Annons:
Etikettutanför-ämnet-ot
Läst 1452 ggr
Suddgummi
2019-04-08 20:21

Kanin eller hare?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har sedan ungefär ett år tillbaka sett två stycken som hållit ihop från unge till nu, men vi blir inte kloka på om det är kaniner eller harar. Ena stunden tycker vi att det ser ut som harar och andra kaniner. Nyss satt en utav dem utanför mitt sovrumsfönster, så jag tog en bild och är nyfiken på vad ni tror. Hare eller kanin? (vet att bilden är långt ifrån bra, mobilkamera + skymning är inte den bästa kombon 😂)

Annons:
Arcade-Foodie
2019-04-08 20:55
#1

Ser ut som en kanin ^^

Arcade-Foodie
2019-04-08 20:56
#2

Då den inte är lika spinkig som en hare och smal, i allafall de harar jag har sätt :)

Morötterna
2019-04-08 21:17
#3

Skulle tro kanin eller vildkanin. En hare har långa öron, för att kunna höra och ta upp så mycket ljud som möjligt och har rätt så spinkig lång kropp för att kunna få upp farten. Dem väger oftast mellan 2-6kg En vildkanin väger mellan 1-2kg, korta öron och en mer liten kropp. Skulle tro antingen kanin eller vildkanin beroende på vart i landet ni lever. Har för mig att vildkanin mest förekommer i södra Sverige.

Suddgummi
2019-04-08 21:53
#4

Vi bor i Gästrikland, så vildkaniner har vi inte 🙂

Novachan
2019-04-08 22:03
#5

Ser definitivt ut som en kanin/vildkanin. Vet ej om det finns hybrider av kanin och hare, annars hade jag gissat på det.

Ser inte alls ut som en hare - om det inte finns flera varianter av harar i Sverige, inget jag vet. Bor en massa harar där jag bor så jag ser dem regelbundet på nära håll. Fel huvudform, för korta öron och ben, för tjock/kraftigt byggd.

Suddgummi
2019-04-08 22:19
#6

#5 Vi har sett både fälthare och vad vi tror är skogshare i området, men dessa två har helt fel kroppsform för att vara fälthare och är mycket mindre än både fälthare och skogshare. 

Har faktiskt också varit inne på om det skulle kunna vara korsning, men vet inte om det ens är möjligt.

Annons:
Arcade-Foodie
2019-04-08 22:57
#7

#5 Finns inga hybrider på harar och kaniner, då de inte kan få avkommor med varandra. Detta beror på att de är två helt olika arter, en vildkanin och en tamkanin kan få ungar tillsammans men aldrig med hare ☺️ Har den andra kaninen också viltfärgad eller en annan pälsfärg. Om båda är viltfärgade så kan de mycket väl vara vildkaniner. https://jagareforbundet.se/vilt/vilt-vetande2/artpresentation/daggdjur/vildkanin/

Arcade-Foodie
2019-04-08 23:01
#8

#6 Om det var en hybrid mellan fält hare och skogshare så skulle den se mer ut som en klassisk hare än en kanin ^^

Suddgummi
2019-04-08 23:14
#9

#7 #8 Det var det jag misstänkte!

 De har samma färg båda två (möjligt att den ena har lite mer inslag av brunt/ljusbrun). Finns det vildkaniner högre upp i landet än typ Skåne/Småland? Bor som sagt i Gästrikland och har aldrig sett vildkanin.

Leucanthemum
2019-04-08 23:49
#10

Finns vildkaniner/förvildade tamkaniner i Stockholmsområdet åtminstone :)

Arcade-Foodie
2019-04-09 06:39
#11

#9 Tror det finns vildkaniner upp till Gävle området men längre upp ska de inte finnas, då det blir svårare för dem att överleva. De finns oftare i södra Sverige :)

Sasha W
2019-04-09 13:51
#12

#11 finns även något på gotland som heter Rabbis

Currson
2019-04-09 14:09
#13

Skulle också säga att det där är kanin/vildkanin. Tycker dock att det ser mer ut som en vanlig kanin än en vildkanin då vildkaniner egentligen mest ser ut som ett mindre format av en vanlig hare, om jag inte missminner mig. Kortare öron, mindre kropp men ofta har de samma huvudform alltså väldigt smalt huvud. Men det kan ju också vara kvalitén på bilden som spökar.

Annons:
Upp till toppen
Annons: