Annons:
Etikettallmänt
Läst 507 ggr
Russinlimpa
4/6/19, 8:35 PM

Sätta ihop?

Hej, behöver lite tips? och råd. Bara lite positiva ord hade säkert också hjälpt då jag oroar mig otroligt mycket… Jag har just nu en okastrerad lejonhuvad dvärgkanin som är nånstans runt 10-11 månader gammal. Han är frigående i köket just nu pga flytt till lägenheten som inte hunnit bli kaninsäkrad än. Han ska kastreras så fort vi får möjlighet. Nu till det jag undrar över, vi kommer i början av nästa vecka ta hem en hona, dvärgvädur. Hon är 3-4år. Bor i uppvärmt stall. Okastrerad. Tanken är att ha henne i köket då det är lättare att få svalt där och att vi är där mycket så hon vänjer sig vid oss. Hanen får då bo i vår stora garderob (walk in closet) sålänge han är okastrerad då den också är kaninsäker. Men sen då? Brukar det gå bra att sätta en äldre hona med en kastrerad hane? Hur gör jag det på bästa sätt? Erfarenhet av att kastrera en äldre hona? :) Hanen har ingen erfarenhet av andra kaniner, mer än att han bodde med sin bror i förra hemmet o dem slogs… Såklart. Honan är van vid andra men vet inte om hon bott i grupp. Nu lever hon ensam i bur men med andra kaniner i burarna runt om. :)

Annons:
Linnea777
4/6/19, 11:47 PM
#1

Tror det kommer gå bra! En kastrerad hane går nästan alltid bra med en annan hona (och ännu bättre med en kastrerad hona). Det finns massor med trådar om hur man ska sätta ihop kaniner. Är honan 3-4 år och vid god hälsa och kondition tror jag att en kastrering skulle gå bra. Om hanen slogs med sin bror i det förra hemmet var det inte så konstigt då det väldigt sällan går att ha två hanar ihop. Det behövs nästan alltid vara två bröder som trivs bra ihop men som sagt går inte det heller alltid bra. Tror inte du behöver oroa dig:)

Russinlimpa
4/7/19, 12:12 PM
#2

#1 Tack! Precis det där jag behövde höra. :D Tanken är att om hon är frisk o kry så ska hon också kastreras. Vet bara inte när det blir isåfall då det inte finns någon kaninkunnig veterinär i närheten… :/ Vet att veterinären där jag ska kastrera hanen även kastrerar honor, men det är ingenting dem gör dagligen. Så känns lite osäkert, är ju svårare än att kastrera en hane. :)

Upp till toppen
Annons: