Annons:
Etikettutanför-ämnet-ot
Läst 718 ggr
Wallesgard
5/1/19, 8:01 AM

Chipmärkning.

Hittar bara vääldigt gamla trådar om chipmärkning oss kaniner så jag gör en ny, nu när det är lite mer vanligare! Är det nån/några som chipmärker era kaniner och varför gör ni det? Är nämligen så att jag har en småskalig kelavel med kaniner som endast har Härstamningsbevis och skulle gärna vilja märka dem på något vis för att de ska kunna läggas in i ett register så dem finns "på riktigt".. Har nån erfarenhet?

Annons:
GraceJ
5/1/19, 1:00 PM
#1

Bli medlem i SKAF. Det finns jätte bra information på deras hemsida.

Wallesgard
5/1/19, 7:18 PM
#2

#1 Du menar SKVF? Det är jag redan gjorde denna tråd för jag ville se om det börjar bli vanligare med chip hos kaniner samt höra andras åsikter och erfarenheter..

Wallesgard
5/1/19, 7:19 PM
#3

Och är redan medlem både i SKAF OCH SKVF..

Morötterna
5/1/19, 7:37 PM
#4

Tror inte det är vanligt med chip, mer ringmärkningen och märkning i örat

Wallesgard
5/1/19, 7:45 PM
#5

#4 Sant!.. Men börjar bli vanligt med chip hos dem som har kaniner som varken är för utställning eller har stamtavla.. Chip har jag fått höra har framförts för kaniner just för att ALLA kaniner ska få och kunna registreras och bli igen känt vid olika tillfällen.. Samt kunna kopplas till deras ägare/uppfödare än fast dem inte har stamtavla .

Arcade-Foodie
5/1/19, 7:54 PM
#6

Tänker själv chipmärka mina kaniner, för om någon springer bort så finns det åtminstone en chans att någon hittar den. Men det har blivit allt vanligare hos kaniner med chipmärkning. http://skvf.se/kaninregistret/index.html https://www.agria.se/smadjur/artiklar/skotsel-och-vard/id-markning-kanin/

Annons:
Wallesgard
5/1/19, 8:07 PM
#7

#6 Just precis därför jag har funderat på det jag också.. Som sagt frågade jag här för kan vara kul att höra andras erfarenheter. 🙂

Zav
5/5/19, 8:57 AM
#8

Jag har en öronmärkt och en chippad, bägge reggade i skvf.
Tänker att folk nog inte kollar chip (samma farhågor med katt, vilket är varför jag tattuerat dem också) men vill samtidigt att det ska bli vanligt så folk börjar kolla…

Wallesgard
5/7/19, 12:59 PM
#9

#8 Bra att du har chipat ändå tycker jag! Tänk om det blev lika vanligt med chip hos kaniner som det är för hund och katt då skulle det inte behövas märka i öronen som jag personligen tycker är väldigt fult och hemskt.. Och ringarna skulle inte behöva användas heller.. Här där jag bor är det ingen veterinär som vill öronmärka heller utan dem utför bara chipning så är betydligt enklare med chip.. Kan dessutom göra det själv hemma lagligt om man har gått en kurs. 👌

Upp till toppen
Annons: