Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 438 ggr
[EM_L]
4/22/19, 9:40 PM

Kanin som börjat kissa lite överallt...

Hej! Min kaninhona vid 5 och fyra månaders ålder har börjat kissa lite överallt på golvet.

Främst på kalt golv där det inte ligger någon matta.

Hon hoppar in och ut dagligen i sin innebur som är två inneburar kopplade och det finns inga svårigheter för henne för att hinna in för att göra det behovet hon behöver göra.

Detta händer ca 2-3 gånger per dag och har pågått nu i lite mer än en vecka.

Hon dricker som hon ska, har inga problem med att röra sig fritt och hoppa ut och in ur buren som hon vill.

Ibland gör hon det när jag sitter på golvet i rummet och läser eller skriver och vill ha kel. Så när jag har klappat henne en kort stund så är det som hon knorrar till, lyfter på svansen och sedan kissar.

Varför gör hon detta och vad ska jag göra åt det? Som jag gör nu är att jag stänger in henne i buren i kanske en kvart till ett halvtimme innan hon får gå ut igen.

Rensar bort kiss varannan dag i hennes bur också. Så det är inte ofräscht i spånet.

Torkar med papper och våtservett då det är på kalt golv.

/Med vänlig hälsning

MEML

Annons:
Arcade-Foodie
4/22/19, 11:37 PM
#1

Hon är nu såpass gammal att hormonerna börjar spela roll. Nästan alla kaniner slutar vara rumsrena vid 5 månader, då de börjar markera revir, rang ordning mm. De blir lite rebeliska, det kommer ofta att gå över men om att sterilisera henne kan hjälpa. Brukar lugna ner sig efter hon blivit ett år gammal.

[EM_L]
4/23/19, 8:10 AM
#2

Oj! Nej, hon är 5 år och fyra månader. Glömde att skriva år efter femman..

Arcade-Foodie
4/23/19, 8:39 AM
#3

Aha, är hon kastrerad eller inte. Hormoner kan ändra hennes beteende eller så kan något annat vara ett underliggande problem.

[EM_L]
4/23/19, 8:59 AM
#4

Hon är inte kastrerad.

anonympajas
4/23/19, 11:51 AM
#5

Kan vara att det är vår o lite så :)

Upp till toppen
Annons: