Annons:
Etikettbur-och-aktivering
Läst 1195 ggr
Johanna16
5/3/19, 3:31 PM

Bur mått

I sommar ska jag bygga en utebur mina 2 hermeliner ska ha i vinter. Är inte så bra Hur man räknar ut vad som är laglig mått. Men tänkte om jag gör en bur på 180L och 80B är de då lagom stort för dem elr borde jag ha större? Vill inte dem ska leva i en trångbur. Mvh Johanna

Annons:
Peak303
5/3/19, 3:47 PM
#1

Kaniner kan aldrig bo för stort ;) 
Men ja måtten är fullt lagliga så länge buren har minst 50cm i takhöjd :)

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Linnea777
5/3/19, 4:23 PM
#2

För två hermeliner är det nog väldigt lagom men som #1 skrev, kaniner kan aldrig bo för stort.

Johanna16
5/3/19, 5:52 PM
#3

#1 Är mer mycket mer än vad som är minsta lagliga mått? Jag föredrar ha lyxigt stort när de kommer till ha djur i bur. Takhöjden har jag koll på iaf haha ^^

[Svea&Sabina]2
5/3/19, 6:58 PM
#4

Mina burar är 170x80 och 190x70 Tycker det är bra mått, så din bur blir perfekt. Men som sagt kan man aldrig ha för stort ;) Minsta mått är typ 100x50 kanske, så måtten du skrivit är fullt lagliga. Jag är inte säker på vilka mått som är minsta lagliga, så jag skrev bara någonting, men över de är det inte.

anonympajas
5/3/19, 8:39 PM
#5

Har för mig att minsta man får ha e 50x50. Men de är ju super lite så ha inte det! Det blir en jätte bra storlek som du tänkt nu o du kam ju bygga två våningar när du ändä hålöer på!

Peak303
5/3/19, 9:59 PM
#6

#5 Nej 50x100x50, dvs 0,5 m2

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Annons:
Johanna16
5/3/19, 10:19 PM
#7

#5 tänkte ha bur på ben och jag är inte så duktig på bygga så känner de får kanske bli nästa bur med 2 våningar. Dessutom har jag räknat rätt så kmr denna bur gå på 2500kr ungefär med allt material och med två våningar blir de nog de dubbla :)

[Svea&Sabina]2
5/3/19, 10:39 PM
#8

Ojj. Jag har byggt två väldigt fina burar med samma mått som du ska ha och de materialet kostade max 800kr. Fint och bra material från byggmax.

Johanna16
5/3/19, 10:47 PM
#9

#8 är Byggmax jag tänkte köpa via för bland annat XL bygg hade de dubbla priset plus inte allt jag ville ha. Virket, gångjärn, giftfri färg, spikar och allt som har till. kollade och räknade på ungefär via Byggmax sida online. Dessutom bor i en liten stad kan va dyrare material då :/

[Svea&Sabina]2
5/3/19, 11:08 PM
#10

Spikar, skruvar och tak hade vi redan, så det var bara skivor till väggar och golv, brädor till ben, nät och lås som vi behövde köpa. Kanske därför det blev billigt

[Svea&Sabina]2
5/3/19, 11:09 PM
#11

Färg hade vi också hemma från när vi målade huset

Johanna16
5/3/19, 11:27 PM
#12

#10 färg så kmr jag använda de röda vi har till huset. (ska måla de i år) tänkte ha vitt i buren så de blir ljust och rött utanpå. Jag har ju inget virke elr nå till hemma förutom en borrmaskin och slipmaskin ^^

Zav
5/5/19, 8:52 AM
#13

180x80 cm är det minsta jag skulle ha till hermelin :)  Men fortfarande acceptabelt.
Det är stort i förhållande till vad som är normalt (skulle säga att standard generellt i sverige nog är 60x120 hos de som har dem  i bur; finns i affären att köpa och många fackburar byggs med de måtten pga hur stora skivor i bygghandeln brukar vara). Så 180x80 är större än standard, skulle jag säga.  Och standard är större än minsta lagliga.

Det finns en gammal studie (från 2002 tror jag) som kom fram till att 200x70cm och 70 eller 80cm höjd, var minsta mått en NZW kanin kan ha på sin bur, för att den inte ska få förändrat rörelsemönster (ta onaturligt korta steg så att muskler och senor anpassas för för korta steg) och förtvinade muskler. Nu bodde de 24/7 i burarna och fick ingen övrig Motion (tex hoppning, hagar osv) men jag känner ändå att de måtten är en bra riktlinje för hur smått en kanin kan ha det utan att få fysiska besvär (som de så klart är duktiga på att dölja).
Nu är hermeliner mycket mindre än NZW så 180cm långt är jämförbart, tänker jag. 80cm djupt är ju mer än i studien.

Sen beror det ju på annat om det är lyxigt också. Har de Hage eller så så att de kommer ut dagligen? Stort plus, även om den inte är tillgänglig 24/7.
Två våningar ger ju också mer yta, även om det inte ger större utrymme för att springa runt. (de kan inte springa i en större cirkel eller längre).

Så det låter som en bra bur i mina öron.

Annons:
Upp till toppen
Annons: