Annons:
Etikettallmänt
Läst 1134 ggr
Arcade-Foodie
4/20/19, 6:04 PM

Tips på att stänga in kaninen i buren

Min hane ute är extrem svår att få in honom i uteburen under natten och jag får spendera mellan 30 min upp till 1 timma för att få in honom i buren. Prövat med transportbur, fånga honom är helt omöjligt, locka med godsaker men han vet om han kommer bli instängd i buren om han lyssnar. Han kan även helt ignorera godsaken.

Hänt många gånger att jag slänger in en godbit i buren och innan jag hinner stänga bur dörren så har han hoppat ut med godbiten i munnen  och springer iväg och gömmer sig i hagen. Han kollar alltid mot en medan han käkar sin godsak, beredd att springa i väg med godbiten i munnen och undvika en. 

Undviker att jaga honom i hagen eller fånga, då han innan var en kanin som alltid gjorde utfall och attackerade en. Vilket han har helt slutat med nu, händer vissa utfall men han stannar upp när han ser att det är jag, så jag slipper att bli biten men fortfarande läbbigt när han är påväg att bita en. Detta har jag jobbat med honom i mer än ett halvår, varje dag med honom.

 Så vill helst undvika alla situationer han tycker är jobbiga, han har morrat ibland när jag tagit honom men då gosar jag bara med honom sedan när han är i buren som han älskar att göra. Han är en kanin fylld med energi, expert på att rymma och skulle säkert varit en jättebra hoppkanin om han hade bra syn och inte var så rädd för människor. 

Han kommer fram när man ropar på honom men han håller ett avstånd så att jag inte når honom, detta är bara under natten. Under dagen så kommer han fram helt och krafsar en på benen, låter en lugnt bära upp honom och gosa. Natten så blir det mer en katt och råtta lek.

Jag blir så himla trött att behöva komma på nya sätt att fånga in och lura in honom i uteburen. Värsta som kan hända är att framstegen jag lyckats bygga upp hans trygghet mot människor går tillbaks och han börjar attackerar människor igen, vilket jag inte vill ska hända. Då jag har lagt många timmar att få honom okej tam men trygg vid hantering.

Han måste bli instängd i uteburen under natten för att undvika att en räv eller något annat rovdjur tar mina kaniner, så ingen kanin får tillgång till hagen under natten. 

Så behöver verkligen tips? på hur jag kan få in honom lätt i buren, för detta börjar att bli allt mer svårare och kräver allt mer tid, jämfört med hur det var innan.

Annons:
-Aida-
4/20/19, 6:21 PM
#1

Ta kompostgaller och gör ett staket på insidan av hagen och minska utrymmet lite i taget så kaninen blir tvungen att gå in för att du flytter på den mot buren. Vet inte hur stor Hage du har. Du kan också göra en mindre ruta inne i hagen med kompostgaller och transsportbur. Det är ju ruskigt tråkigt att gå in i huset, så förstår att de blir svårt för dig, så var våra kaniner också, mycket roligare ute i hagen.

Arcade-Foodie
4/20/19, 6:40 PM
#2

#1 Blir svårt att göra hagen mindre då den är 10 kvm, det var lättare innan då han alltid lyssnade på en när man sa hopp in men nu har han blivit trotsigt och vägrar att lyssna. Vet om  att han har mycket energi och sitta i en liten bur under natten inte är roligt för honom. Han älskar att sova upp på sin utsikt ställe och kolla över allting. 

Ibland önskar man att kaniner var lite mindre smarta, t.ex tog 1 minut för min lillebror att lära min innekanin hur man bryter in sig i vardagsrummet men kommer aldrig vid inkallning 🤓

anonympajas
4/20/19, 7:08 PM
#3

Min hane (som aldrig varit i kontakt vid människor förut) är ganska svår att få in från hagen, han är liten och snabb så gäller att alltid vara ett steg före. Så mina tips? är att: 1. Kasta en stor filt eller handduk över kaninen. Allt blir svart och då stannar kaninen upp. Man kan då lugnt och försiktigt lyfta upp kaninen och bära den till buren. 2. Valla in kaninen med hjälp av en filt eller handduk. Valla antingen mot ett hörn eller buren. Det är dock inget man ska göra varje gång då det kan bli stressande. Men någon gång kan man göra det, men bara i akutfall. 3. Du skriver att kaninen lärt sig att när du kommer på kvällen betyder det att den ska in. Prova lyfta upp den på kvällen utan att he in den i buren. Prova släppa in den i buren och låt den sedan gå ut. Så den inte tror att buren alltid betyder att den måste vara inne. 4. Ge alltid godis i buren!! Mina kaniner får alltid mycket beröm och något gott när de går in. Därmed förknippar dem buren med något bra och går gärna in i buren när jag ber om det. 5. Sitter hagen ihop med buren? Annars sätt ihop dem. Då blir det naturligare för kaninen och det brukqr oftast bli lättare att ta in kaninen.

anonympajas
4/20/19, 7:10 PM
#4

10 kvm på en Hage är inte heller så stort(om jag inte räknar helt fel?) Så det går nog ganska lätt o få in honom om du tarhjälp av tipsen

Arcade-Foodie
4/20/19, 7:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Hagen är större än mitt egna rum xD Typ 3 meter bred och 5 meter lång, så svårt att fånga in en liten kanin som springer omkring. Nu finns det en till liten utebur i hagen. På bilden är en fransk vädur och inte en dvärgvädur. Han får alltid godsaker när han är i buren och klappningar, han älskar att bli kliad bakom öronen.

Arcade-Foodie
4/20/19, 7:22 PM
#6

Så säger att hagen är stor, då kaninerna har mer plats än vad de skulle ha om de sprang lös i mitt rum.

Annons:
anonympajas
4/20/19, 7:30 PM
#7

Mina dvärgvädurars Hage är ca 24×15 meter 😅 Men prova mina tips? vettja om du inte testat dem än

Arcade-Foodie
4/20/19, 7:57 PM
#8

Kan inte ha en såpass stor Hage, då jag bor i ett område med många katter och alla har sina hundar lösa. Så måste ha nät över min Hage då min hane gillar att rymma. Skulle vara extremt dåligt om han rymmer och någon av hundarna i området börjar jaga honom. Har 3 st lösa schäfrar på gatan, min grannes border coli kommer alltid över till hagen. Så ingen möjlighet att göra hagen större. Han förknippar buren med något bra under dagen förutom natten. Han är lite speciell jämfört med de andra kaninerna, då han kan enkelt säga nej för godsaker, så länge han får springa och leka. T.ex när man myser mer honom, han kommer bära på godbiten men inte äta eller helt enkelt strunta i den. Tills han har mysigt klart. Han kan hålla en godbit i munnen i 30 min utan att äta den, han ser bara till att ingen annan lyckas ta den. Vågar inte stänga in honom i ett hörn eller kasta en duk på honom, han går väldigt lätt tillbaks med sitt förtroende till människor och då behöver jag börja om med allting från början igen och bygga upp hans förtroende till mig. Var väldigt nära att jag ville sälja honom, då han var så svår att hantera och bygga upp en förtroende till. Men gjorde inte det, då han skulle säkerligen bli såld igen för hans aggressivitet mot människor som han hade då. Han har lika vassa klor som en katt, bara han går på en så får man rivmärken efter honom. Fick senast rivmärken från honom idag och började blöda men det var inte hans fel. Hade inte honom från början som unge, han är en Omplacering kanin och köpte han när han var 6 månader gammal. Ska försöka göra buren till något positivt, men detta fungerar hittills bara när han är inne. Innan fungerade detta på honom ute men nu när det är vår så går det inte alls.

anonympajas
4/20/19, 8:17 PM
#9

Då är det inkallning som funkar bäst. Sitter den ordentligt ska det inte vara några problem alls. Har aldrig tyckt att kasta handduk skadar kaninens förtroende för ägaren. Min hona var väldigt aggresiv dem första åren, då funkade kasta handduk bäst för att undvika fighter. Min förra hane hade knappt blivit hanterad till en början (1 år gammal när jag fick ta hem honom), inkallning funkade bäst. Min nuvarande hane har inte varit i kontakt med människor något alls (nu 5 månader gammal. Haft honom i några veckor). Med honom kastar jag antingen handduken eller väntar tills han kommer fram. Mina kaniner rymde ofta förut, men nu när hagen är större har de inte rymt på länge (om jag vill säga glömmer stänga dörren eller så. Men då är det bara att vänta tills de kommer tillbaka haha). Så oftast rymmer kaninen mindre om hagen blir större.

Arcade-Foodie
4/20/19, 8:24 PM
#10

När han rymmer så ropar jag bara på honom, han brukar vara i skogen bakom huset. Så han kommer alltid tillbaks med fullfart, åtminstone lyssnar han alltid vid inkallning. Ända gången han ej lyssnade var när en katt låg och lurade.

Morötterna
4/20/19, 8:25 PM
#11

Om dina grannar medvetet har hundar lösa, och speciellt större hundar så skulle iallafall jag be dem att alltid ha hunden kopplad. Är så att men alltid måste ha sin hund kopplad ute om den inte är i en Hage eller gård.

Arcade-Foodie
4/20/19, 8:43 PM
#12

De har sina hundar lösa helt enkelt, stör mig inte exakt på det. Då största delen på gatan är hundägare eller katt ägare. Händer ibland att någon hund strosar iväg från deras tomt. Så vill inte exakt ha någon kanin lösspringande på tomten. Bor bara 2 min gå avstånd från en skog och andra hundägare släpper ofta löst sina hundar inne i skogen när de går. Så man får räkna med att en hund, tupp, katt eller något annat djur kan råka gå in i huset. Har även hänt att en räv gått in till en grannes hus. Vet om att de måste ha hunden kopplad och att det finns en lag på det.

Arcade-Foodie
4/20/19, 8:44 PM
#13

Jag kan bara göra det mer säkert för kaninerna istället och se till att de är bekväma och glada :)

Annons:
Villekaninen
4/20/19, 9:31 PM
#14

Gå till honom flera gånger om dagen, när han kommer fram till dig ge honom en godis, lyft upp honom några centimeter över marken , släpp ner honom igen och ge honom beröm och en godbit. Gör detta ofta, men bär inte runt honom bara lyft upp. När du har gjort detta ett tag fattar han att "jag ska inte in i buren, jag får godis" när han är helt okej med att göra detta kan du lyfta upp honom, gå 3-4 steg, släppa ner och ge en godbit. När han klarar allt detta kan du lyfta upp honom, sätta honom i buren, ge honom en godisbit och sen släppa ut honom direkt igen. Upprepa. På kvällarna så lyft upp honom i buren, och ge kvällsmaten direkt när han kommer in. Ha gärna kvällsmaten redo när han kommer in. Jag skulle inte använt mig av att valla med filtar och kompostgaller eftersom detta skrämmer kaninen och då blir den skrämd upp i buren, kaninen blir osäker, tappar tillit till människor och ser buren som en farlig plats. Tänk på att gå långsamt framåt och stressa inte ☺️

Brumelisa
4/21/19, 10:57 PM
#15

Använd 2 kompostgaller ihopsatta. Forma dem till ett V när du ska fånga kaninen. Är jättesmidigt att mota in kaninen mot befintligt staket eller nät med V- formationen. Hoppas du förstår hur jag menar.  När han är infångad i V:et mot staketet så bara lyfter du upp honom lugnt som du brukar göra.

Arcade-Foodie
4/21/19, 11:08 PM
#16

Håller på att lära honom att lägga ner huvudet mot marken så får han godis/ klappningar. Så han slutar undvika ens hand, han har inga problem att bli lyft. Kan vara sprallig om jag inte är snabb att ge stöd men han lugnar ner sig efter man kliat honom bakom örat. Idag gick det jättebra, att ta in honom i buren. Då han la huvudet ner mot marken när jag skulle klappa honom och jag kunde lätt lyfta upp honom till buren. Övade igår på att bli klappad på huvudet så får man en liten godsak när man är stilla. Men det kan ju ändras imorgon, han fick åtminstone en liten smarrig melon bit som han smaskade gott på i buren.

Mimmisco
4/22/19, 3:13 PM
#17

Testa att ta in han lite tidigare. Vet inte vilken tid du brukar ta in han men ksk 17-19 på kvällen. Försök också få han att komma fram till dig. Ha med dig nått gott när du kommer och ta han inte varje gång han får nått. Ist för att då lära sig att godis betyder att gå in kan du ända det till att de betyder att han bara får godis. Du behöver inte ge han nått sött. De räcker med pellets eller en bit knäckebröd. Men ha med dig lite olika saker varje gång. Så det blir som en överraskning. Lycka till:)

Arcade-Foodie
4/28/19, 7:34 PM
#18

Har nu börjat ta in honom, när jag ser att han sover. Lite svårt att veta vilka tider han sover men när han sover. När han sover så vill han inte springa omkring och leka eller röra på sig.

Upp till toppen
Annons: