Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 553 ggr
Deisdalee
5/12/19, 11:26 PM

Ska man kastrera sina honor?

Hej

Jag har tre kaniner som lever tillsammans inomhus. Det är två okastrerade honor och en kastrerad hane. Jag har haft dem i 1,5 år. De trivs bra ihop och bråkar aldrig, endast då och då så kan en av honorna "jucka" på någon av de andra kaninerna som ett slags dominansbeteende men det blir aldrig något större bråk av det.

Den yngsta honan har dock lite dåliga vanor, hon kissar på golvet lite här och var och hon har varit skendräktig? två gånger på 1,5 år och då är hon ganska jittrig och tycker inte om att jag rör i henne.

De lever frigående i några rum i min lägenhet och har mycket yta att springa runt på. För att förbättra toalettvanorna har jag försökt minska på ytan de har och jag tycker väl att det fungerar ett tag men sedan är hon tillbaka till de gamla vanorna. När jag läser online (mest amerikanska sidor) så rekommenderar alla att man absolut ska kastrera honorna för att dels förbättra deras livskvalitet men också för att få bukt på sådana här problem. 

En jag pratat med här i min hemstad tycker däremot att jag inte borde kastrera henne eller båda honorna för att det kan förstöra deras dynamik. Hon menar att om jag kastrerar dem så blir de som "nya kaniner" och de behöver bygga upp sin gruppdynamik från noll, vilket kan resultera i att de inte alls kommer överens. 

Vad säger ni? Är det värt att kastrera sin honkanin för att få bukt på sådana problem? Eller har ni något annat tips? på vad jag kan göra?

En sidofråga jag har är vad tycker ni är en rimlig yta att ha 3 kaniner på? Jag har mina på en yta som är ca 20 kvm och det känns ju ganska stort, men samtidigt vill jag ju ge dem mycket yta för att aktivera dem. Kan jag minska på ytan med gott samvete för att förbättra toalettvanorna? Hur mycket isåfall?

Annons:
Morötterna
5/13/19, 7:12 AM
#1

Just med ytan, du kan ju minska sen öka successivt :) Med kastrering vet jag inte, men tror du måste vänja in dem med varann igen.

Arcade-Foodie
5/13/19, 10:51 AM
#2

Det är bra att kastrera honorna och de blir lättare att göra dem rumsrena, du kommer säkert behöva introducera dem med varandra igen efter en kastrering.

Russinlimpa
5/13/19, 10:58 AM
#3

Rekommenderas att kastrera även honor. Ska kastrera min 3 åring om ett par veckor. :)

Upp till toppen
Annons: