Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1723 ggr
yoyopro00
2019-04-20 18:23

Kaninen gör mig galen!!!

Nu orkar jag inte mer!!!! Är helt slut!!!! I kaninens bur har jag spån och i hennes toalett också. Som tur är gör hon sina behov i toaletten MEN hon gräver ut senare allting ur toaletten. Så alltså hennes kiss och bajs hamnar utanför toaletten !!! Och det allra värsta är att hon springer i buren som en galning så allt spån hamnar utanför på golvet och mattan. Jag överdriver inte när jag säger att jag dammsuger minst 20 gånger om dagen. Jag funderar på att ta bort spån i buren men endast ha spån i hennes toalett. Är det okej? Men då till andra problemet…Att hon gräver ut allt ur toaletten. Detta börjar bli jätte jobbigt och jag är helt slut. Några råd???

Annons:
Morötterna
2019-04-20 18:34
#1

Byta ut i toaletten till kanske papper pellets? Ha matta i buren?

yoyopro00
2019-04-20 18:35
#2

#1 vad för matta ?? Jag har halm hemma. Är det nåt som är bra ? Istället för spån?

Morötterna
2019-04-20 18:37
#3

Vet inte vad min matta heter tyvärr. Jag skulle testat med matta och pellets i lådan (inte hö pellets). Kan försöka hitta mattan jag menar :)

Arcade-Foodie
2019-04-20 18:43
#4

Finns hampa matta, jag har bara fleecefilt i min innebur som jag skakar av och tvättar.  Vad för låda använder du, kanske skaffa en gräv låda till din kanin som hon kan leka med istället. Så länge hon har något annat att leka med kanske det hjälper henne att bli stimulerad. 

Använder aldrig spån inne :3

Morötterna
2019-04-20 18:45
#5

Tror det är en liknande sån här matta. Tyvärr vet jag inte vart den jag använder är ifrån då jag tror morfar tog från sitt jobb. Men tar med en bild :)

yoyopro00
2019-04-20 18:45
#6

#4 gör din kanin sina behov på filten också? Äter inte kaninen filten då? Så man kan ha en fleecefilt utan spån öht?

Annons:
Morötterna
2019-04-20 18:45
#7

Bild?

Arcade-Foodie
2019-04-20 18:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

#6 Mina kaniner äter inte min filt och de gör alla sina behov i lådan. Aldrig på filten, lättare att träna också när de var nya. Har ingen spån alls i min innebur, använder papperspellets då en av mina kaniner har problem med saker som dammar. Får täppt nos, rinnande ögon mm. Händer samma sak när hö dammar så undviker spån helt :)

Arcade-Foodie
2019-04-20 18:58
#10

Men filt fungerar inte för kaniner som gnager mycket och har en tendens att gnaga på filtar, då en stor mängd kan få magen att stanna upp men man sparar mer pengar på längden. Då jag använder bara två filtar och tvättar med jämna mellanrum. Så för mig är det helt enkelt värt det och väldigt enkelt att städa. Ända jag får i rummet är hö men har en matta som fångar upp all hö som jag skakar sedan av ute :)

yoyopro00
2019-04-20 19:01
#11

#9 tack för bilden! Måste testa som du har det. Gräver de inte i filten? Det hade nog min gjort. Papperspellets måste jag testa i toaletten men tänk om hon gräver det också då? :/

yoyopro00
2019-04-20 19:05
#12

#9 Du har oxå en låda med hö i buren ser jag. Gör inte kaninerna behov där då? Vad är det för låda?

Arcade-Foodie
2019-04-20 19:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Om hon har en gräv låda att leka med så rör de ofta inte filten. En av mina ute kaniner älskar att gräva men så länge det finns andra saker att gräva, så händer ingenting med filten. T.ex. hon leker med halmen, ute och gräver i hagen mm. När hon inte får komma ut och leka då åker filten på stryk, då det finns inget annat att gräva i. Sätt andra kaninägare använda den lådan på bilden och fyller den med något som de kan gräva med. Du kan även köra en låda med strimlad papper och låta henne leka med den. För så länge hon kan få ut sitt behov så är det ingen fara. Filten som används i inneburen händer sällan att mina kaniner gräver på då det mer är som golv och kanterna viker jag in och har saker som står på filten så den inte flyttar på sig så mycket.

Annons:
yoyopro00
2019-04-20 19:21
#14

#13 Men vart har man lådan som de ska gräva i? Jag kan ju inte ha den utanför buren då flyger ju allting ut i köket på golvet. Den lådan på bilden kan du länka så jag kan köpa den? Men undra om det är bra ide för när min kanin äter hö så bajsar hon samtidigt . Haha. Och då lär hon gör det i den lådan :D

yoyopro00
2019-04-25 00:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Så ser det ut i mitt kök just nu. Dammsugit 12 gånger idag och orkar inte mer. Jag var inne på djurbutiken och letade matta men de hade inget och hon sade att man inte ska ha filt att det inte är bra för kaninen. Jag får väl fortsätta med spånen. All kiss har hamnat överallt i buren. Nu kissar hon t.o.m i mitten istället för sitt hörn. Och så springer hon runt som en galning :/ Hjälp !!

silverfiisk
2019-04-25 07:00
#17

#16 Jag skulle inte lyssna allt för mycket på vad personalen på djuraffären säger, ofta har dom väldigt dålig kunskap om djur. Så länge kaninen inte äter av filten eller mattan så är det ingen fara. Vill du ha en filt så testa det. Märker du att kaninen inte gillar det eller tuggar på den så är det ju bara att ta bort den.

yoyopro00
2019-04-25 09:14
#18

#17 Jag får begära mig till Jysk som är närmast. Men kan man köpa vilken filt som helst? Och hur gör jag för att filten inte rör på sig? För hon kommer säkert flytta på den. Även fast hon inte gillar den så får dem vara kvar, nu är det jag som bestämmer. Haha!

Arcade-Foodie
2019-04-25 09:32
#19

Köp fleece, då fleece inte har långa trådar i sig. Så blir det inte lika farligt om din kanin gnager i sig det som med andra material. Plus de är billigare att köpa och pröva. Placera tunga saker i hörnen så den hålls på plats :)

[Svea&Sabina]2
2019-04-25 09:37
#20

Papperspellets eller Stallpellets är mycket lättare att soppa upp än spån och halm. Jag använder Stallpellets från granngården i mina kaninerns lådor.

Annons:
yoyopro00
2019-04-25 11:38
#21

#20 kan man ha papperspellets i hela buren eller endast i toaletten?

yoyopro00
2019-04-25 11:39
#22

#19 funderar bara på vad för tunga saker jag ska placera :/

[Svea&Sabina]2
2019-04-25 11:48
#23

#21 Du kan ha papperspellets i hela buren, men det kan bli hårt för kaninen att gå på om den är instängd i buren

yoyopro00
2019-04-25 11:51
#24

#23 det är hon ej hon är frigående i köket men burens dörr är alltid öppen

Arcade-Foodie
2019-04-25 11:55
#25

Du kan lägga någon sten i ett hörn, toaletten på den och matskålarna. Så länge den tyngs ner av något så går det ofta bra. Jag använder bara papperspellets i lådan.

yoyopro00
2019-04-25 11:59
#26

#25 om hon nu skulle gräva i mitten hade inte filten flyttats sig då??

Russinlimpa
2019-04-25 12:35
#27

Jag hade fleecefilt den korta tiden min hane bodde i bur. Annars funkar vetbed också. Det blir inte långa trådar om dem tuggar sönder något av det. :)

Annons:
Frosstis
2019-04-26 12:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Gör såhär. Ha filt i hela buren och sen köper du såna höga lådor som på bilden och har spån i dom bara. Vinkla dom så att öppningen är inåt mot buren och sätt kartong elr liknande framför så om hon gräver så hamnar det i buren. Fleece kan köps billigt på Ikea, Jysk, rusta osv.

Upp till toppen
Annons: