Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 606 ggr
Nea00
2019-04-28 09:41

Aggressiv kanin, orkar ej!

Hej! Jo, det är så att jag har två honkaniner. Jag tror att de är runt 3-4 år, men jag vet inte så mycket mer då jag fick ta över dem från grannen. Ena kaninen är helt underbar, så snäll! Hon kan bitas ibland, men det känns knappt, och när hon väl bits så är det för att hon är irriterad. Den andra kaninen, Lova. Hon är så fruktansvärt aggressiv, hela tiden! Jag får nya rivmärken och sår från tänder varje dag, det är verkligen inte kul. Kaninerna har en bur som dem är i under natten och när vi är borta, men annars får dem vara i en stor Hage som består av 27 kompostgaller. Alldeles nyss skulle jag då ta ut kaninerna i hagen från buren, då måste jag gå in i buren och ta kaninerna för att sedan gå några meter till hagen och släppas ner dem. Den ena kaninen (Rosie, hon som jag beskrev som ”underbar” innan) är det absolut inga problem med, det tar inte ens en minut att fånga henne från buren och sedan flytta henne. Lova däremot, gud vad hon håller på! Imorse när jag tog ut kaninerna så fick jag alltså 6 bitmärken och jag vet inte hur många rivmärken. För det första så typ ”morrar” hon, det är svårt att förklara hur hon låter men hoppas iaf att ni fattar! Varför låter hon så? Är det pga brunsten? Sedan, så fort jag närmar mig handen så drar hon upp huvudet mot handen och sedan så tar hon klorna och liksom river, sedan bits hon också. Hon bits ju sååå hårt, så det värker överallt på fingrarna och handlederna nu. Hon sprattlar även hela tiden, hon tror att det är HON som bestämmer vad jag märkt. Vad kan denna aggressiviteten bero på? Är det bara brunst? Notera att grannarna inte alls hade tid för kaninerna, fångade in dem med håvar och sånt där. Kan det vara så att hon inte har den där tilliten till människor som Rosie har? Vad ska jag göra? Det är verkligen såhär dag ut och dag in, ny dag nya sår! Detta är så otroligt tröttsamt, men jag vill inte ge bort henne då jag vill träna med henne. Så tacksam för svar! //Linnea

Annons:
Lussan20
2019-04-28 10:00
#1

Det kan ju bero på så mycket, tidigare dåliga erfarenheter:Men jag övertog en hona som var som din, morrade och bet. De är inte så tama känns det som. Man kanske inte har hanterat dom så mycket. Kan du inte ta på ett par planteringshandskar tex?

Du kan ju sitta i uteburen och vänta för att se om hon kommer fram och luktar utan att fånga in henne, kanske vänjer hon sig.

Man tränas för livet med tålamod och du är duktig som kämpar på.

Så är ju djur så som människor olika i sitt sätt. Kanske har du fått ett sk rivjärn, hihi…Mvh/WL🌺

-Aida-
2019-04-28 10:02
#2

Om jag fångdes in med håvar skulle inte jag heller vara så glad i folk. Kaniner är inte ute efter att bestämma, dom är flyktdjur, de är antingen att fly eller slåss, är hon fast i ett område och inte kan komma undan har hon inget annat val än att slåss.
Hon vill uppenbarligen inte att man ska ta i henne, så du får jobba runt det och visa respekt för henne, så hon en dag kanske kan inse att folk är inte så illa nu ändå. Man behöver jobba mycket med henne, muta med godis, sitta i hagen utan att beröra henne så hon får ta sin egen tid att komma fram. Jag hade haft båda inne och försökt rehabilitera hennes beteende genom att göra allt på hennes villkor, det tar enormt mycket tid. Har ni inte den tiden att lägga ner på henne så använd en transportbur, det kommer inte lösa hennes problem men de blir lättare att lyfta henne in och ut, hon slipper bli buren också när hon inte vill det. Det är enormt stressigt för henne att må sådär dåligt och känna konstant hot från omvärlden.

Nea00
2019-04-28 10:03
#3

#1, tack för ditt svar! Ja, så kan det ju vara. Grannarna sa till mig att hon hade varit aggressiv när dem också har haft henne, så då vågade dem inte handskas med henne vilket gjorde att hon inte blev hanterad. Nej hon är inte så tam, men jag kommer att träna med henne nu i sommar, ta in henne i huset så hon får utforska och sånt där. Jag kommer också vara med henne och den andra kaninen när jag pluggar.

Alickarl
2019-04-28 10:28
#4

Min kanin morrar också, men jag tror att hon mest försöker "försvara sitt revir".

Nea00
2019-04-28 10:39
#5

Tack för alla svaren! Alltså, hon är inte sådär otam så att hon liksom aldrig kommer fram. Hon kommer fram och så, och ibland kan jag klappa henne i hagen när hon inte känner sig hotad och när hon vet att hon kan springa iväg om hon vill det. För att få henne att förstå att hon inte kan få bort min hand när hon attackerar den utan att jag rört henne så håller jag kvar handen, men jag klappar inte. Jag jobbar på! Jag kan lika gärna ta upp en till sak nu. När jag ska ta in dem från hagen så tar det ca 45 minuter innan båda är inne, jag har inte tid att lägga 45 minuter på att bara fånga dem. Jag vill ju inte jaga dem, för det känns så fel och jag tror inte att dem kommer bli tamare då liksom. Hur skulle ni fånga in kaniner som bara sprang iväg och stampar hela tiden då? Jag försöker slänga en filt över henne, men hon fortsätter ändå att springa haha. Några tips? på det?

Arcade-Foodie
2019-04-28 11:38
#6

Ger du dom pellets, så kan du ge deras pellets när de ska in till buren. Blir en roligare erfarenhet för dem. Själv spenderar jag nästan 1 timme att fånga min rädda hane, varje dag 😅 Ta fram en transportbur med godsaker i, typ maskrosor, pellets mm. Gå ifrån en liten stund och när de har hoppat in kan du, stänga igen. Bästa är att ta in dina rädda kaniner/ spendera massor av tid och inte vara på för mycket. De kommer senare bli säkrare och tryggare i din miljö. Jag själv ska låta min utekanin som är väldigt skygg att flytta in under sommaren, så jag kan jobba mer med att göra honom tam :) Vet själv hur jobbigt det är att bli biten, riven och konstant få nya sår. Hade det problemet i nästan ett halvår, var såpass jobbigt att jag hade tjocka handskar på mig när jag skulle gå ut och hantera mina kaniner. Kan säga nu att senast jag blev biten var i januari, ingen mer aggressivitet men han fortfarande skygg. Men den kaninen är extrem mysig och älskar att gosa. Så håll ut och fortsätt kämpa, det kan vända sig. Att sätta upp mål kan också hjälpa, typ att kaninen vågar gå fram, den rör din hand självmant mm. Sakta jobba mot målen med din kanin, så det känns att man har gjort några framsteg även fast de är små :) Mitt mål med min skygge kanin är att han ska sluta undvika ens hand hela tiden och själv söka kontakt när han vill bli klappad. Hoppas allting går bra för dig och dina kaniner.

Annons:
Upp till toppen
Annons: