Annons:
Etikettkaninungar-och-avel
Läst 1085 ggr
Currson
2019-04-02 21:30

Könsbestämning samt färg

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Kan någon hjälpa mig att könsbestämma en kaninunge. Jag lutar åt hona, men jag kanske har fel? Någon som har tips? på hur man ser tydligare?

Annons:
anonympajas
2019-04-02 21:35
#1

Skulle också säga hona

Currson
2019-04-02 21:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Någon som förövrigt vet vad detta är för färg? Finns det någon benämning på just den här färgen?

Villekaninen
2019-04-02 21:56
#3

Skulle nog säga Viltgul Japantecknad 😊

Currson
2019-04-02 22:04
#4

#1 tack! Hoppas verkligen att det är en hona. #2 Tack! Finns det benämning på alla olika färger som en kanin kan ha? Förutom ex svartvit antar jag. Vet du någon bra sida man kan kolla på och lära sig olika färger?

thistletoe
2019-04-02 22:13
#5

Den rätta benämningen är japantecknad gul/svart. Ser dåligt på bilden hur det vita ser ut så jag kan inte säga om det är wienertecknad eller nån brokad färg det handlar om. Har du nån bättre bild? Vad är det för färger på föräldrarna? Alla olika färger och teckningar har olika benämningar, inklusive "svartvit" (som kan innebära en rad olika färger, tex manteltecknad svart, white svart, japantecknad svart/vit, schecktecknad svart för att ta några exempel). Tyvärr försvann kaninfarg.se eftersom domänen var för dyr tyckte grundaren, där fanns egentligen allt. Jag har tyvärr inte hittat något liknande. Tror det kan finnas grundläggande info på kaninmagazinet.se i alla fall. Och ja, det är en hona😊

Currson
2019-04-02 22:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

#5 tack!! Har ingen bra bild på mamman. Detta är dock pappan. Ska försöka få till en tydlig bild på bebis, men det här med att sitta still är ju inte alls roligt.. Syskonen är allihop i samma färgtema. Är benämningen olika beroende på hur de är tecknade? Jag har aldrig riktigt tänkt så mycket på färger mer än att det vart roligt att faktiskt veta vad det är för benämning, det här med färger på kaniner var ju en djungel! Vad skulle du säga är färgen på pappa?

Annons:
Currson
2019-04-02 22:47
#7

Ska även tillägga att detta är en tjuvparning. Läst på några sidor att vissa färger som paras kan skapa defekter. Är det ”ok” att para dessa färger? Eller bör jag vara orolig för bebisarna? Alla verkar friska och glada. Mamman är i samma ”färgtema” som bebisarna.

thistletoe
2019-04-03 09:38
#8

Pappan är Otter svart. Är det en vit fläck jah ser på nosen så är han wienertecknad också. Varken Otter eller wiener ger defekter oavsett Vilken färg? de kombineras med så det är ingen fara! Benämningen är olika beroende på teckning och färganlag. En del anlag är samma, men heter olika beroende på hur de yttrar sig. Manteltecknad och schecktecknad är tex samma anlag men två helt olika färger.

Currson
2019-04-03 11:05
#9

Okej vad bra!! Blev lite orolig där för ett tag. Jag tar ju hand om kaniner som blivit vanvårdade, denna herre har haft kul med honor flera gånger eftersom de rymt ifrån burar och dylikt. Ingen som direkt brytt sig och deg har blivit en del kaniner.. tyvärr. Några hanar har blivit svarta med en vit nos och vit prick i pannan, vad jag läste kan det visa anlag för vit med blåa ögon? Blev ju jättefascinerad! Undrar vart det anlaget kom ifrån.. Allt började med här att de köpte en djuraffärskanin för flera år sedan. De sa i djuraffären att det minsann var en hane. Efter ett tag köpte det den hanen på bilden och hade de i en avdelad hundgård, hanen var ju dock väldigt intresserad av att komma in till den andra ”hanen”. Oj vad dom är snälla mot varandra tänkte vi, tills det satt en svartvit fluffig sak vid de två ”hanarna”, och det inte var så konstigt längre. Djuraffärskaninen var alltså inte en hane, efter de har hon hunnit få några kullar.. Kan den vita pricken på hanen ange att det är från honom anlaget kommer ifrån? För det är en väldigt stark vit prick.

thistletoe
2019-04-03 12:58
#10

Ja, det vita är definitivt hans "fel" i så fall, wienertecknad kallas det och är ett dominant anlag. Dubbelt anlag för wienertecknad ger mycket riktigt vit blåögd.

Currson
2019-04-03 13:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#11

Tack så jättemycket! Har lärt mig massor av dig nu!! Är väldigt fascinerad just nu, haha 🤩 så coolt att man kan få veta så pass mycket från att bara kolla färgen! Här kommer ytterligare bilder på bebis, försökte få en på hennes vitare parti men det är svårt. Det är inte en markant linje som skiljer från det vita, utan mer att det liksom ”fadear” in i den ”krämvita” färgen.

thistletoe
2019-04-03 16:31
#12

Inga problem! Hon är lite lurig, för japantecknad oavsett färg finns i tre varianter; en viltfärgad, en enfärgad och en Otter. Din brud är viltfärgad, som syns i det vita runt ögon, nos och på magen. Viltfärg är dominant och därför mest vanligt på japantecknad. Hade hon varit enfärgad hände hon inte varit vit runt ögon, nos och på magen och hade hon varit Otter hade det vita kantats av brunt likt pappans teckning. Vad jag har svårt för är att avgöra om det vita på bröstet kommer av att hon är ljust gul eller om det faktiskt är wienerteckning. Med tanke på fadern är det inte otroligt, men jag vågar inte säga riktigt säkert. Kanske finns det nån fler som har nån åsikt?😊 Riktigt söt är hon i alla fall!

Currson
2019-04-03 21:45
#13

Tack så mycket! Just schackbrädet på ryggen har många av ungarna haft. Tycker det är lite kul. En hade hela rumpan fylld med jättetydliga rutor. En tidigare kull (rätt längesedan nu) var 2 systrar halva svart och halva viltgul i ansiktet, det roliga var ju att de hade tvärtemot varandra så om du satte ihop deras sidor med varandra blev det en till kanin 😂. Jamen visst är hon! Tänk om de kunde stanna i den här storleken hela livet 😍

Annons:
Upp till toppen
Annons: