Annons:
Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 777 ggr
Mev
5/14/19, 10:23 PM

Teckning på frasse

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är inte så bra på teckningar så jag tänkte att jag kunde fråga här. Jag ska snart få hem en frasse, är han manteltecknad? Dela gärna bilder på era kaniner samt teckning så jag kan lära mig!

Annons:
Mihnnalie
5/14/19, 11:15 PM
#1

Ja, han är svart manteltecknad. dock vet jag inte om den är godkänd för utställning, är den inte det så kan man även kalla det svart brokad.

Brokad är en dålig mantel, så är han inte avlad för utställning så lär inte manteln vara godkänd, så då skulle jag säga svart brokad :)

Tävlar inom Kaninhoppning och enda gången man säger att kaninen är manteltecknad är när den är övermantlad ;) Just pga att vi inte avlar på godkända teckningar, så allt blir brokat.

Mihnnalie
5/14/19, 11:16 PM
#2

Mantelteckning och brokning är samma gen, därav beror allt på hur mycket färg kaninen har på manteln för om man ska kalla den mantlad eller brokad :)

NinniH
5/15/19, 9:37 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Jag skulle definitivt räkna den som manteltecknad. 🙂 När det gäller mantelteckning så kan den komma att se lite annorlunda ut när kaninen växt klart. De vita partierna kan bli mindre. Så en som kanske ligger på gränsen kan bli ok som större. Kan visa på en hona som jag fött upp. Där syns att det vita blev mindre när hon växte. Hon var dock lite på gränsen mellan godkänd mantelteckning och brokad. Men eftersom hon inte var renrasig spelade det mindre roll. 🙂


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

Upp till toppen
Annons: