Annons:
Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 801 ggr
Ea75
5/8/19, 4:07 PM

Fråga

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Vi funderar på att köpa en hermelin och skulle behöva era synpunkter gällande följande: kaninuppfödaren är en erfaren "hobbyuppfödare". Hon säljer dem som 'hermeliner' men när fick se bilder ser jag att ej typisk korthårig hermelin. Tydligen har den löwen bak i leden. Vad är ET uppfattning, kommer denna kanin bli långhårig som vuxen? :-)

Annons:
Fridaaaa
5/8/19, 4:24 PM
#1

Lejonhuvad kanin heter det, och inte löwen.

Hur gammal är den nu? Jag tror inte den blir helt långhårig, ser inte ut som det

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ea75
5/8/19, 4:39 PM
#2

Inte gammal, tror 6 veckor. En renrasig hermelin har den alltid korthårig päls? Har du någon bild på hur en såhär långhårig ser ut som vuxen? Tänker på pälsverks också. Tack:-)

Ea75
5/8/19, 4:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Framifrån

Arcade-Foodie
5/8/19, 5:00 PM
#4

Finns ingen lejonhuvad hermelin men finns fuchs pälsade hermeliner men de ser annorlunda. https://images.staticjw.com/san/3299/dsc-0084.jpg Så den verkar inte vara fuch, vet du hur dens föräldrar ser ut och vilken vikt klass de ligger på. Vanligt inom hobbyuppfödning att det är blandraser, men beror helt på uppfödaren :) Köpte själv min hermelin kanin från en hobbyuppfödare, men han har den klassiska korta pälsen och små öron ^^

Fridaaaa
5/8/19, 5:14 PM
#5

#2 De bör inte flytta före 8 veckors ålder :/ 

#4 Vart ser du att det står lejonhuvad hermelin någonstanns?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ea75
5/8/19, 5:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Nej vet det ej före 8 v. Tack för era reflektioner. Vi bit långt ifrån så jag kan ej se dem, inte sett föräldrarna Uppfödaren säger vitsvarta längre öron, gråa korta runda. Här syskonen:

Annons:
Ea75
5/8/19, 5:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7
Arcade-Foodie
5/8/19, 7:38 PM
#8

#5 tog upp om löwen vilket är lejonhuvad, och det finns ingen renrasig hermelin med lejonhuvad i sig. De verkar vara blandraser och är fel att kalla dem renrasiga hermeliner. Då en hermelin ska ha korta öron och kompakt kropp. De kanske är hermeliner som ej följer standarden, men du borde kunna få se bilder av föräldrarna så du har ett hum, hur din kommer se ut som vuxen och vikt :)

Fridaaaa
5/8/19, 8:02 PM
#9

#8 Nej det vet jag. Jag som skrev att löwen inte finns
Håller med om att det är fel att säga hermelin eftersom det är blandis

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ea75
5/8/19, 10:18 PM
#10

Tack för allfin input och kunskap! Håller med, vill se hur föräldrarna ser ut. Löwen ett gammalt namn för lejonhuvad. Visst ser det nästan ut som om grå har rexpäls? Vet ni uppfödare hermelin Stockholm el Norrlandskusten?

Arcade-Foodie
5/8/19, 10:34 PM
#11

Sevikens kaniner är en hobbyuppfödare på hermelin kaniner. Köpte min från henne och han har världens bäste temperament och helt underbar. Även fast hon är en hobbyuppfödare, så får man bra information och de är renrasiga :) Hon har instagram och är utanför Gävle. Sen finns det denna uppfödningen som: http://www.äppelblomman.se

Ea75
5/8/19, 11:27 PM
#12

Tusen tack! Så fina.

Arcade-Foodie
5/9/19, 11:28 AM
#13

Hoppas att du hittar en sötnos, hermelin kaniner är en helt underbar ras. I mitt hem kommer jag alltid ha en hermelin kanin ☺️

Annons:
Upp till toppen
Annons: