Annons:
Etikettallmänt
Läst 652 ggr
Melden
5/14/19, 1:24 PM

Spara pengar/tips?

Hej, jag undrar ifall alla ni som har kaniner kan ge tips? på hur man kan spara lite pengar när man har en eller fler kaniner. Ett exempel jag fått reda på är att man kan odla grönsaker hemma till kaninen. Då sparar man ju mycket pengar då man inte behöver köpa i affären. Ni som odlar hemma, vad odlar ni? Jag är öppen för alla förslag. Då jag själv vill skaffa en kanin, men spara lite pengar är ju alldrig fel.

Annons:
Fridaaaa
5/14/19, 1:36 PM
#1

Odlar inget då mina sällan får grönsaker, det är inget de behöver ha speciellt ofta, mer som extragott.

Örter däremot rekommenderar jag att du odlar istället, bättre för dem :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

anonympajas
5/14/19, 1:36 PM
#2

Mitt bästa tips? är att köpa hö från bonde! Det är så sjuukt billigt och höet är på topp! Vi köper en bal(typ tre stora sopsäckar blir det) för 50 spänn. I djuraffär kostar en storsopsäck mef hö typ tre gånger så mycket! Du kan antingen försöka få tag på någon bonde eller hitta ett stall i närheten som du kan köpa från. :DDD

Russinlimpa
5/14/19, 8:22 PM
#3

Eftersom dem flesta kaniner klarar sig bra på bara hö och vatten så behöver man ju egentligen inget annat. Grenar är bra för tänderna också men det kan man få gratis av folk som beskär sina träd. Om du ändå vill odla så skulle jag satsa på örter, det kan du ju använda själv också till det mesta. Köpa hö från bonde är som #2 säger oftast billigare. Har man inte möjlighet att köpa från bonde (jag har t.ex inte det) så har ibland djuraffären grovt närproducerat hö. Där jag bor säljer Arken zoo just sånt fint hö i stora papperskassar. Självklart dyrare men bättre än dem andra skräphöerna som finns. :)

Arcade-Foodie
5/14/19, 9:15 PM
#4

Som de flesta nämner är hö från bonde bäst, köper själv inte från bonde. Då all hö var uppköpta i mitt område, så lägger 700kr på hö varje månad 😒 Har citronmeliss, mynta och persilja här hemma som växer, kommer upp varje år. Sen finns det massor av kirskål som växer som ogräs vilket kaninerna älskar att äta. Har även blad sallad, men bästa är att odla i drivbänk, men alla min odlingar växer i rabatten, då jag har i princip alltid har ihjäl mina plantor, glömmer att vattna dem när de är inne.

Morötterna
5/14/19, 9:33 PM
#5

#4 sallad bör ges i små mängder då det är gasbildande :) Köper själv från fäboden (Uppsala) där jag köper en ”bal” för 200kr som räcker länge, men dem har haft stängt länge nu så vi fick hö av uppfödaren :) Lycka till!

Arcade-Foodie
5/14/19, 10:35 PM
#6

#5 Nu är det inte isbergssallad utan sånna små sallader, så länge kaninen är van att äta sallad så är det ingen fara med gaser. Det är samma med gräs, de måste vänja sig först för att bli van med grönskar i små mängder. Själv skulle jag vilja ge alla mina kaniner sallad/bladgrönt varje dag men har ej ekonomin att ge dem det 😒 Men ska vänta tills mer ogräs kommer upp så kan de få något gott att smaska på :)

Annons:
Fridaaaa
5/15/19, 9:04 AM
#7

#5 Kål är gasbildande, inte sallad. Däremot kan sallad ge diarre

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Morötterna
5/15/19, 11:51 AM
#8

#7 tack! Var det jag menade såklart!

Upp till toppen
Annons: