Annons:
Etikettmat-och-utfodring
Läst 1144 ggr
Currson
4/9/19, 11:09 AM

Vad använder ni för foder?

Hej! Är intresserad av vad ni använder för foder till era kaniner? Jag själv använder svenska foders kaninfoder. Tycker det är viktigt att det är ett svenskt foder, när vi har så bra råvaror just här. Hur tänker ni? Har ni tips? på ett svenskt foder med bra näring i sig? Hur är ex Stampe som finns att köpa på granngården?

Annons:
Morötterna
4/9/19, 11:40 AM
#1

Köper pellets från ”Fäboden” i utanför danmarks kyrka. Tycker det funkar :)

Maboo
4/9/19, 12:31 PM
#2

Kanin och marsvins-pellets/Carrier. finns att köpa på granngården

Currson
4/9/19, 2:01 PM
#3

#2 är du nöjd med det? Har läst många som upplever att pälsen blir tråkig och att många tappat hullet på det fodret. Dock gamla trådar, kanske har gjort om fodret sedan dess.

Linnea777
4/9/19, 9:09 PM
#4

Mina kaniner får en blandning av selective, carrier och havre. Tycker att carrier är ett bra foder särskilt när man blandar det med något som det är mer fibrer i (t.ex selective).

Arcade-Foodie
4/9/19, 9:12 PM
#5

Mina kaniner får beaphar pellets som jag beställer från vetzoo, går ut efter innehållet mer för mina kaniner 😃

Currson
4/9/19, 9:56 PM
#6

#4 ja okej! Vad jag förstod var det många som hade problem med att det var för lite fibrer i fodret. Är havre något du rekommenderar att ge? Varför ger du det? #5 är det bra innehåll i det fodret? Hur ligger det prismässigt? Antar att det inte är svenskt??

Annons:
Arcade-Foodie
4/9/19, 10:21 PM
#7

#6 Den är inte ett svenskt märke, om jag hittar ett svensk märke som är lika bra skulle jag köpa det. 3 kg kostar 179 kr Den består av 65 % timotej hö. Är spannmål fritt och har inga soja produkter, vill inte ha det i mina pellets ☺️ Fiberhalten är 25%, protein 13 % och fett halten ligger på 3%, kalcium är 0,6 %. Så jag väntar bara på att hitta någon annan pellets som är bättre, så tänker jag byta igen 😊

tiger tok
4/10/19, 6:15 AM
#8

Här får de nästan aldrig pellets. Lusern ibland.

anonympajas
4/10/19, 9:59 AM
#9

Min hona käkar cuni nature och complete cuni adult. Funkar super men tanken är att vi ska sluta med båda och gå över till typ selective eller något sånt. Sen får hon också lite havre :D ca 2 1/2 msk per dag nu när hon har ungar. Är det kallt så brukar hon få lite mer havre! Min hane äter just nu inge pellets då han bor inne och behöver därmed inte behålla värmen på samma sätt som honan. Sen när han flyttar ut kommer han få smaka på lite pellets och tilk vintern kommer han få samma som honan kommer få 😊

[Svea&Sabina]2
4/10/19, 11:17 AM
#10

Jag ger mina kaniner Edel-pellets ;) Två matskedar var varje kväll

NinniH
4/10/19, 11:30 AM
#11

Nu är jag visserligen kaninlös, men den foderblandningen som jag tyckte bäst om när jag hade kanin senast var Carrier blandat med Agrobs Pre Alpin Wiesenflakes. Så den blandningen kommer jag troligen köra nu när det snart är dags för kanin igen. Eventuellt att jag byter ut Carrier mot något annat, beroende på hur hullet kommer bli på dem.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

Linnea777
4/11/19, 6:37 PM
#12

#6 Jag har ingen koll alls på vad havre innehåller men testade att ge det till kaniner för några år sedan och har sedan bara fortsatt. Kaninerna älskar det och det är perfekt att blanda ut med pelletsen.

Katti
4/12/19, 2:35 PM
#13

Hö.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Annons:
tixEntry
4/12/19, 4:24 PM
#14

Av pellets brukade Simba få 1-2 msk Selective om dagen (mer på vintern, mindre på sommaren), plus ibland som belöning. Han var ett riktigt matvrak ;)

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

Ulvelin007
4/12/19, 5:18 PM
#15

Rabbfor, tycker det funkar bra om man kompletterar med lite annan mat. det är ganska fett men om kaninen får lagom mängd så är det bra <3

_Aladdin_Vaiana_
6/21/19, 9:02 PM
#16

Ger mina kaniner 1/2 dl Selective Science kl 7 varje morgon ;)

Kanin.älskaren
6/22/19, 12:50 AM
#17

Min kanin får britcare

Rydén91
6/27/19, 6:59 PM
#18

Jag kör med Rabbfor funkar fint till mina jag hadde/har kvar

terrehest
6/28/19, 9:48 PM
#19

Jag har selective:)

Veranin
9/29/19, 10:07 PM
#20

#10 Köper du Edel i lösvikt i djuraffären? Jag tycker det blir dyrt men hittar ingen försäljare på nätet. Skulle vilja beställa i ganska stor mängd i taget. Hittar bara sajter som säljer till djuraffärer :(. tips??

Annons:
Veranin
9/29/19, 10:53 PM
#21

#10 igen.. Nu hittade jag denna sajt och beställde 25 kg (!) Star Edel kaninpellets för 279kr fast fraktkostnad: https://trofast.net/produkt/kaninpellets-star-edel/ Har möjlighet att förvara fodersäcken svalt men blev nästan lite rädd för mängden mat ;-). Mesta mängden mat jag köpt till djur hittills är 17 kg hundmat. Jaja, nu har våra två kaniner mat så det räcker ett bra tag..och jag slipper betala hutlösa summor för samma foder i lösvikt på djuraffären…

SabinaG
9/30/19, 2:21 PM
#22

Mina har Brit adult, funkar super bra och är bra för tänder och skonsam för magen 😊

Upp till toppen
Annons: