Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 531 ggr
[EM_L]
2019-04-15 20:34

Kanin som börjar bli lite gammal

Hej!

Kände bara för att få skriva av mig detta och några frågor.

Min älskade Mira på 5 år och fyra månader har börjat kännas lite gammal.

Hon är inte lika sprallig som hon brukar och skuttar omkring som hon gjorde när hon var fyra. Hon äter och dricker som hon ska och gör sina behov som hon ska.

I samband med detta så kollar jag hennes hälsa mer än vanligt. Kollar så att slemhinnorna ser bra ut och tänderna så att dem är fina.

Hon känns inte lika pigg och ligger ner oftare och sover. Brukar köra lite tricks med henne så att hon inte ligger och inte gör något. Hon får hoppa över låga hinder och springa fritt i lägenheten.

Vad tycker ni att man bör tänka på när man har en äldre kanin? Något man ska kolla extra efter?

/mvh

MEML

Annons:
missMoa
2019-04-15 21:02
#1

Jag skulle inte säga att 5 år o 4 månader e särskilt gammalt egentligen, men ha koll på allmäntillståndet o sånt

Arcade-Foodie
2019-04-15 21:21
#2

Vad för ras är din kanin, 5 år är inte så gammalt för en vanlig dvärgvädur men för en jättekanin är det gammalt. De kan bli lugnare men beteendet ska inte ändras så mycket. Om hon tillhör de mindre raserna, ha koll på hennes beteende och om det ändras mer kolla upp det hos en veterinär. För då kan det vara något underliggande som orsakar att hon inte beter sig som vanligt. Har en lite äldre kanin här hemma, hon sover största delen av dagen men är alltid på språng när hon ser folk, gör glädjeskutt i hagen och gräver som sjutton, stjäl mat från en mm. Men hon är en jättekanin och ska bli 6 år i maj :)

Linnea777
2019-04-15 22:09
#3

5 år är oftast ingen hög ålder för en kanin:) Det skulle kunna bero på fällning osv med tanke på att det är vår.

Upp till toppen
Annons: