Annons:
Etikettkaninungar-och-avel
Läst 1548 ggr
julelii
2019-05-18 16:49

Vilka färger kan ungarna bli?

Hej jag har en hel vit kanin hona med blåa ögon och en vilt grå kanin hane med grå bruna ögon.

min hona har nydlligen fått sin första kull nu hon är cirka 1,6 år gammal alt gick jätte bra, ungen mår bra o alt.

Ungen är just nu 1 vecka prick och man kan redan se denns färger, den är vit ljus grå och har inte öppnat ögonen en.

det jag undrar är vilka färger kanin ungarna kan få / ögonfärg osv.. om honan är hel vit med blå ögon och hanen vilt grå med ljus gråbruna ögon,

kan dom bli andra färger en grå och vit? och hur stor chans har dom att få blåa ögon som sin mamma?

jag har en stamtavla på min gråa hane och där står det att alla förfäder har varit vilt grå eller vilt blå, skulle gissa att eftersom min hona är vit med blåa ögon så är nog mamman och pappan helvita också.

MIN FRÅGA är alltså då.

vilka färger/ täckningar / ögon färger kan kanin ungarna få?

kan dom bli andra färger en vit och grå ?

Skulle vara jätte kul om någon ville svara :)! <3

Annons:
NinniH
2019-05-18 17:24
#1

Det enda som går att säga med säkerhet är att ungen bär på wienerteckning. Sen om det kommer synas eller inte återstår att se. Vad ungen kan tänkas vara för färg är svårt att försöka gissa utan en bild. En vit blåögd är alltid en annan färg "under" det vita, dvs den är en annan färg genetiskt. Så om det enbart är vit blåögt bakåt är det svårt att säga färg på ungen. En bild skulle underlätta med andra ord. 🙂


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

julelii
2019-05-18 17:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5
#2

#1 Här är bilder på honan (hel vit) även en bild på hanen (vilt grå)😊

Morötterna
2019-05-18 19:55
#3

Som #1 , den är wt

julelii
2019-05-18 23:41
#4

.

Morötterna
2019-05-19 07:47
#5

Har du bild på ungen?

julelii
2019-05-19 18:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

#5 #1 ja här är en bild

Annons:
Ulvelin007
2019-05-21 07:08
#7

Är inte så bra på färger men ser ut som en liten viltisabella

NinniH
2019-05-21 07:49
#8

Min första tanke är viltzobel. Du får gärna lägga upp bild när den blivit lite äldre. 🙂


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

julelii
2019-05-21 18:08
#9

#8 Aa det kan jag göra :)

T0vve
2019-05-22 10:50
#10

Angående ögonfärgen är det ju möjligt att ungen får blå ögon om mamman bär på anlag för detta. Jag hade en vitblåögd hane som fick blåögda ungar med en hona som hade bruna ögon och även hennes föräldrar hade bruna ögon, men uppenbarligen fanns en blåögd någonstans i släkten som gjorde att min hona bar på anlag för detta. Dock blev ögonfärgen en mörkare blå än hos pappan :)

Tove Pettersson - Zoorinas kaningård

- Med pågående inriktningsbyte till renrasiga hermeliner till utställning samt kaniner till kel & hopp med mycket lovande temperament. Kika gärna in på hemsidan för mer info & bilder.
www.Zoorinas.webb.se

julelii
2019-05-23 13:43
#11

#10 Ååh ja pappan har ljusgrå bruna ögon o mamman ljusblå vad Spänande då får vi se snart vad det blir. :)

T0vve
2019-05-23 20:45
#12

#11 Superspännande! :D
Ungen kommer ju garanterat bära på anlag för blåögt eftersom hen får det från pappan :) Men det krävs två blåögda gener eller vad man ska säga för att det ska synas eftersom det är recessivt.

Tove Pettersson - Zoorinas kaningård

- Med pågående inriktningsbyte till renrasiga hermeliner till utställning samt kaniner till kel & hopp med mycket lovande temperament. Kika gärna in på hemsidan för mer info & bilder.
www.Zoorinas.webb.se

Arcade-Foodie
2019-05-23 20:54
#13

#10 kaniner är annorlunda har jag för mig, då blåögd genen sitter på weinerteckning genen. Så länge kaninen har weinertecknad genen så kan de bli blåögda, vanliga ögonfärger eller odd-eye/merlerade ögon. Så båda föräldrar behöver inte ha weinertecknad gen för att få blåögda. Tror det beror mer på vilken gen som aktiveras. Som kommer avgöra färgen, då bara vit blåögd är de som bär på generna. Då jag själv äger en hane som kommer från en sådan kombination. Men hans mamma hade stamtavla och bar inte på weinerteckning men min hane har merlerade ögon. Bruna och med lit blå på båda ögonen. Men väldigt söt unge ☺️

Annons:
julelii
2019-05-26 20:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

#12 mamman är blåögd inte pappan, kommer framtida ungar fortfarande ha chans att få blå ögon? #8 Här är en bild på ungen nu efter två veckor, tycker nu själv attt den nästan ser ut å va viltblå.

Arcade-Foodie
2019-05-26 21:09
#15

#14 beror på om den har wt i sig som är dold, annars kan den para med en kanin som är wt så finns en chans med blåögda ungar. Det är viktigare om wt ärvs eller inte. Det är den genen som avgör :3

NinniH
2019-05-26 21:16
#16

#14: Viltblå är den inte. 🙂 Den ser fortfarande mer viltzobel ut. Kika på de här bilderna och jämför.

Sen är det väldigt sällan en wienertecknad kanin får helt blåa ögon. Melerade är däremot inte särskilt ovanligt.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

Peak303
2019-05-26 22:39
#17

Viltblå är den inte precis som #16 skriver. 
Säger också viltzobel, möjligt viltzobel blå.

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

julelii
2019-05-28 12:03
#18

#16. Ojj ja den va väldigt lik viltzobel.

Upp till toppen
Annons: