Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 746 ggr
Kaninsvans
2019-05-14 14:10

Hanen ska kastreras - vill läsa glada historier!

Ja, vår lilla hankanin ska kastreras om ca 2 veckor för att han kissar lite där han inte ska kissa och juckar på oss så fort han får möjlighet, och det gör ju så att vi knappt kan umgås med honom, så vi bestämde oss för att kastrera honom för att förhoppningsvis få bort beteendet. Men när vi ringde till veterinären fick man höra hur hög risk det var att söva kaniner och att ett sådant här ingrepp innebär mycket större risk än att kastrera t.ex. hund eller katt, pga stress och art de döljer sjukdomar osv osv. Nu är vi alla såklart jätteoroliga, för man vill ju självklart inte att något ska hända. Så jag tänkte höra om någon har någonting att berätta som kan minska vår oro. Kanske historier om när ni kastrerade era hankaniner och hur bra det gick, eller statistik på hur små risker det egentligen är, eller… Vad som helst, som kan få oss lugnare, helt enkelt 🌸 (detta är förresten mitt första inlägg här, så hoppas jag gjort rätt, säg till om något ska ändras)

Annons:
Arcade-Foodie
2019-05-14 14:57
#1

Kastrerade min kanin hane förra månaden, tog ett dygn för att han skulle börja äta och han var hängig men efter 3 dagar var han som vanligt. Gjorde glädjeskutt och var lika mat galen som vanligt. Lite väl mycket energi hade han, han väckte mig mellan klockan 4:30 och 5:00 varje morgon i en månad. Men han har äntligen slutat göra sina behov i sängen och soffan. Och struntar totalt i andra kaniner. Min hane är 2 år gammal, lite överviktig på 700 gram. Rekommenderar att kastrera hos veterinärer som är vana med kaniner, vilket gör att risken blir väldigt liten läst någonstans att de är mellan 0,7-2 % chans att en kanin dör vid kastrering om de är friska, inga dolda fel. Hoppas allting går bra med eran hane.

Russinlimpa
2019-05-14 15:52
#2

Kastrerade min 1åriga hane för snart en månad sen. Gjorde det för att han skulle bli mindre aggressiv och för att han skulle få flytta ihop med honan vi nyligen skaffade. :) Vi var till den lokala veterinären här i stan, dem sövde med gas och skickade inte med smärtlindrande hem. Ändå började han äta själv samma dag han kom hem, var precis som vanligt dagen efter. Gav lite critical care första kvällen även fast han åt själv, bara för att vara säker på att han fick i sig det han behövde. Sen har allt flutit på bra. Pungen var såklart lite svullen första 2-3 dagarna men sen skrumpnade allt ihop så nu har han bara två små russin där nere. Stygnen försvann av sig själv, han försökte inte bita i dem eller slicka vid såret heller. Rekommenderar att ha t.ex öko best kattströ i kaninens toalåda (vet ju inte hur din bor) då sågspån/strö kan fastna i såret. Bor den i bur och vanligtvis har spån/halm så kan du lägga ut handduk eller fleecefilt i botten istället. Gör rent där kaninen bor innan den kommer hem från veterinären så att det är rent och fint. Ha critical care (min föredrog smaken äpple/banan) hemma ifall att den inte vill börja äta och köp hem kaninens favoritgottis. Så ska du se att allt går bra! Nu den 27e maj ska jag till samma klinik och kastrera den 3åriga hona som hanen ska bo med sen. Då söver dem med gas och skickar med metacam eftersom det är en större procedur. Hade egentligen tänkt låta henne vara okastrerad men på grund av att hon i stort sett brunstat konstant sen jag hämtade hem henne, börjat vakta hela lägenheten och kissa/bajsa överallt så får hon kastreras också trots sin ålder. :)

Linnea777
2019-05-14 15:56
#3

Min hane kastrerades i höstas och allt gick bra. Han började äta hö redan hos veterinären och han var bara trött första två dagarna. Sen blev han nästan lite för pigg haha. Tror inte att du behöver oroa dig, för risken att det inte ska gå bra är väldigt liten:)

Morötterna
2019-05-14 16:58
#4

Kastrerade min hona (vilket är mer riskfyllt) i februari. Vet behövde ha kvar henne tills dem stängde då hon inte åt och va slö, men när hon kom hem åt hon lite men va lite slö. Men dagen efter va hon betydligt piggare och efter någon vecka va allt som vanligt, förutom att hon va så mycket lugnare och tryggare. Kastrerade då hon vart stressad, väldigt brunstig och helt enkelt var det inte bra mot henne då hon va sjuuukt stressad. Men allt försvann efter kastrering, vi hoppar och förr i hoppningen slarvade hon mycket och stressade, men nu är hon metodisk, tittar upp och verkar såå lugn och sansad. Det kommer gå super! Bara 2% av alla kaniner dör i sövningen, tänk bara på eftervården! Lycka till!

Fridaaaa
2019-05-14 17:06
#5

Kastrerat 2 honkaniner och 3 hankaniner, och alla har det gått jättebra med. Läkt bra och så, 

Välj veterinär som är kunnig och som söver med gas.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Lilyz]1
2019-05-14 17:09
#6

Kastrerade min hane när han var 6 månader. Lämnade in honom vid 9 på morgonen och skulle få hämta honom klockan 12 men när jag kom dit så var han inte vaken än och de ville ha honom kvar ett tag till. Åkte dit igen en timme senare och fick med honom hem men han var då fortfarande inte vaken. Efter någon timme vaknade han till lite men det var inte förrän vid 18-tiden på kvällen som han började äta, var då rätt orolig. 

Tanken var att låta honom vara i bur några dagar efter för att han skulle ta det lite lugnt och återhämta sig, han är annars frigående, men morgonen efter var han heeelt galen och ville ut ur buren. Sedan dess har han varit sitt vanliga pigga, tokiga och matglada jag. 🙂

Annons:
Kaninsvans
2019-05-14 17:47
#7

Tack för alla svar, jag är iallafall lite lugnare nu hahaha Men hur vet man att kaninen inte har några dolda fel? Just eftersom de är så duktiga att dölja dem, borde inte veterinärerna ta några tester innan de söver? Kan man begära det om det inte är standard att göra det?

Arcade-Foodie
2019-05-14 18:18
#8

Vet att min veterinär kollade åtminstone om min hane kunde kastreras, annars skulle de undvika att kastrera honom. Men dolda hälsofel kan alltid finnas och det är inget man kan upptäcka eller förutse. Men detta är väldigt liten chans att det finns.

Kaninsvans
2019-05-14 18:42
#9

Tänker att hans bajs iallafall ser bra ut (ljust och poröst med tydliga fibrer) så det verkar väl positivt ut hälsosynvinkel, iallafall? Vet ju att de där små plupparna avslöjar mycket om deras välmående… Men hörde att alla hans kullsyskon redan dött, troligen av hjärtproblem… Borde man kanske nämna detta morgonen man lämnar in honom? Och ska man se till att de sövs med gas? Är det säkrast? Nu blev det väldigt många frågor och funderingar här…

Arcade-Foodie
2019-05-14 19:07
#10

Du bör nämna att hans syskon har hjärtproblem, då det kan finnas en chans han också har ärvt det.

Tollertass
2019-05-14 20:42
#11

När min hane kastrerades gick allt som det skulle. Han var bara lite hängig efter, men några timmar senare var han lika tokig som han brukade och åt och drack som han skulle 😉

Fridaaaa
2019-05-15 09:32
#12

Köp hem critical care och spruta så du kan stödmata om det behövs
Begär smärtstillande för minst 2 dagar

Tidningspapper eller handdukar som byts flera gånger/dag första veckan.
Ingen hylla/hus kaninen kan hoppa upp på första veckan

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Kaninsvans
2019-05-15 09:56
#13

#12 Tack för jättebra tips?!

Annons:
Leah83
2019-05-15 19:59
#14

Har kastrerad två hanar, den ena tre år och den andra ett år. Det gick bra, men ettåringen var lite hängig första dagen.

Upp till toppen
Annons: