Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 676 ggr
Tollertass
2019-05-12 18:27

Ny kanin

I sommar är det tre år sedan mina tre kaniner dog. Först dog den ädlasta, som var 6 år och då tänkte vi att det hon dog av åldern för att allt har varit som vanligt veckorna innan. Två dagar senare dog den andra och då förstod vi att det var någon sjukdom och då var det såklart försent för att rädda den sista. Nu på fredag ska jag åka och hämta min nya kanin, och det sista jag vill är att smittan ska finnas kvar i buren, huset, matskålen, transportburen m.m. Så jag undrar om jag ska sanera allt med något medel, hittils har jag bara hittat att efter kaningulsot ska man sanera buren med desinfektionsmedel, men somsagt vet jag inte vad det kan vara som de dog av. Tänker också kontakta någon veterinär men tänker att jag säkert får snabbare svar här.

Annons:
Arcade-Foodie
2019-05-12 18:57
#1

Du kan tvätta med kokande vatten, det tar död på de mesta mikroorganismer som finns.

AmandaEkegren
2019-05-12 19:40
#2

Jag tror inte att något lever kvar efter tre år - men om du ska sanera, vilket ändå kan kännas bra att göra tänker jag , skulle jag använda Virkon för bur/miljö. Kan köpas på granngården. Fråga om hjälp där hur det ska användas. Men kort så ska det spädas, sprayas på ytan (plast, trä, metall, andra ytor som kan torkas av), låta verka 10 min och sedan torkas av. 

Det är ett starkt medel så använd skyddshandskar, andas inte in pulver och låt inte djuren komma i kontakt med det innan det torkat. Kan kännas lite läskigt, men det är ett av de bästa desinfektionsmedlen som finns. Jag vet inte hur gammal du är, men om du är ung och minsta osäker så be någon vuxen om hjälp :) Ett av få medel som dödar encelliga organismer. Men även bakterier i stationärfas (typ dvala) och många virus klarar mer än man tror. 

För att döda med kokande vatten ska du koka i flera minuter.  Så glas, porslin och metall kan du koka, då i typ 10min.  Bra för matskålar etc. Vattenflaska skulle jag köpa en ny om jag var du, den är svårt att få helt ren. 

Nu har jag beskrivit en ganska omfattande sanering, men utifall att du är orolig för pest/gulsot är det såhär jag skulle sanera.

Upp till toppen
Annons: