Annons:
Etikettkaninungar-och-avel
Läst 493 ggr
Ninen44
4/21/19, 12:43 PM

Vad ska jag göra?

I morse när jag skulle ge min kaninhona mat så upptäckte jag att det rörde sig i halmen. När jag tittade närmare såg jag att det var fem stycken små kaninungar som låg där. Mamman hade bäddat så fint med päls, halm, hö och strö. Jag trodde bara hon var skendräktighet eftersom hon varit det ett antal gånger innan. Men nu till min fråga/mitt problem: Nu när det är påskhelg så är vi hos min mormor o morfar, vi har då tagit med kaninerna hit men vi tänkte åka hem idag så jag vet inte riktigt hur vi ska göra… Kan man transportera nyfödda kaninungar och hur gör man då?

Annons:
Hamtar
4/21/19, 2:04 PM
#1

Skopa upp dem tillsammans med boet och lägg dem så att de transporteras säkert. Dvs att de inte kommer glida runt i kurvorna. Sedan när du kommit hem lägg dem tillsammans med boet där du tror att din kaninmamma hade bäddat för sina ungar.

thistletoe
4/21/19, 3:20 PM
#2

Håller med #1 med tillägget att ungarna ska transporteras tillsammans med modern, enligt jordbruksverket föreskrifter.

Ninen44
4/21/19, 9:00 PM
#3

Mamman och ungarna fick stanna kvar hos min mormor som är van djuruppfödare. Vi fick helt enkelt inte plats med hennes bur och så var jag rädd att något skulle gå fel. Men en fråga: ska jag skopa upp ungarna o lägga in dom i transportburen o sedan sätta in mamman i samma bur?

Upp till toppen
Annons: