Mat och utfodring

Vad använder ni för foder?

2019-04-09 11:09 #0 av: Currson

Hej! Är intresserad av vad ni använder för foder till era kaniner? Jag själv använder svenska foders kaninfoder. Tycker det är viktigt att det är ett svenskt foder, när vi har så bra råvaror just här. Hur tänker ni? Har ni tips på ett svenskt foder med bra näring i sig? Hur är ex Stampe som finns att köpa på granngården?

Anmäl
2019-04-09 11:40 #1 av: Morötterna

Köper pellets från ”Fäboden” i utanför danmarks kyrka. Tycker det funkar :)

Anmäl
2019-04-09 12:31 #2 av: Maboo

Kanin och marsvins-pellets/Carrier. finns att köpa på granngården

Anmäl
2019-04-09 14:01 #3 av: Currson

#2 är du nöjd med det? Har läst många som upplever att pälsen blir tråkig och att många tappat hullet på det fodret. Dock gamla trådar, kanske har gjort om fodret sedan dess.

Anmäl
2019-04-09 21:09 #4 av: Linnea777

Mina kaniner får en blandning av selective, carrier och havre. Tycker att carrier är ett bra foder särskilt när man blandar det med något som det är mer fibrer i (t.ex selective).

Anmäl
2019-04-09 21:12 #5 av: Karties

Mina kaniner får beaphar pellets som jag beställer från vetzoo, går ut efter innehållet mer för mina kaniner Skrattar

Anmäl
2019-04-09 21:56 #6 av: Currson

#4 ja okej! Vad jag förstod var det många som hade problem med att det var för lite fibrer i fodret. Är havre något du rekommenderar att ge? Varför ger du det?

#5 är det bra innehåll i det fodret? Hur ligger det prismässigt? Antar att det inte är svenskt??

Anmäl
2019-04-09 22:21 #7 av: Karties

#6 Den är inte ett svenskt märke, om jag hittar ett svensk märke som är lika bra skulle jag köpa det.

3 kg kostar 179 kr

Den består av 65 % timotej hö. Är spannmål fritt och har inga soja produkter, vill inte ha det i mina pellets ☺️

Fiberhalten är 25%, protein 13 % och fett halten ligger på 3%, kalcium är 0,6 %.

Så jag väntar bara på att hitta någon annan pellets som är bättre, så tänker jag byta igen 😊

Anmäl
2019-04-10 06:15 #8 av: tiger tok

Här får de nästan aldrig pellets. Lusern ibland.

"Djur pratar, men bara de som vet hur dem ska lyssna kan höra vad dem säger!!"
Anmäl
2019-04-10 09:59 #9 av: anonympajas

Min hona käkar cuni nature och complete cuni adult. Funkar super men tanken är att vi ska sluta med båda och gå över till typ selective eller något sånt. Sen får hon också lite havre :D ca 2 1/2 msk per dag nu när hon har ungar. Är det kallt så brukar hon få lite mer havre!
Min hane äter just nu inge pellets då han bor inne och behöver därmed inte behålla värmen på samma sätt som honan. Sen när han flyttar ut kommer han få smaka på lite pellets och tilk vintern kommer han få samma som honan kommer få 😊

Anmäl
2019-04-10 11:17 #10 av: Svea&Sabina

Jag ger mina kaniner Edel-pellets ;)
Två matskedar var varje kväll

Anmäl
2019-04-10 11:30 #11 av: NinniH

Nu är jag visserligen kaninlös, men den foderblandningen som jag tyckte bäst om när jag hade kanin senast var Carrier blandat med Agrobs Pre Alpin Wiesenflakes. Så den blandningen kommer jag troligen köra nu när det snart är dags för kanin igen. Eventuellt att jag byter ut Carrier mot något annat, beroende på hur hullet kommer bli på dem.

Kram Ninni
♥•*¨*•.¸¸♥ Chanipet Design & Foto ♥ ¸¸.•*¨*•♥

Anmäl
2019-04-11 18:37 #12 av: Linnea777

#6 Jag har ingen koll alls på vad havre innehåller men testade att ge det till kaniner för några år sedan och har sedan bara fortsatt. Kaninerna älskar det och det är perfekt att blanda ut med pelletsen. 

Anmäl
2019-04-12 14:35 #13 av: Katti

Hö.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Kennel Min Bästa Vän & Skullebo kaningård

Anmäl
2019-04-12 16:24 #14 av: tixEntry

Av pellets brukade Simba få 1-2 msk Selective om dagen (mer på vintern, mindre på sommaren), plus ibland som belöning. Han var ett riktigt matvrak ;)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.