Annons:
Etikettkaninungar-och-avel
Läst 357 ggr
Ninen44
2019-05-18 12:04

När kan kaninungar vara i hage?

Hej, mina kaninungar är 4 veckor gamla, pigga och friska. Idag släppte jag ut mamman som är innekanin i en Hage på gräsmattan där hon kan få vara lite ifred och då undrar jag: 1. Hur länge kan mamman vara ifrån sina ungar utan att hon ”glömmer bort” sina ungar och överger dom som jag läst att honan kan göra. 2. När kan ungarna vara ute i hagen på gräsmattan tillsammans med mamman? Och finns det några riktlinjer om det i sådana fall? *Kaninerna är vanligtvis innekaniner och ungarna är vana att vistas utanför buren en stund varje dag (alltså på mattan utanför buren). Tacksam för svar:-)

Annons:
anonympajas
2019-05-18 14:34
#1

1. Låter min hona gå ute så länge hon vill. Märker jag att hon slutat käka gräs ellee håller sig vid buren brukar jag låta henne gå in. Sedan är hon inte alls brydd om vad vi gör med ungarna eller så, för att hon är väldigt trygg hos oss. Hon vet att ungarna klarar sig bra. Hon går ute mellan 2-10 timmar om dagen, beroende på vad det är för väder. Sedan om det blir uppemot 10h brukar jag låta henne gå in 1 mitt på dagen så ungarna får vara med henne, vill hon sedan gå ut igen får hon det. Så beror mycket på hona men några timmar går nog bra. 2. Du måste långsamt vänja dom vid gräs först! Sedan kan du göra en Hage för dom på gräsmattan. Kom bara ihåg att kaninungar kommer igenom småå hål så kompostgaller funkar inte för att hålla en liten unge instängd! Hoppas detta hjälpte lite.

Linnea777
2019-05-18 20:59
#2

1. Honan kommer inte glömma bort sin ungar. Du kan ha henne ut hur mycket du vill men inte mer än ca 12 timmar. Det är bara skönt för henne att vara utan sina ungar:) 2. Kaninungar har väldigt känsliga magar så ha inte hagen på gräset. Eller ha en filt över gräset.

Upp till toppen
Annons: