Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 955 ggr
Morötterna
4/3/19, 8:10 AM

Vaccin- Uppsala

Hej! Har sökt men hittar inget om att någon sjukdom ska ha brutits ut här omkring Uppsala. Har ni några erfarenheter om det här? Om ni har det, vilken sjukdom? Vart kan man vaccinera mot det, har inte hittat någon klinik som har vaccin till kanin. Tack på förhand! :)

Annons:
[Svea&Sabina]2
4/3/19, 10:32 AM
#1

Jag undrar också vad man ska vaccinera mot i Uppsala

Arcade-Foodie
4/4/19, 10:17 PM
#2

https://www.sva.se/djurhalsa/andra-djurslag/kanin-sjukdomar/kaningulsot Information, vilka områden som behöver vaccineras. Men om man håller på med hoppning och kommer i kontakt med andra kaniner, så tycker jag att man ska vaccinera sina. Men alla kan göra som de vill :)

Morötterna
4/5/19, 6:46 AM
#3

Hade visst funnits i Uppsala… och så tävlar man såklart. Vet du vart man kan vaccinera? Hittar ingen klinik som gör det här.

Arcade-Foodie
4/5/19, 7:26 AM
#4

Har du ringt omkring och frågat, själv ringde jag till en veterinär klinik som specialliserade mot hund och katt men hade kastrering på kaniner och frågade. De sedan gav tips? vilka som hade vaccinering till kaniner och gav mig nummer till dem. Du kanske kan också göra så för att få reda på om de vaccinerar kaniner :)

Arcade-Foodie
4/5/19, 7:27 AM
#5

Om ni har någon smådjursklinik är det stor chans att de har vaccinering :)

Morötterna
4/5/19, 7:43 AM
#6

Sökte runt, finns en klinik ca 1 timme från mig där gulsot 1+2 kostar 400kr. Är dock osäker på om jag ska vaccinera. Mamma måste godkänna det och vet inte om hon vill. Vet ingen där jag bor som vaccinerar.

Annons:
Arcade-Foodie
4/5/19, 8:35 AM
#7

Så är det ibland. Mina föräldrar skulle aldrig vilja stå för kostnaden att vaccinera något husdjur. Därför skaffade jag mina när ja själv har körkort och kan betala allting själv, även fast man kunde göra något roligare med pengarna :)

Morötterna
4/5/19, 9:46 AM
#8

Jag har råd, det har jag, men det är mamma som tycker jag inte bör lägga så mycket pengar på dem. Jag betalar mat, spån, hö och om det är något extra som godis, leksak eller om något burtillbehör bör bytas ut :) För ca 2 månader sedan betalade jag även kastrationen. Får 300kr i månades peng så sparar just nu då vi ska till Ullared. Men i helgen ska jag förhoppningsvis köpa kompostgaller samt märlor. Om det kommer ett utbrott av någon sjukdom nu skulle jag såklart vaccinera.

Arcade-Foodie
4/5/19, 10:53 AM
#9

Skulle aldrig ens ha råd att äga kaniner förr eller ha tiden. Lägger 1000 kr i månaden på kaninerna, men kostnaderna kommer gå ner. När jag kan köpa hö på bal istället från bönderna, hö kostar mycket när man bara kan köpa det från en djurbutik :)

Morötterna
4/5/19, 11:58 AM
#10

Köper en ”bal” som kostar runt 200kr som räcker runt 2-3 månader, inte helt säker dock haha. Men betalar det mesta till kaninerna helt själv och är 12 så är väldigt stolt haha. Men har just nu 1300kr och ska spara till Ullared samt köpa kompostgaller och märlor vilket kommer kosta nästan 300kr.

[Maria-Gerbiler]
4/6/19, 4:01 PM
#11

Jag bor i Uppsala och vaccinerade mina kaniner på Ultuna. Det kostade 550 per kanin för RVHD 1 + 2 så 400 kr är billigt enligt mig.

[Maria-Gerbiler]
4/6/19, 4:12 PM
#12

Mitt intryck är att det inte är så vanligt att vaccinera kaniner i Uppsala, men det behöver ju inte betyda att det är rätt.

[Svea&Sabina]2
4/8/19, 4:50 PM
#13

#9 hur många kaniner har du? Jag har tre och lägger bara 400kr i månaden. Jag ska börja köpa hö från bonde och då blir det ca 100kr mindre att betala i månaden.

Annons:
Arcade-Foodie
4/8/19, 5:10 PM
#14

#13 Har också 3, egentligen skulle en säck hö räcka i två månader för två av mina kaniner. Men har en jättekanin som äter en stor cykelkorg hö varje dag, så det blir mycket hö som går till henne. Anledningen att hökostnaden är så mycket för mig, köper från djuraffär och en säck kostar 250 kr. Prövat andra djurbutiker hö som är billigare men min lilla dam blir dålig i magen, så får hålla mig till de hon kan äta 😂 Men till sommaren ska jag köpa hö från bönder som finns i när området, var lite väl sent ute förra året. Då det är många som äger betesdjur och hästar i mitt område, så allting var slut :/

Morötterna
4/16/19, 4:33 PM
#15

Känner mig så dum nu, hittar inte kliniken som kostade 400kr🤦🏼‍♀️ Ska försöka mitt bästa nu så jag hittar, skäms på mig.

Upp till toppen
Annons: