Annons:
Etikettkaninungar-och-avel
Läst 559 ggr
Kanine
4/24/19, 7:24 PM

HJÄLP

Jag hade tänkt att avla på min kanin hona för första gången. Problemet är att vi åker iväg till usa i sommar och när vi kommer hem har hon precis fyllt 1 år. Om jag skulle para henne nu så skulle hennes ungar vara 8 veckor när vi åker och det käns för tätt in på. Därför undrar jag om det går attpara henne första gåången när hon är 1. 

Tacksam för alla svar 🙂

Annons:
Russinlimpa
4/24/19, 7:30 PM
#1

Först och främst varför vill du ta ungar efter henne? Finns redan så många kaniner som behöver nya hem,så varför medvetet bidra till det? Tänker du promt avla ändå kan du ju ta och läsa på ordentligt först och inte fråga i ett forum.

BlankaEmilsson
4/24/19, 8:48 PM
#2

Jaa de går bra, parade min hona när hon var 1,5 år men fick dock dödfödda första gången (men de va it pga ålder) så vi testade igen då fick hon 4små ungar (alla överlevde) :)

Morötterna
4/24/19, 10:01 PM
#3

Som #1 varför vill du ta kull? Tanken bakom kullen? Det än inte försent sålänge hon är i bra kondition. Men läs på mycket, fråga runt och tänk över om denna kull är nödvändig. Gör en intressekoll INNAN du parar så du inte står med 6 ungar utan hem.

[Svea&Sabina]2
4/25/19, 9:40 AM
#4

Personen kanske har bra hoppkaniner eller utsällningskaniner som h*n vill få ungar från. Varför ska ni alltid tro att folk på iFokus tar kull utan anledning? Ni skulle aldrig frågat en uppfödare varför h*n tar kullar. Visst är det bra att fråga, men aa…jag vet inte vad jag ska skriva ha ha

[Svea&Sabina]2
4/25/19, 9:40 AM
#5

Alla börjar någonstans

Morötterna
4/25/19, 10:01 AM
#6

Skulle fråga uppfödaren om den inte har dem inriktningen. Om jag ska köpa en kanin från uppfödare väljer jag en som har den inriktningen jag jag söker på en kanin.

Annons:
[Svea&Sabina]2
4/25/19, 10:21 AM
#7

#6 Ja det är klart. Men man frågar inte en uppföadre varför den avlar på sina kaniner för att det redan finns andra kaniner som behöver hem.

Russinlimpa
4/25/19, 12:33 PM
#8

#7 Jo jag skulle faktiskt fråga. Jag stöttar inte Avel och är genuint nyfiken på varför dem gör det. Men hade ju helst tagit det med en enskild uppfödare i taget. Inte över internet. :) Just på iFokus och Facebook känns som det ofta är folk som vill ta ungar för "dom e juuue såååååååå sööööööööötta". Para sina inte helt tama blandras kaniner utan att hålla koll på nånting.

Kanin.älskaren
4/27/19, 4:30 PM
#9

#8 några säger att om man ska avla så ska man ha ett syfte och jag vill själv starta en kaninuppfödning men jag förstår vad du menar

Upp till toppen
Annons: