Annons:
Etikettallmänt
Läst 655 ggr
xcarolinea
2019-05-19 20:53

1 eller 2 kaniner??

Hej! Vi funderar på att skaffa kanin igen men jag undrar ifall man borde ha 2 eller om det funkar bra med 1? Vi har haft kanin förut men det var för nästan 7 år sedan. Och om ni kan rekommendera någon stor bur? Jag gillar inte att ha dem i små burar så har funderat på att köpa en stor kaninbur (utomhus) och sätta upp ett "hönshus" som de kan gå in och ut från. Vad kan man ha inne då som är praktisk, stor men ändå inte tar upp jättemycket plats?

Någon som vet om Smådjurschansen är ett bra omplacerings förening eller om ni rekommenderar någon?

Annons:
Maleficum
2019-05-19 22:36
#1

Har du tänkt ha kaninen/kaninerna inomhus eller utomhus (framgick inte så tydligt)? Hur mycket tid är tänkt att spendera på kaninen?

Jag har en frigående kanin inne (som har tillgång till tomt när vädret är bra och jag är hemma och kan ha altandörren öppen). Han är inte speciellt förtjust i andra kaniner och bor därför själv (föredrar hundar), är själv hemma i stort sätt hela dagarna också så han har mycket sällskap av mig när han vill ha det.

Speciellt om kaninen ska bo ute eller man är borta mycket på dagarna skulle jag helt klart rekommendera att ha två! (Och kollar du omplacering kan du ju välja två som redan är kompisar). Många kaniner älskar att ha en kompis och kan bli väldigt översociala och till och med "jobbiga" för de vill pocka på uppmärksamhet hela tiden (som min kompis kanin därav att de snart ska hämta hem en ny kompis åt honom då han annars inte låter dem vara ifred).

Ju större desto bättre är det för dem så de har gott om plats att springa av sig ordentligt! Inomhus (om man inte har möjlighet att ha dem helt lösa hela tiden i minst ett rum) skulle jag rekommendera man fixar en Hage i nåt hörn av rummet (så stor man kan få till det) där de kan vara när man exempelvis är borta och inte vågar ha dem helt lösa (med roliga saker för dem att pyssla med som kartonghus, pallar att sitta på, tunnlar, leksaker och vad man nu kan komma på åt dem).

Utomhus är bra med så stor Hage man kan fixa (med ordentligt galler på sidor, botten och tak så de kan vara ute dygnet runt) med nåt krypin som är en bit ovan mark. Som sagt är ju större bättre så man får försöka göra så stort man har möjlighet till :)

Vad jag hört ska smådjurschansen vara bra men har ingen personlig erfarenhet av dem (men de ska ha bra samarbete med veterinärer och sånt så kaninerna är ordentligt hälsokollade och kastrerade).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

xcarolinea
2019-05-20 09:55
#2

Jag har inte så jätte bra koll på det här med ute och inne kaniner men helst utekanin/halva dagarna ute, halva inne, dock på vintern hur gör man då? Går det bra att ha de ute då även om det är väldigt kallt?  Jag har hört iallafall att de isåfall ska ha en bur som är upphöjd från marken. 

Jag tycker väldigt mycket om att umgås med djur, så skulle ge de mycket tid jag har efter skolan osv.

anonympajas
2019-05-20 10:06
#3

Två kaniner är trevligast för kaninerna. Så ta två om du har mäjligheten!! Mina kaniner bor ute året om, låter dock buren stå i våran vedbod (helt vindstilla och kommer inte in nederbörd) på vintern. Funkar super bra för oss 😁 Buren ska vara upphöjd från marken vintertid!

Maleficum
2019-05-20 12:02
#4

#2 Kaniner klarar sig bra ute året runt (de klarar kyla bättre än värme)och ska, som du redan vet, ha en bur som är upphöjd från marken (räcker med nån dm så inte golvet i buren har direkt kontakt med marken då kyla från marken annars kan krypa in i buren). Man ser till att de har minst tre skyddande väggar också och halm är en bra ide att ha i buren under vintern om de vill boa in sig. Sen under perioden då vattnet fryser måste man byta vatten minst två gånger om dagen (när jag hade kaniner ute fixa jag värmare till mina skålar för att sakta ner fredsprocessen och det funka väldigt bra).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Upp till toppen
Annons: