Annons:
Etikettkaninungar-och-avel
Läst 688 ggr
anonympajas
2019-04-15 22:18

Frågor om kaninungarnas framtid

Hej. Här tänkte jag att jah kunde ställa lite frågor om kaninungarna så jag inte behöver göra en ny tråd för varje fundering. Hade varit super snällt om ni kunde svara på mina frågor! Så min första fråga är om man kan ha mamman tillsammans med en av ungarna som e hane? Såklart kastrerad. Altså kan de bo tillsammans tills någon av dem vandrar vidare t ängarna? Eller kan man bara ha en mamma o en unge som e hona tillsammans? Tack på förhand, anonympajas

Annons:
Morötterna
2019-04-15 22:28
#1

Man kan aldrig säga att några kan gå ihop. Men skulle ha mamma+unge (hane) till MAX när hanen är 3 månader. Eftersom han efter kan få ungar.

anonympajas
2019-04-15 22:46
#2

Jamen om hanen ör kastrerad? Alltså de får gå tsms tills han blir könsmogen o då kastrerss han o sen får de gå tsms igen

Namiko
2019-04-16 00:10
#3

Kaninerna måste säras på innan han blir könsmogen tills 4 veckor efter kastreringen för att inte riskera ungar.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

anonympajas
2019-04-16 10:47
#4

Ja men herregud kan de bo tillsammans efter det? Kan ni snälla svara på min fråga ist för att snacka om andra grejer?

Arcade-Foodie
2019-04-16 10:57
#5

De kan bo tillsammans, men det kan bli svårt/utmaning att sätta ihop med din andra hane :)

anonympajas
2019-04-16 11:39
#6

#5 tack för svar! Vi håller helt klart tummarna att en av ungarna är hona men bra att vara förberedd om det nu skulle va en liten grabb. Finns det någon chans att alla kan gå tillsammans (alla kommer vara kastrerade.) eller går inte det? Går dem docl inte ihop kommer Sune få hitta ett nytt hem :/

Annons:
Morötterna
2019-04-16 12:24
#7

Vissa har stora flockar med kaniner. Såklart finns det chans att alla kan gå tillsammans :)

anonympajas
2019-04-16 13:54
#8

#7 okej. Då provar jag släppa ihop alla tre när alla är kastrerade o hela. :D Är det så att hanarna inte kan gå tillsammans kommer Sune troligast få leta nytt hem, men vi får se. Det är ju ett tag kvar 😅

Morötterna
2019-04-16 14:41
#9

Man ska helst undvika hanar tsm men finns vissa som går ihop. Tänk bara på att läsa om hur man sätter ihop en flock och vad man ska vänja dem med samt hur :) Lyvka till

anonympajas
2019-05-11 22:25
#10

Tar upp denna tråd igen! Kaninerna blir på måndag 6 veckor. Vi ska kolla upp om vi kan fara till någon veterinär för att könsbestämma då vi inte blir så kloka på det. Förhoppningsvis är en av dem en hona så vi kan behålla. Men nu till mina frågor. När ska vi låta dem lämna mamman? Alltså få egna burar. Och om en av dem nu är hona och ska stanna, ska vi ändå sära på henne och mamman? Om vi nu ska behålla, när kan man öppna så den kan gå ner för rampen? 🤗 Om vi nu ska behålla, när kan man sätta ihop alla tre kaniner som tidigast? Oo en fråga om uppsättningen. Hela framsidan är ju Hage till både min hona (som e mamman) och hanen. Går det att låta kaninerna gå i en annan Hage pp baksidan i någon VECKA inför ihopsättningen. Blir hagen på framsidan då neutral? Vet annars inte vars vi ska sätta ihop dem :/

anonympajas
2019-05-12 09:05
#11

Skulle verkligen vilja ha svar om jag kan öppna till rampen. Städade ur hela buren igår och eftersom ungarna är så nyfikna fick dem sitta i en annan bur en stund. Satte dem på nedervåningen i den (en vanlig tvåvånings utebur som finns på de flesta djuraffäret) och efter ett tag märkte jag att dem gick upp för rampen (orkade inte ta bort den då det är väldigt svårt och dom skulle bara vara där i några minuter). Kan det skada dem på något sätt? Skulle vara bra att låta dom få hela buren då den inte är jätte stor o ja..

Linnea777
2019-05-12 13:00
#12

Väljer ni att behålla en hona kan den fortsätta att bo med mamman. 

Är de andra ungarna tingade brukar man sära de från mamman vid 7 veckor för att de ska vänja sig att vara utan henne. Men om det inte är bestämt när de andra kaninungarna flyttar kan de bo med mamman till de är ca 11 veckor. För efter det finns det en risk att hanarna (om det finns någon/några i kullen) blir könsmogna.

Du får känna efter lite själv när du vill släppa ihop kaninerna. Men jag skulle vänta några veckor så honan får återhämta sig efter kullen och kaninungen får växa till sig lite.

Hagen kommer tyvärr inte bli neutral för att de inte är i den på någon vecka. Släpp ihop dem i hagen på baksidan. Och när de sedan funkar bra ihop där kan du släppa ihop dem i hagen på framsidan.

Är kaninungarna 6 veckor kan du öppna till rampen. Om du vill kan du alltid sätta något på sidan av rampen för att minska risken att de ska ramla ner. Men tror inte att det är någon fara:)

anonympajas
2019-05-12 13:14
#13

Tack för svar!! Ungefär hur stor tycker du hagen bör vara vid ihopsättningen?

Annons:
Upp till toppen
Annons: