Annons:
Etikettkaninungar-och-avel
Läst 537 ggr
Luna2019
5/13/19, 12:33 PM

Hjälp! Snälla min kanin bits

Hej! Köpte en kaninunge till min dotter på Bromma zoo. Kaninen Luna är 7 veckor gammal, en lejonhuvuden dvärgvädur. Hon har varit hemma i 2 dagar ( tredje dagen idag). Vi har varit väldigt kärleksfulla men vi är nybörjare i detta och även när vi läst på en del kan vi enbart lite basic. Grejen är att Luna har börjat bitas när jag rengör buren, första gången kom hon fram till mig när jag höll på och plockade hennes kiss och verkade intresserade av mig. Jag lät henne närma sig och hon nosade lite på min hand, sedan nafsade hon till. Vilket jag tolkade som lek men direkt efter satte hon tänderna ordentligt på knogarna så att jag blödde. Jag bara drog undan handen ( reflexmässigt) och stängde buren för att ge henne space. Ett par timmar efteråt kom jag tillbaka för att städa klart i buren och hon kom själv fram, jag lämnade min hand stilla och då bet hon mig. Nu är jag faktiskt lite rädd för att öppna buren igen. Mina barn 10 och 5 år vill jättegärna hjälpa till med buren men jag vågar inte låta dem göra det. Hjälp! Vi vill så gärna visa henne vår kärlek och att hon trivs hos oss

Annons:
Arcade-Foodie
5/13/19, 1:14 PM
#1

Det finns 3 punkter som ofta är anledning till en kanin biter: 1) Rädsla 2) Revir 3) Smärta Då detta är en unge så tror jag att det är mer rädsla. Då revir tänk börjat oftast när de blir tonåringar/vuxna. Om det är rädsla behöver du först vinna hennes förtroende innan du kan hantera, ha handskar för att skydda dig vid hantering. Använd distraktion t.ex ha mat i handen, så hon lär sig att handen är ingen fara. Gör hon utfall mot handen, eller svansen lyfter upp sig eller ger ifrån något ljud/ stirrar spänt mot handen. Någon av dessa signaler betyder att man ska backa undan. Men nu gäller det vid rädsla, om det är revir eller smärta får man lösa det på ett annat sätt. Men försök att använda mat och spendera mycket tid med kaninen, sitta bredvid buren och läs en bok, prata med kaninen, ge mat från handen men sträck inte efter kaninen. Låt henne bygga en trygghet mot er och associera er med något positivt och tryggt.

Luna2019
5/13/19, 3:11 PM
#2

Tack Karties för det fina svaret. Ska följa dina råd. 🌸

Arcade-Foodie
5/13/19, 3:27 PM
#3

Hoppas allting går bra med lilla Luna, kan åtminstone berätta att det kan ta flera månader att göra en kanin tam. Äger själv en kanin som alltid bit en och attackerade handen, men han är nu en kanin som gillar att spendera timmar i tv soffan och mysa. Ofta hjälper tålamod och positiv förstärkning, det tar åtminstone 1 vecka innan en kaninunge har lugnat ner sig och börjar bo in sig i buren. Lycka till

Upp till toppen
Annons: