Annons:
Etikettallmänt
Läst 840 ggr
ShirayukiWistalia
4/9/19, 1:59 PM

Kanin 2 månader Löper??

Hej, för ungefär 1 månad sen tingade vi tre kaninungar. Idag hämtade vi de. Vi hade redan två lite äldre kaniner, och en av de bet en av de små kaninerna och försökte para sig med den. Det var också bara två honor vi hade först och de vi hämtade nu vet vi ej könet på. Efter typ en halvtimma eller så satt vi och höll koll på alla kaninerna i buren, och jag  tog upp kaninen som hade blivit utsatt för otrevligheter av den större honan. Och hade henne en stund i mitt knä. Efter en stund såg jag att det var blod på min tröja, och jag lyfte upp honom/henne och kollade var hon/han blödde nånstans. De kom ifrån rumpan och man såg hur det hade bara typ runnit ut. "Löper hon om det är en hon?" Frågade jag de andra. Men de tyckte att det ska de ju inte göra vid bara två månaders ålder. Och jag är inte så bra på kaniner så jag vet varför det skulle blöda så mycket…

Tack på förhand för svar, blir väldigt tacksam om få reda på nån förklaring!

Annons:
Currson
4/9/19, 2:18 PM
#1

Hej! En kanin löper inte, alltså det kommer inget blod från hennes underliv. Det kan vara så att den äldre kaninhonan har bitit henne där omkring, finns det inga tydliga sår? Det kan förekomma blod om de har exempelvis urinsten eller något tok med livmodern om detta nu är en hona, men om det kan förekomma när kaninen fortfarande är så pass ung vet jag inte. Man brukar förövrigt säga att en kaninhona brunstar. :)

ShirayukiWistalia
4/9/19, 3:25 PM
#2

Tack!

Haha som sagt var kan jag inte så mycket så om djur och vet inte egentligen vad det heter så, men ja man kan se att det kommer från hennes underliv om det är en hon vilket det verkar vara, och kaninhonan som anföll henne bet henne inte,  jo ok hon bet henne i nacken men inte nära underlivet. Jag kan heller inte avgöra om det är ett sår eller inte inga sår eller. Som sagt, jag är inte så bra på sånt här, och ser inte så tydligt vad det är exakt. Om det hjälper så tog jag en bild.

anonympajas
4/9/19, 3:47 PM
#3

Far till veterinären!

Morötterna
4/9/19, 4:06 PM
#4

Ring vet och åk in!!

Villekaninen
4/9/19, 8:45 PM
#5

Åk till veterinär! Kaniner löper inte, sätt aldrig ihop så små kaniner med vuxna. Bebis kaniner har ingen chans att försvara sig mot vuxna kaniner. Låt ungarna bo i en egen bur tills dom är runt 4-5 månader, sen kan ni börja sätta ihop dom 🙂

Linnea777
4/9/19, 9:19 PM
#6

Satte du ihop tre kaninungar på två månader som ni inte vet om könet på med två äldre honor?! Förstår inte hur du tänker när du köper 3(!) kaninungar som du inte vet könet på och uppenbarligen inte vet så mycket om kaniner. Kaniner blir könsmogna vid 3-4 månader så ni kan inte ha kaninungarna ihop länge till för risken är stor att de blir ännu fler kaninungar då. Och är det hanar är risken stor att de börjar bråka.

Som de andra säger åk till veterinär!

Annons:
Currson
4/9/19, 9:51 PM
#7

Tycker nog det ser ut som det kan vara något sår där, eller är det bara torkat blod? Prova tvätta lite och se om det blöder fortfarande eller om det har slutat. Ta gärna en bild då också. Som många säger är nog det bästa att ta kaninen till veterinären. Ta inte åt dig av de tråkiga kommentarer du fått, vi alla var nya någon gång när vi började med kaniner. Jag skriver till dig privat!

Morötterna
4/10/19, 6:54 AM
#8

#7 skulle inte säga dumma kommentarer, mer att folk reagerar. ”Vi alla var nybörjare” ja, men då kanske vi, eller så är det bara jag, läst på om kaniner, hur dem brunstar eller att ha flera kaniner ihop eller att ena veta könet innan man sätter ihop. TS! Först RING VET! Om dem tycker du ska åka in så åka in. Kolla upp könet på kaninerna! Du kan inte ha hanar med hanar eller honor med hanar… Läs på lite mer om att sätta ihop, det tar tid och man får jobba på det.

Morötterna
4/10/19, 6:56 AM
#9

Förlåt, läser snabbt. Vaknade nyss… ber så mycket om ursäkt för att jag skrev ”dumma kommentarer” #7 ber värkigen om ursäkt! Menade den ”tråkiga” absolut inte dumma..

Currson
4/10/19, 9:06 AM
#10

#9 absolut att folk reagerat, syftade inte på att folk säger att TS ska höra av sig till veterinären. Det fanns en kommentar som stack ut lite extra. Vissa är oerhört snabba på att dra fram pekpinnen än att faktiskt hjälpa. Alla har inte läst på om kaniner, även fast man skulle vilja att de gör det. Kaniner är inget undantag från ex hundar och katter. Då det även där förekommer det att folk köper utan kunskapen som faktiskt behövs. Det är jättetråkigt, ja. Men vi måste också tänka på att eftersom TS skriver och ber om hjälp, är hon/han också öppen och villig att lära sig. Då är det bättre att skriva en informerande text som du gjorde nu, att man inte kan ha flera kaniner med varandra beroende på kön och dylikt. Den andra personen skrev direkt och syftade mest på att TS var dum i huvudet, det är just det jag tycker är tråkigt. Att man inte kan be om hjälp utan att bli dumförklarad. Hoppas du förstår.

Morötterna
4/10/19, 9:17 AM
#11

Förstår :)

Villekaninen
4/10/19, 9:36 AM
#12

Tycker du borde läsa min kommentar #5 TS :)

Linnea777
4/11/19, 6:32 PM
#13

#10 Jag menade aldrig att TS var "dum i huvudet" och uppfattade man min kommentar som det ber jag så mycket om ursäkt:)

Annons:
Upp till toppen
Annons: