Annons:
Etikettbur-och-aktivering
Läst 942 ggr
Hollie1996
5/9/19, 3:27 PM

Vilken bur inne

Hej! Har en belgisk jätte inomhus! Undrar hur era innekaniner bor? Finns det någon bra vattentät matta med kanter som man kan ha som botten om man gör en Hage av galler inne? Eller en stor bur då hon mest går lös men vill ha henne instängd på nätterna och när ingen är hemma

Annons:
Namiko
5/9/19, 4:17 PM
#1

Bur kan du nog glömma, det säljs inte tillräckligt stora burar för jättekaniner.

Min kanin är helt frigående och har ett eget krypin med sin vattenskål och toalåda, där har jag en plastmatta (plastgolv) som underlag ifall han skulle spilla vatten eller kissa utanför lådan. Rekommenderar det som underlag då det är lätt att rengöra och väldigt tåligt. Man får dock hitta på nån lösning på att göra kanter själv.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

[Svea&Sabina]2
5/9/19, 4:49 PM
#2

Jag skulle aldrig ha en bur till någon inomhuskanin. Varför ha bur när den ändå inte kan rymma. Finns inga burar till jättekaniner, så ha den frigående.

[Svea&Sabina]2
5/9/19, 4:51 PM
#3

Ska kaninen tillbringa mer än halva dygnet instängd? Min förra innekanin var frigående i hela huset dygnet runt. Han var aldrig instängd.

Hollie1996
5/9/19, 5:16 PM
#4

Vill kunna stänga in henne om det kommer folk med hund tex på besök och nej hon ska inte tillbringa halva dygnet inne

Hollie1996
5/9/19, 5:18 PM
#5

Frågade efter tips? på innebur, annars får jag bygga ihop 2 stycken

Hollie1996
5/9/19, 5:25 PM
#6

#1 vad för plastmatta? Vart är sen köpt? #2 för att skydda kaninen är för ung för att gå fritt än så länge.

Annons:
Arcade-Foodie
5/9/19, 5:35 PM
#7

Du kan sätta upp en kompost galler Hage som bur, eller bygga en bur. Med en vägg på ena sidan och galler runt. Alla inneburar som finns på marknaden har inte laglig höjd för en jättekanin, om det är bara korta stunder finns det 150 och 160 cm bur på teddytassens som kan fungera som bur. Men dessa är bara för korta stunder, t.ex. gäster kommer över, andra djur m.m. Men tycker det är bättre att sätta upp en Hage istället som innebur :)

Namiko
5/9/19, 5:54 PM
#8

Problemet med inneburar är inte bara att det är för liten yta, dom är även alldeles för låga, så en inhägnad av kompostgaller är bättre. Kaninen ska kunna stå på bakbenen inne i en bur, min lilla belgiska jätte nådde lätt 70 cm när hon ställde sig upp så en fullstor jätte kommer ganska snabbt upp i den storleken. Ytan bör även vara stor nog för att tillåta två skutt från ena sidan till den andra, vilket betyder 2 meter för en jättekanin.

Jag har ingen aning om var min plastmatta kommer från. Du får kolla upp butiker som säljer golv.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Morötterna
5/9/19, 7:01 PM
#9

Min innebur till mina två dvv är 140x60x70 med en Hage runt. Mina vill inte bli frigående, har försökt mem dem lämnar inte förrådet. Skulle säga Hage då bur inte räcker.

Hollie1996
5/9/19, 7:29 PM
#10

Okej får ta och leta efter en innebur till, sätter man ihop två så år den ju godkänd enl Jordbruksverket

anonympajas
5/10/19, 8:01 AM
#11

Min hane går frigående dygnet runt, han är dock ganska osäker så lämnar inte sitt rum. Han har en gammal hundbur som hus eller vad man nu ska säga, där finns vattenskål, höhäck och en filt som han brukar borra ner sig i. Utanför buren ligger en hyfsat stor matta och två toaletter som han använder flitigt. Men tycker inte man ska ha en kanin som är inne 24/7 utan när det blir runt 10+ får han gå ut på gården o springa av sig :) funkar bra för oss men han ska få flytta ut så fort som möjligt. p9

[Svea&Sabina]2
5/10/19, 9:14 AM
#12

Kan du inte stänga in kaninen i sovrummet när gäster kommer? Det är ingen som går in i ett sovrum när man är på besök.

Hollie1996
5/11/19, 8:36 PM
#13

Finns ingen som har något tips? på bur/bra Hage med matta? #12 nej inte sovrummet! Vill ha en bur för att kunna stänga in henne vid behov. Hon får helt klart alldeles tillräckligt med utevistelse då hennes utehage är på 38 kvadratmeter men där är hon bara på dagarna en stund, hon springer fritt i huset och på altanen annars så går absolut ingen nöd på någon av mina kaniner :) Vill bara ha tips? på bur

Annons:
V:s79
5/12/19, 5:08 AM
#14

Finns inga bra inomhusburar till jättar. Jag löste det genom att ha en 160:s bur för hö, vatten och toalett men buren är aldrig stängd oavsett jag sover eller är borta. Han har en komposthage ihop med buren som jag gissar är 5 km2 och ska byggas ut när han blir äldre 10 v nu. Däremot ska han och resten av kaninerna, liten rex, dvv, lejon och belgisk hare som också är frigående men på annat ställe flytta ut i ett kaninstall under sommaren. Även om jag är enormt sugen på att ha jätten som frigående inne i huset även i fortsättningen men sambon uppskattar det inte riktigt än. Fast jätten gillar han men vågar inte erkänna det bara;)

_Aladdin_Vaiana_
6/21/19, 8:25 PM
#15

Du skulle ju kunna stänga in den i ett rum om det skulle behövas.

V:s79
6/23/19, 4:52 AM
#16

# 10. Problemet med att sätta ihop två burar är att det finns nog ingen inne bur med godkänd takhöjd. Jättarna ska ha ganska stor takhöjd (minns inte exakt just nu, för trött) dom ska kunna stå på bakbenen utan att ta i taket utan problem. Rekommenderar att bygga en bur med kompostgaller att stänga in kaninen i vid besök i ett rum där främmande inte är och kaninen får lugn och ro. Jag har bara botten delen som toalåda och matplats och sedan kompostgaller som är flera kvadratmeter. Han är så gott som rumsren från start kan bli någon liten kula utan för lådan men har aldrig kissat utan för lådan. När han blir äldre ska han få vara helt frigående men måste lösa det med att barnen inte råkar släppa ut honom.

Hollie1996
6/24/19, 1:01 AM
#17

#16 fixat en bur som funkar bra redan men tack ändå! Min är inte rumsren pch har inga rum där jag kan stänga in henne så fick bli bur tillslut! :)

Upp till toppen
Annons: