Annons:
Etikettkaninhoppning-och-selar
Läst 447 ggr
Hamstertjejen123
5/11/19, 10:49 AM

När kan jag börja hoppa?

Hej! Jag kastrerade min dumbo i onsdags och undrar när man kan börja hoppträna igen :)

Annons:
Alvirpo
5/11/19, 11:06 AM
#1

Vänta minst 2 veckor, gärna längre! Även om kaninen inte visar det kan den ha ont och man måste ge såret ordentligt med tid att läka.

Linnea777
5/11/19, 12:50 PM
#2

Jag skulle säga vid ungefär 1,5 månader. #1 Skulle verkligen inte rekommendera att hoppa en kanin efter bara två veckor. Det är jätteviktigt att kaninen återhämtar sig bra efter kastrering och att såret läker som det ska. Det finns en väldigt stor risk att såret går upp om man börjat hoppa för tidigt.

[Svea&Sabina]2
5/11/19, 1:23 PM
#3

Vänta minst 1,5 månad för att veta att såret läkt klart och att kaninen inte har ont.

[Svea&Sabina]2
5/11/19, 1:24 PM
#4

Jag väntade över två månader innan min hane fick hoppa för jag ville vara säker på att såret var läkt

[Svea&Sabina]2
5/11/19, 1:24 PM
#5

#1 Efter två veckor kan kaninen komma ut i Hage, absolut inte hoppa

Alvirpo
5/11/19, 5:34 PM
#6

#3 Läs mitt inlägg igen. Jag sa MINST 2 veckor men gärna längre, samt att man måste ge såret ordentligt med tid att läka. 

Hur snabbt ett kastrationssår läker beror på mycket; både kön, veterinär som utfört operation och kaninens läkekött. Menade på inget sätt att man kan börja hårdträna eller tävla efter bara 2 veckor, utan lite smått börja aktivera kaninen igen. Om det sedan tar 4 eller 8 veckor till efter det beror helt på kaninen, hur påverkad den är och hur snabbt det läker, vilket som sagt är individuellt.

Annons:
Linnea777
5/11/19, 9:17 PM
#7

#6 Ja, jag är medveten om att det är väldigt inviduellt hur en kanin återhämtar sig efter en kastrering. Men jag tycker två veckor är alldeles för tidigt för någon kanin:)

[Svea&Sabina]2
5/12/19, 11:58 AM
#8

#6 Minst två veckor är inget att rekommendera, därför skrev jag att man ska vänta minst två månader. Om du skriver att man kan hoppa efter minst två veckor så kanske personen hoppar med sin kanin efter två veckor, så därför förtydligade jag det.

Upp till toppen
Annons: