, blandisar är billigare. Och då den har sämre temprament bör du se till att den hamna rätt, kanske nån rutinerad å inte en barn familj dvs. Å då kanske priset borde bli ennu mindre.Lycka till! :).

anonympajas
5/20/19, 12:45 PM
#6

Jo tänker att runt 400 spänn borde fungera 🤷🏻‍♀️ Kommer vara väldigt nogrann med hemmen. Men hoppas verkligen den äldre hanen går ihop med honorna då han börjat bli lugnare o tror han kan bli jätte fin. Men det får framtiden visa. Han kommer iaf inte få flytta förns i slutet av sommaren

Annons:
Arcade-Foodie
5/20/19, 12:47 PM
#7

Menar att sälja kaninen för 600-400 kr då den är kastrerad. En kastrering kostar ganska mycket pengar. Även fast den är en tonåring och påväg att bli vuxen, rädd för människor. Så skulle jag ändå köpt honom, om jag fick känslan att det är något för mig. Vet att min hane som var aggressiv, hade en satt pris på 800kr men behövde bara betala 100kr. Visade sig bara att ägarna ville, hitta någon som var beredd att ta hand om honom och ge honom ett bra hem. När de hittade ett hem, så ville de bara ha en symbolisk summa för kaninen. För dina kaninungar så kan du sätta 500kr, se till att lägga upp annons på Facebook grupper, här, blocket. Du kan ha en tingnings avgift på 200kr. Är väldigt många som säljer kaniner nu.

julelii
5/20/19, 12:57 PM
#8

#6, ja men om han haft/ har ett dåligt temprament kanske du inte vill para vidare honom då du hälst inte vill ha samma temprament på ungarna om det skulle råka bli ungar, isåfall borde du kastrera honom innan du släpper in till honorna. Men hoppas det löser sig iaf! #7 ja men tycker att din kanins pris På 800kr är för dyrt då det lätt går att hitta andra kaniner för mycket lägre summa, förstår självklart att dom vill hitta en bra ägare men Om det inte är en kanin som har föräldrar med höga poäng dvs Eller stammtavla, eller har blivit placerad i en fin päls klass Eller har dåligare temprament, blir priset mindre, vad är/var det för ras? :)

anonympajas
5/20/19, 1:24 PM
#9

#8 va? Han är kastrerad ? Har aldrig sagt att jag ska para honom eller va? Han kan förhoppningsvis bo med dom inte få barn med dom. Vill inte sätta nya kaniner till världen om jag själv inte har möjligheten att ha kvar dom elr så Sen bara för att förtydlgia:han är inte aggresiv eller så, utan har bara aldrig fått mänsklig kontakt så han är lite tveksam. Han är väldigt snäll och skulle nog aldrig skada någob!

anonympajas
5/20/19, 1:29 PM
#10

Har även ett ganska stort krav för hanen, och det är att han måste bo ute. Påverkar det priset något?

Arcade-Foodie
5/20/19, 1:48 PM
#11

#7 min kanin är inte renrasig, är en hoppmix med dvärgvädur i sig. Ville köpa en kastrerad hane, en kastrering kostar 1500kr så 800kr var inget för mig. Fick bara känslan att honom ville jag ha, så då valde jag att köpa honom. Så ingen vacker päls, ingen stamtavla eller vem uppfödaren var. Ångrar inte alls att jag köpte en aggressiv kanin, för han är den mysigaste kaninen jag har här hemma, somnar lätt i ens famn även fast han är fortfarande lite rädd för människor. Fast de blir bara bättre för varje dag som går. Enligt mig så är det rättvis att sätta ett lite högre pris om kaninen är kastrerad. Men vet om att många inte skulle vilja köpa en kanin på 800 kr om den är rädd för människor. #10 Många har ju sina kaniner ute, så det bör inte påverka priset.

Russinlimpa
5/20/19, 4:44 PM
#12

#10 Varför måste kaninen få bo ute? Finns massa människor som har kaninen lös inomhus hela dagarna, jag bland annat. Tänkte om du är orolig att han kommer sitta i bur hels tiden. :) Angående pris, jag betalade 800:- inkl innebur för min lejonhuvade hane (ingen stamtavla eller härstammningsbevis). Han var då okastrerad, inte hanterad nämnvärt och rädd för allt. Ville inte att personen lätt skulle kunna köpa en ny kanin. Annars hade jag inte tagit med buren… Finns bland annat en Facebookgrupp som heter "friare kaninliv", dem har även en försäljningsgrupp.

julelii
5/20/19, 5:14 PM
#13

#10 det är bara bra att den bor ute, pälsen blir bättre :) #12 Aa :) Men det är ju som sagt var lite dyrt, jag har fult förståelse för att man vill sälja till en trygg människa å då sätter högre pris, men isåfall kan man ju skriva en informations ruta och i frågesätta lite av hur dom kommer låta kaninen få bo.

Annons:
anonympajas
5/20/19, 8:00 PM
#14

#12 han gåe just nu lös inomhus faktist, men man märkee väldigt tydligt att han inte trivs inomhus. Han är spänd och sitter mest bara på samma plats hela tiden. När han sedan får gå ut på gården förvandlas han till en helt annan kanin, glad sprallig och självsäker. Ser därför att han helst bor utw, för hans skull. Känner ägaren sen att han kanske skulle kunna trivas inne får dom ju såklart prova det, men ser helst att han bor utomhus. :))

Arcade-Foodie
5/20/19, 8:05 PM
#15

#14 Min hane var på samma sätt men efter han blev van med människor är han inte lika rädd inne och är säkrare inne i huset än ute. Men hoppas att du hittar bra hem åt dina kaniner ☺️

anonympajas
5/20/19, 8:18 PM
#16

#15 jo blir han säkrare i sig själv kanske han kan gå inne. Men tror ändå dom flesta kaniner uppskattar att få bo ute 😁🙈

Arcade-Foodie
5/20/19, 9:34 PM
#17

Tror det är mer deras personligheter 😂 Äger själv en frigående inne kanin, fort han går ut så går han sin lilla runda käkar gräs och sen sitter han utanför dörren och stirrar intensivt på en, så att man ska öppna dörren åt honom. Verkligen en kanin som inte gillar att vara ute längre stunder. Men så finns de kaniner som absolut älskar att vara ute ☺️

Samantha__12
5/30/20, 10:41 PM
#18

Hej vart bor du?

Samantha__12
5/30/20, 10:45 PM
#19

Om du bor runt göteborg är jag intteserad av hanen:) har en hona som har flyttat ut och behöver en kompis:) har 2 burar och kunnat ha de i varannan i några veckor och på dagen få de att vara vänner.

Upp till toppen
Annons: