Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 717 ggr
MoasKaninNamn
4/5/19, 2:03 PM

Kanin sjukdomar?

Eftersom många säger att kaniner från djuraffärer kan ha ärftliga sjukdomar osv, så tänkte jag gå till veterinären för att kolla detta, kan det stämma så ber jag om ursäkt.  Om det är något så ska jag såklart betala för att min kanin kan få bli frisk får detta!

Annons:
Arcade-Foodie
4/5/19, 2:22 PM
#1

Ärftliga sjukdomar kan vara defekter som kanske är dolda, syns senare när den blivit äldre. Att den kanske får komplikationer mm. Men alla djuraffär kaniner har inte det, bara att de har en större chans att ha defekter då personerna som kanske avlade fram kaninen inte har koll, ute efter att få många kaniner mm Den kan också vara en bärare på genetiska sjukdomar som kanske ärvs till ungarna men blir först aktiv vid en dubbel uppsättning —-> ungarna blir sjuka, om fadern också bär på samma genetikssjukdom. Därför är det bättre att köpa kaniner från personer som har koll på sina linjer mm för att vara säker på att kaninen är frisk. Detta gäller även för Avel av kaniner. Hade en kompis som köpte en kanin från djuraffär, den var väldigt sjuk och levde bara upp till 2 år. Den hade många olika komplikationer som visade sig senare.

Morötterna
4/5/19, 6:05 PM
#2

Säger som #1 säger. Det med att köpa från djuraffär är inte det bästa eftersom man oftast inte vet något om leden det vill säga genetiska sjukdomar som man inte får avla med dubbeluppsättning av, defekter som blir värre genom aveln osv. Men vet inget om stammen liksom. Såklart är inte alla djur som får komlikationer. MINA åsikter om att köpa kanin från djuraffär är att min aldrig ska göra det eftersom man inte vet leden, det kan ligga någon sjukdom/effekt längre bak som visar sig senare, tycker att om en djuraffär ska få sälja kaniner ska dem va renrasiga med stamtavla så man kan se långt bak. Alternativt blandras med ett HB som ser minst 2 led bak. Och tycker om man har en djuraffärs kanin ska man inte hålla på att avla på en sådan, det kan dyka upp olika defekter, dubbelgener, sjukdomar eller så kanske det kommer färger som man inte alls tänkt och det kan även ställa till det. Men updatera med svaret från vet, gärna även vilken klinik och om dem kan något om kaniner :)

Upp till toppen
Annons: