Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1427 ggr
anonympajas
4/1/19, 9:20 PM

Tjuvparning! Hjälp!

Vill banka in huvudet på mig själv.. Min 3 åriga hona och 2 åriga hane hann visst para sig under dem 2 minuterna jag var o fixade vatten.. Hade ingen aning om det, nu ikväll hittar jag ungar i honans hus. Vad ska jag göra? Honan verkar må bra, tvekar dock på att ungarna överlever då det är hennes första kull o så.. Men vad måste jag tänka på? Ge mig alla tips? ni kan! Har smått panik

Annons:
Arcade-Foodie
4/1/19, 10:27 PM
#1

Se till att inte störa henne för mycket, att hon känner sig säker och har det lugnt. Kolla att de har stora runda magar ——> betyder att hon matar dom. Kanin mammor matar ungarna oftast 1 gång om dagen och sen är hon inte med ungarna resten av dagen. Deras beteende att skydda, så bli inte förvånad över att hon inte är med dem och att du aldrig ser henne mata dem. Så var inte allt för mycket på henne, hon kanske är en bra mamma och klarar av att ta hand om ungarna. Det vet man aldrig. Du bör också öka mängden mat hon får, då hon är diande och kommer behöva mer energi. Hoppas allting går bra för dig och dina kaniner.

anonympajas
4/1/19, 10:35 PM
#2

Tack för svar! Vi kollade bara lite snabbt om det verkligen var ungar (bara kollade, rörde inget) nu på kvällen. Hur kan jag kolla om hon matar dem? Tvekar såklart på att dom kmr överleva men hoppas kan man ju alltid.. Tack så mkt!

Arcade-Foodie
4/1/19, 10:58 PM
#3

https://www.djurvardguiden.se/artikel/uppfodning-av-kaninungar/ Men kolla på morgonen om ungarna har fyllda magar, så har hon matat dom. Har aldrig haft kaninungar, bara lånat ut min hane till Avel någon gång. Så är inte bra på Avel, har bara läst om Avel :3

anonympajas
4/2/19, 7:07 AM
#4

Oki kan man lyfta upp o kolla redan nu?

anonympajas
4/2/19, 7:26 AM
#5

Tog mig en snabb titt (tig bara bort allt hon boat över) o räknade. Verkar bara vara 2 😬 Tvivlar på att de överlever efs det är så kallt men men..

Morötterna
4/2/19, 7:45 AM
#6

Hur ser magarna ut? Magra eller runda oh stora?

Annons:
anonympajas
4/2/19, 7:59 AM
#7

Det ville jag inte kolla, men råkade peta lite o de verkade vara hyffsat runda. Men kan ja ta upp dem o kolla mer ordentligt eller är det för tidigt?

Morötterna
4/2/19, 8:20 AM
#8

Uppfödaren kollade alla ungar från dag 1, men vissa väntar tills dem lämnar boet själva

anonympajas
4/2/19, 8:24 AM
#9

Okej så ja kan hålla i dem lite?

Arcade-Foodie
4/2/19, 11:16 AM
#10

Det beror ärligt talat hur din hona är, vissa honor har inga problem andra kan reagera negativt. Men detta gäller ju för alla djur helt enkelt. Själv skulle jag bara ha koll och inte hålla på för mycket tills ungarna har blivit lite äldre. Då din hona är första gången mamma. Det är bra att magarna på dom är runda.

Currson
4/2/19, 11:31 AM
#11

Många brukar gå efter hur kaninmamma är med människor runt sig, är hon van med att du ofta är vid henne? Blir hon stressad? Gillar hon inte riktigt närkontakt? - har hon inga problem med att du är nära så borde det inte vara några problem. Jag själv tar hand om kaniner som har blivit vanvårdade varav det varit några kullar eftersom de har rymt ifrån sina burar, och dylikt. De har inte varit tama, men jag brukar för allas bästa ta upp och kolla hur de går för dom. Som tidigare sagt, ta upp och kolla om magarna är runda och fina. Detta kanske isf pågår under 5-10 min. Alla kaninungar har klarat sig finfint trots att mamman har varit rädd för mig när jag kollat till dom. Många har idag egna hem och mår hur bra som helst. Slutsats; mamma har inte ignorerat de och låtit de dö för att jag varit där. Några kaninungar har jag hittat utanför boet, utan att vi ens har varit inne hos honan eller märkt kaninungar öht. Om det skulle vara så att honan inte skulle bry sig om sina ungar, är det många gånger så att det är något fel på ungarna. I det vilda lämnas det svaga för att inte locka till sig rovdjur till resten av kullen, bättre att en dör än att alla dör är väl tankesättet där. Sen kan det självklart vara andra saker som gör att kaninungarna dör, men jag tror att mamma är väl medveten varför isf. Lycka till! PS. Jag skriver endast ifrån egna erfarenheter och vad som funkar alla gånger för MIG, vad som är rätt och inte är inget jag yttrar mig om.

anonympajas
4/2/19, 3:03 PM
#12

Okej! Min hona är väldigt kelsjuk och verkade inte bry sig när jag kollade förut! Då kollar jag lite noggrannare ikväll, om hon inte säger till 😊 Tack för all hjälp! Kommer nog tbx med fler frågor

anonympajas
4/3/19, 7:54 AM
#13

Kommee tillbaka med lite fler frågor.. Detta är som en mer allmän fråga. Just nu har jag ju honan(3 år), en kastrerad hane (5 månader) osså dedär två ungarna. Tror ni det skulle gå att sätta ihop honan hanen o en av ungarna(om det finns en honA)? Vi vet ju inte om de överlever men ändå eeh

Annons:
Arcade-Foodie
4/3/19, 8:08 AM
#14

Det går bra att göra, så länge de kommer bra överens med varandra 😊

anonympajas
4/3/19, 8:40 AM
#15

Oki så åldersskillnaden spelar ingenroll?

Arcade-Foodie
4/3/19, 9:26 AM
#16

Det spelar oftast ingen roll, mer om deras personligheter passar varandra.

anonympajas
4/3/19, 10:47 AM
#17

Okej. Ska jag låta dem träffas 1 o 1 först o sen i grupp elr alla i grupp direkt? 1 o 1 först va? O när kan man isf låta ungen träffa dem andra? Typ 10 veckor? Elr

Arcade-Foodie
4/3/19, 11:03 AM
#18

Låt honan vara med sin unge, sära inte på dem. Annars kanske de bryter sitt band, de byggt upp. Sätt ihop alla i ett häng tillsammans.

Arcade-Foodie
4/3/19, 11:16 AM
#19

Ungen kan vara hela tiden med sin mamma, du behöver ej sära på dem. Så länge mamman inte har några problem.

anonympajas
4/3/19, 11:21 AM
#20

Okejj 👍 Tack för all hjälp!

Annons:
Morötterna
4/3/19, 1:47 PM
#21

På något sätt har jag för mig att man måste sära på ungarna och mamman sen vänja in dem igen haha. Ser dock inte varför, kan dock vara så att det är inom hoppningen. Någon som kan hjälpa mig få allt på plats? Haha

anonympajas
4/3/19, 9:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Okej.. vill inte göra fel så fler får gärna hjälpa till! Tänkte ändå "ensamträna" ungen men vill inte göra fel! Tog lite halvdana bilder ikväll. De båda är otroligt livfulla o piper mkt

Morötterna
4/3/19, 9:23 PM
#23

Vadå ensamträna? Den är väl inte ens 2 veckor?

anonympajas
4/3/19, 9:37 PM
#24

Nej gud inte än! Ungarna är bara tre dagar än så länge, tänkte snarare att jag skulle ensamträna när de blir typ 7 veckor elr nå sånt haha vet it

Arcade-Foodie
4/3/19, 9:48 PM
#25

En kanin behöver inte ensam träna och att sära på kaniner som kommer överens. Kan sluta upp med att de börjar bråka eller att mamman stöter bort ungen. Men detta kan hända även senare, då ungen blir könsmogen.

anonympajas
4/3/19, 9:50 PM
#26

Så det är 50/50 om mamman o ungen kan bo tillsammans?😬

Arcade-Foodie
4/3/19, 10:05 PM
#27

Oftast så funkar mamma och dotter. Men ibland kan konflikter ske, fast det är sällan. Det kan hända bråk när de blir hormonella/brunst men det är något man aldrig kan veta. Hur de kommer bete sig då, bästa är att kastrera för att undvika sådana situationer.

Annons:
anonympajas
4/4/19, 8:31 AM
#28

Mm.. vill så gärna ha kvar en unge då deras pappa var väldigt speciell för mig (han gick bort föt ett tag sedan).. men då måste alla kaniner kunna bo tsms 😓

Linnea777
4/4/19, 10:23 AM
#29

Har kaninerna en stor bur och får mycket aktivering är det nog ingen stor risk att de börjar bråka. Men lite små tjafs får man nästan alltid räkna med när man har kaniner ihop. Som #27 skriver är det bra att kastrera. Tar bort risken att honorna skulle få livmodercancer och ökar chansen för att de ska trivas bra tillsammans.

anonympajas
4/4/19, 2:08 PM
#30

Burarna ja har nu är tre dubbelfackare. Två st är 105(ish)×60×50 o den sista är 150×60×50. Tanken är då att kaninerna kommer få bo i båda 105 burarna (vi ska på nåt sätt bygga ihop dem haha) på sommaren o 150 buren på vintern, då alla våningarna är upphöjda från marken o den är stabilare o håller ute mer kyla. Stor Hage till det som dem får vara ute i hela dagarna. Tror ni de kommer bråka mkt då? 🧐 är rädd för att kastera mim äldre hona då hon är så gammal, o min förra hane dog under kastrering så vågar inte kastrera någon annan 😓 men men..

Morötterna
4/4/19, 3:59 PM
#31

Dina burar är tyvärr inte lagliga och är väldigt små om dem är 105 cm på längd. Om du inte skulle lyckas bygga ihop dem två finns det risk för bråk ja. Bra ändå att du har en Hage till :)

anonympajas
4/4/19, 5:12 PM
#32

Lagliga är dem?

anonympajas
4/4/19, 5:14 PM
#33

Är inte helt säker på måtten men lagliga är alla tre

Morötterna
4/4/19, 6:49 PM
#34

Okej.

Annons:
Arcade-Foodie
4/4/19, 7:06 PM
#35

Om du slår ihop burarna så kommer det att gå jättebra :)

Linnea777
4/4/19, 8:07 PM
#36

Jag vet att det kan kännas jobbigt att kastrera honan eftersom du hade förlorat en kanin innan. Risken för att det inte ska gå bra finns alltid men är hyfsad liten. Risken för att honor över 4-5 år får livmodercancer tror jag är runt 80%. Men det är ditt egna val hur du väljer att göra:)

Morötterna
4/4/19, 8:11 PM
#37

Risk att dö under narkos är 2% Risken att få livmoder canser är 80%

Linnea777
4/4/19, 9:17 PM
#38

Sen finns också risken för att honan inte klara av att återhämta sig efter kastrering. Men är 100% säker på att antalet kaniner som inte överlever narkos eller återhämtningen är mycket mindre än de kaniner som dör i livmodercancet.

anonympajas
4/5/19, 5:46 PM
#39

Jo.. Men är så jäkla nojjig när det gäller kanin o veterinär 😫

Morötterna
4/5/19, 6:07 PM
#40

TS jag kastrerade min hona för ca 2 månader sedan och allt gick bra! Såklart är man sjukt orolig och nojig, man vill ju sin familjemedlem dens bästa. Men tänk på hur liten chans det är med kastrering och jämför med risken för livmodercancer. Önskar er all lycka nu! :)

Arcade-Foodie
4/5/19, 6:10 PM
#41

Kastrerade min lilla hane nygligen och han är 2 år, det är inte lika farligt som för honor men fick vänta med honom då han vägde bara runt 400 g när han var 1 år, han växte väldigt långsamt xD Allting gick bra, 3 år är inte gammalt, försök att göra kastrering hos en veterinär som är vana att sterilisera honkaniner så kommer risken att minska extrem mycket att din kanin dör. Än att göra det hos en veterinär som inte är van.

Annons:
anonympajas
4/5/19, 7:29 PM
#42

Jo.. får kolla upp lite.. kastrering är oavsett vad inte aktuellt i nuläget.. 💕 Hade nog bara otur med min hane.. Vill inte kastrera hos den veterinären igen..de är duktiga med djur men ska (som ni föreslagit) försöka hitta någom veterinär som vet exakt vad den gör o så. Iallfall. Ungarna mår bra, spralliga och runda om magen. En ser ut att vara lite grå/svart o en mer blå/svart. Håller tummarna att de blir lite olika i färgen och att iallfall en av dem är hona så vi kan behålla en💕

Arcade-Foodie
4/5/19, 7:35 PM
#43

Va roligt att det går bra med ungarna, när de har lämnat boet, se till att umgås med kaninerna mycket så de blir tama :) Kaninungar är riktigt gulliga och söta, speciellt hur lekfulla och nyfikna de är ☺️

anonympajas
4/6/19, 1:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

Snart en vecka gammla. En är mer livfull än den andra, men båda är runda om magarna så hoppas de klarar sig.

anonympajas
4/8/19, 7:24 AM
#45

Fler bilder om någon är intresserad 😅

anonympajas
4/8/19, 7:24 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46
anonympajas
4/8/19, 7:24 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47
Kanin.älskaren
4/8/19, 5:51 PM
#48

Aww dem är så gulliga❤🤗

Annons:
anonympajas
4/10/19, 10:17 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#49

Ellee Hur!😍 tio dagar idag. Nästan omöjliga att ta bilder på, dem rör sig så mkt

anonympajas
4/10/19, 10:17 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#50
Lona
4/10/19, 4:56 PM
#51

Åååhh, öronen! ❤️ ❤️❤️ TS, som du var inne på så om du väljer att kastrera din hona så var noga med val av klinik! Kolla inte för mycket på priset utan kompetensen och rutinerna är det viktigaste. Sen vet jag inte om det är samma sak med kaniner som med många andra djur (inklusive människor) att det ofta är mindre risk om man söver med gas. Alla kliniker har inte tillgång det så kika gärna lite på det med.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Arcade-Foodie
4/10/19, 4:59 PM
#52

Vilka sötnosar, får en att vilja skaffa en till kanin. När man ser så söta kaniner 😂

anonympajas
4/10/19, 8:00 PM
#53

Jo visst är de söta 😍 En verkar ha vara mer som mamman och en mer som pappan, så håller tummarna att iallafall den som är som pappan är en hona 🙈. Ham var så underbar så tror nog den också kommer bli det 😍. Jo.. Har lite frågor om livmodercancern och kastreringen. 1. Är det samma som med hundar, att om de fått en kull med ungar kan de inte få livmodercancer? 2. När ska vi kastrera honan om vi nu hittar en bra klinik? Ska vi vänta till hösten ellee göra det nu till sommaren? 3. Kan ungen (om det nu blir en hona) bo med mamman tills den är redo att kastreras eller ska vi sära på dem tills den också är kastrerad?

Lona
4/10/19, 8:16 PM
#54

#53, Att (hund)tikar inte skulle få livmodercancer eller livmoderinflammation om de haft en valpkull är bara en myt. Finns ingenting som stödjer den teorin.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

anonympajas
4/10/19, 8:17 PM
#55

Okej då måste jag bara fått det om bakfoten

Annons:
anonympajas
4/10/19, 8:40 PM
#56

En till fråga! Honan bor just nu i en dubbelvåning, så hon har en ramp i buren. Hur ska jag göra när ungarna blir stora? Tänkte spika för hålet så inte ungarna kan ramla ner för rampen men då kan ju inte honan gå ut i hagen? Vill inte heller kasta ut honan i hagen bata sådär, hon vill nog kunna hålla lite koll på ungarna o så.. vad ska jag göra?😫

[Svea&Sabina]2
4/11/19, 6:43 AM
#57

#56 Det kan vara skönt för honan att få vara ifrån sina ungar ibland när dem blir äldre. Ta ut honan i Hage och spika iför öppningen i golvet. Om ungarna ramlar ner så kan dem ju rymma från hagen.

Arcade-Foodie
4/11/19, 7:37 AM
#58

Du kan sätta en kant vid rampen, så ungarna kan först ta sig över när de är tillräckligt stora. Du behöver inte vara orolig över det. 1. Det spelar ingen roll, risken för en tumör i livmodern utvecklas finns fortfarande även fast forsking visat sig att det minskar för kaniner som har haft kull (läste någon forskning rapport om det men kan inte exakt säga det är så, då jag inte har läst flera andra rapporter och sätt deras resultat.) Men det fortfarande en stor chans att de får problem med det senare i livet. Bättre att ta bort den chansen helt, när hon ändå är bara en vanlig sällskapkanin. 2. Bäst är att kastrera under hösten för värme frodas bakterier och virus bättre, men fuktigt gör också att bakterier/virus kan växa men bäst är att hon kan vara inomhus under kastreringen så du kan ha koll på henne i en kontrollerad miljö, tills såret är läkt någorlunda. 3. Ungen kan vara med sin mamma till kastreringen, så länge det inte uppstår allvarliga bråk mellan dem.

anonympajas
4/11/19, 8:53 AM
#59

#57 kommer aldrig tvinga ut henne i hagen, hon måste ha chansen att gå in när hon än vill.. #58 jo jag hade tänkt det.. kollade till ungarna imorsr o de har öppnat ögonen så måste börja fixa rampen nu 🧐 Tack för all hjälp! Kanske kastrerar nu i sommar? Då kan hon bo inne i någon vecka utan några svårigheter att gå ut igen när såret har läkt

Morötterna
4/11/19, 9:57 AM
#60

Kastrera inte på sommaren, större chans för infektioner mm som med människor, vänta till hösten istället :)

anonympajas
4/11/19, 10:30 AM
#61

Jameen kastrerar jag på hösten måste hon ju bo inne hela vintern

Morötterna
4/11/19, 11:15 AM
#62

Kastrerar du på sommaren är det väldigt riskfyllt med sår…. men du väljer vad du vill utsätta henne för…

Annons:
Arcade-Foodie
4/11/19, 11:24 AM
#63

Du kan göra under sommaren men se till att hon är i en steril miljö, du håller allting rent så går det bra :3 Det ökar risken men så länge du kan hålla miljön rent så går det bra. Finns ju alltid risker.

anonympajas
4/11/19, 11:38 AM
#64

Jo jag tänker att hon kanske får bo i vårat gästrum då.. där är det lugnt och lätt att hålla rent. Kastrerade våran förra hona på sommaren/våren. Det gick jätte bra och hon bodde tom ute 🤔

anonympajas
4/11/19, 11:44 AM
#65

Men ska diskutera lite me min familj så alla är med på det.. måste även hitta en veterinär som är van vid att kastrerakaninhonor då jag inte vill riskera någonting i onödan

anonympajas
4/12/19, 8:09 PM
#66

Hur tåliga är kaninungar? Idag hoppade båda ut ur buren när jag öppnade burdörren. 😭 Båda rör sig men är så rädd att de ska bli skadade så vi måste avliva dem.

Namiko
4/13/19, 10:31 AM
#67

#61 Du behöver inte vänta tills det är jättekallt ute, bara tills rötmånaden är över och värmen sjunkit lite, så, typ september. Hon kommer inte behöva bo inne hela vintern bara för att hon spenderar några dagar inomhus, det är mest det första dygnet dom kan ha svårt att hålla värmen och så fort hon äter normalt så kan hon flytta ut igen för då behöver man inte hålla koll på dom lika mycket.

Det är mycket säkrare än att kastrera under den tid på året då bakterier kan gro i rekordfart.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Upp till toppen
Annons: