Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 451 ggr
Kaninsvans
2019-05-15 10:04

Tips kring kastrering

Vi ska kastrera vår hane om knappt två veckor, men då vi aldrig kastrerat någon kanin innan tänkte jag att man kan få tips? om hur man ska förbereda och eftervård från de som låtit sina kaniner kastreras förut. Såhär har vi iallafall tänkt hittills: - Ställa transportburen så han kommer åt den, och vänjer sig vid den, då han mycket sällan åker i transportbur annars -Efteråt ska burspånet bytas ut mot handdukar och/eller filtar så inget kan fastna i såret/stygnen -Hans hylla ska tas bort så han inte kan hoppa upp på den de första dagarna efteråt (antar att detta är för att stygnen ska få läka ifred så mycket som möjligt) -Ska köpa hem critical care att ha för säkerhets skull Finns det fler saker man ska tänka på? Tacksam för alla sorts tips?. Tack på förhand!

Annons:
Arcade-Foodie
2019-05-15 10:43
#1

Ge blöta grönsaker, som din kanin älskar att äta. Då får han i sig lite mat och vatten, skäm bort med godsaker. För att få kaninen att äta, min kanin åt först bara lite citronmeliss men vägrade att dricka och äta något annat i ett dygn.

Morötterna
2019-05-15 11:55
#2

Ha saker han älskar hemma. Ring till vet och fråga om ni får med CC, jag fick med en påse när vi lämnade och en när vi hämtade henne :) Vet inte om det är samma med hona som hane men vi fick med smärtstillande att ge så det kan va bra att träna att dricka ur spruta då detta var rätt så komplicerat haha. Fråga även om det ingår en sår kontroll 3-5 dagar efter. Men det kommer gå super, ha filt/handduk och ta bort saker han kan hoppa upp på så ska allt gå bra. Kolla även såret då och då

Kaninsvans
2019-05-15 21:09
#3

#1 #2 tack för bra tips?! Hans bur står ju öppen hela dagarna så han kan hoppa ut och in hur han vill, så borde vi stänga luckan och bara ha honom i buren de första dagarna? Tänkte att det är ju typ samma rörelse han gör när han hoppar ut (som ju är över en kant) som när han hoppar upp på lådor osv

Morötterna
2019-05-16 11:08
#4

Har också så mina kaniner hoppar genom buren och min veterinär sa att det skulle va stängt tills såret läkt helt, så skulle stängt in honom.

Morötterna
2019-05-16 11:09
#5

Fråga även om dem kan kolla hörntänderna :)

Upp till toppen
Annons: